کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

ایجاد ائتلاف چندجانبه بین کشورهای منطقه زمینه‌ساز برقراری امنیت

معادلات امنیتی منطقه طوری به هم گره خورده است که امنیت منطقه فقط توسط همسایگان ایجاد می‌شود و ایجاد چهارچوب و چتر حمایتی- امنیتی در منطقه توسط کشورهای غربی سیاست غلطی است. جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که ایجاد یک ائتلاف چند جانبه بین کشورهای منطقه می‌تواند زمینه‌ساز برقراری امنیت باشد و از ائتلاف‌های مهم بین‌المللی نیز دعوت کرده که برای برقراری امنیت پایدار در کلیه کشورها در اقصا نقاط دنیا تلاش کنند.
تصویر ایجاد ائتلاف چندجانبه بین کشورهای منطقه زمینه‌ساز برقراری امنیت

علی رضوان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص برجسته‌ترین مواضع رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود به آن اشاره کرد پایبندی طرف‌های برجام به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود و از طرف‌های غربی خواست که به تعهدات‌شان عمل کنند و به برجام بازگردند.

رضوان‌پور افزود: این خواسته رئیسی به معنی این نیست که کلیه فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به برجام گره خورده است.

وی تصریح کرد: به لطف تدابیر خوبی که دیپلمات‌های کشورمان اتخاذ کردند، اخیراً شاهد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بودیم و این مسئله یکی از مهم‌ترین دستاوردهای رئیسی در شروع دوران ریاست جمهوری او است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تشریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی رئیس‌جمهور در این سخنرانی مطرح کرد این بود که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و غرب باید به حاکمیت کشورها احترام بگذارد و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند. تلاش برای افزایش ارتباطات و مناسبات دوجانبه با همسایگان یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی بود که رئیسی در سخنان خود به آن اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل مطرح کرد این بود که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و غرب باید به حاکمیت کشورها احترام بگذارد و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند

رضوان‌پور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی در تحولات منطقه را محکوم کرده است. آخرین نمونه آن را در عقب‌نشینی یکباره و ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های میلیاردی برای سربازان آمریکایی شاهد بودیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: معادلات امنیتی منطقه طوری به هم گره خورده است که امنیت منطقه فقط توسط همسایگان ایجاد می‌شود و ایجاد چهارچوب و چتر حمایتی- امنیتی در منطقه توسط کشورهای غربی سیاست غلطی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که ایجاد یک ائتلاف چند جانبه بین کشورهای منطقه می‌تواند زمینه‌ساز برقراری امنیت باشد و از ائتلاف‌های مهم بین‌المللی نیز دعوت کرده که برای برقراری امنیت پایدار در کلیه کشورها در اقصا نقاط دنیا تلاش کنند.

علی رضوان‌پور در پایان گفت: نمونه بسیار بارز این موضوع را در سازمان همکاری شانگهای شاهد بودیم که کشورهای عضو این پیمان تلاش کردند که عضویت جمهوری اسلامی ایران را از حالت ناظر به حالت دائم دربیاورند و این نشان از اهمیت جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب دارد. امیدوارم این ائتلاف‌ها بستر لازم برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه را فراهم کند.

363917