با مکان های دیدنی گلستان آشنا شوید

استان گلستان از ۱۴ شهرستان، ۲۶ شهر، ۲۷ بخش و ۶۰ دهستان تشکیل شده است.
تصویر با مکان های دیدنی گلستان آشنا شوید

استان گُلِستان از استان‌های شمالی ایران است. این استان بخشی از استان مازندران بود که در سال ۱۳۷۶ به صورت استانی مستقل به نام گلستان درآمد و گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد. در این مقاله قصد داریم مکان های دیدنی این استان زیبا را به شما معرفی کنیم.

دریاچه توشن

در جنوب شهر گرگان، در دهستان انجیرآب و در دامنه کوه توشن، روستایی با طبیعت زیبا و محسورکننده قرار دارد که آماده است تا یک طبیعت‌گردی خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. دریاچه توشن یا آب‌بندان، با ارتفاع 250 متر از سطح دریا و 300 متر طول در حاشیه جنوبی این روستای سرسبز واقع شده است. این دریاچه در واقع یک سد خاکی تاریخی‌ست که آب آن از چشمه دوبرار در نزدیکی جنگل النگدره تامین می‌شود و سه طرف آن‌را جنگل و مرتع فراگرفته است؛ قرارگیری این دریاچه در کنار مناطق جنگلی النگدره، ماهیان رنگارنگ در آب‌های شفاف آن، نزدیکی به شهر گرگان و... این جاذبه دیدنی را به یکی از مقاصد پرطرفدار تبدیل کرده است.

پارک جنگلی النگدره

برای رسیدن به النگدره باید از مرکز شهر گرگان دور شویم و خودمان را به بخش جنوب غربی شهر برسانیم. در این قسمت شهر، در نزدیکی پارک جنگلی معروف ناهارخوران گرگان، طبیعتی تماشایی جای خوش کرده است. پارک جنگلی النگدره با مساحتی به وسعت 185 هکتار یکی از جاذبه های طبیعی گرگان به شمار می آید و به عنوان یکی از پارک های جنگلی شاخص کشور نیز شناخته می شود. این پارک بخشی از جنگل های انبوه شمال کشور به حساب می آید و به دلیل وجود درختان سر به فلک کشیده و گذر رودخانه ای از میان آن، آب و هوای بسیار خنک و دلچسبی دارد. النگدره از آن دست طبیعت هایی ست که می توان در چهارفصل سال به آن سفر کرد و از بودن در آن لذت برد؛ اما برای پاییزهای هزاررنگ خود بسیار مشهور شده است.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال نام یکی از جاذبه های معروف استان گلستان است که در سفرتان به این خطه دیدنش را نباید از دست بدهید؛ آبشاری تماشایی که در دامنه کوه هارون و در اعماق دره ای جنگلی که برای رسیدن به آن باید یک مسیر سنگفرش و پلکانی با حدود 320 پله را در دل جنگل را پشت سر بگذارید. البته این مسیر خیلی دشوار نیست و با یک پیاده روی سبک به آبشار خوهید رسید.

این آبشار تا چند سال پیش که هیچ امکاناتی نداشت هم یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت به شمار می رفت و امروزه با وجود امکانات گردشگری قابل قبولی که در آن برای رفاه مسافران درنظر گرفته شده است، بسیاری از علاقه مندان را به سوی خود می کشاند.

خوب است بدانید آب این آبشار قابل شرب است و از چشمه هایی در کوه هارون با ارتفاع 1780 متر می آید.

گورستان خالدنبی

شهر کلاله را به سمت شمال شرقی ادامه می دهیم و به جاده ای می رسیم که ما را به بالای کوه های گوکچه داغ می رساند. جایی که طبیعت بی نظیر و تپه ماهورهای زیبا و سرسبز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. اینجا خالدنبی ست؛ گورستانی بزرگ که 12 هکتار مساحت دارد. از تاریخ دقیق ساخت گورستان اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما آن چه این مکان را متمایز می کند وجود سنگ قبرهایی با اشکال منحصر به فرد است. این سنگ قبرها به شکل اندام های جنسی زنانه و مردانه هستند که در قسمت های مختلف گورستان پراکنده شده اند و تعداد آن ها تا 600 عدد تخمین زده شده است. علاوه براین سنگ قبرها 3 زیارتگاه متعلق به خالدنبی، چوپان آتا و عالم بابا در گورستان وجود دارد که برای مردم منطقه بسیار مقدس هستند.

خوب است بدانید که این مجموعه ارزشمند در سال 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

برج گنبد قابوس

در گوشه ای از شمال شرق کشورمان و در استان زیبای گلستان، سازه ای تاریخی وجود دارد که با عنوان برج گنبد کاووس یا برج گنبد قابوس شناخته می شود و لقب برج آزادی را نیز به آن داده اند. گنبد قابوس یک برج است که به دستور «شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر» حاکم سلسله زیاریان و ادیب، در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی در پایتخت زیاریان ساخته شد. وی مشهورترین پادشاه آل زیار بود که یاقوت حموی -جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس مشهور- او را جنگجویی بی‌همتا و ادیبی فاضل توصیف می کند. وی پدربزرگِ کسی بود که قابوس نامه یعنی یکی از ماندگارترین کتاب‌های تاریخ ایران را نگاشت و خودش هم یکی از ماندگارترین بناهای ایران را در این سرزمین به یادگار گذاشت.

این برج تماما از آجر ساخته شده و با ارتفاعی چشمگیر، به عنوان بلندترین برج تمام آجری جهان شناخته می شود. معماری این سازه تاریخی، به حدی شگفت انگیز است که بسیاری از معماران مشهور جهان، از آن به عنوان بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر یاد می کنند. هوش و ذکاوت سازندگان را که کنار بگذاریم، دلیل احداث چنین سازه منحصر به فردی هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. هیچ کس نمی تواند به طور قطع کاربرد آن را بیان کند و به همین دلیل سایه ای از سوالات بی پاسخ همچنان بر سر این برج سایه افکنده اند.

363843