نماینده مردم پنج شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس:

۳۰۰ روستا در خراسان‌شمالی در مرز تنش آبی قرار دارند

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس با بیان اینکه ۳۰۰ روستا در مرز تنش آبی قرار دارند گفت: متأسفانه اکنون بیش از ۸۵ درصد روستاهای خراسان‌شمالی به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود.
تصویر ۳۰۰ روستا در خراسان‌شمالی در مرز تنش آبی قرار دارند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان خراسان شمالی، سید محمد پاکمهر نماینده مردم پنج شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس در بجنورد بابیان اینکه وضعیت آب شرب روستایی در وضعیت بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: در استان خراسان‌شمالی از ۷۲۰ آبادی که بالای ۲۰ خانوار هستند، ۳۰۰ روستا در مرز تنش آبی قرار دارند.

وی گفت: روزبه‌روز به این روستا افزوده می‌شود و متأسفانه اکنون بیش از ۸۵ درصد روستاهای خراسان‌شمالی به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود.

نائب رئیس گروه بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه قطعاً نسبت به منابع آبی نمی‌شود بی‌تفاوت بود، گفت: ۱۱ دشت در استان خراسان‌شمالی وجود دارند که دشت ممنوعه هستند و از این تعداد ۸ دشت در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند.

وی بابیان اینکه، در شرایط ممنوعه بحرانی، وضعیت قرمز است و باید میزان برداشت نیز کم شود، گفت: براین اساس در شهرستان شیروان میزان برداشت آب از چاه‌ها ۲۵ درصد، در دشت سمنگان ۱۵ درصد کاهش پیداکرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قطعاً برای تأمین آب ۱۰ سال آینده باید از اکنون برنامه‌ریزی کرد، ادامه داد: برای تأمین آب موردنیاز صنایع استان باید به دنبال مهار، آب‌های سطحی و یا استفاده از آب برخی سدها اقدام کرد.

وی بابیان اینکه عقب‌ماندگی‌های خراسان‌شمالی کم نیست، اضافه کرد: کلنگ‌های بی‌ثمر زیادی به زمین‌خورده و وزیران و ریاست جمهوری‌های زیادی تغییر کردند اما اثربخشی نداشته است.

این مقام مسئول به ارزش استفاده از پساب فاضلاب اشاره کرد و گفت: فاضلاب در سراسر جهان، تصفیه و به‌عنوان آب موردنیاز در صنایع استفاده می‌شود، درحالی‌که در خراسان‌شمالی این آب گران‌بها رهاشده است و هیچ بهره‌وری از آن نمی‌شود.

پاکمهر همچنین به وضعیت نامناسب بین شهرستانی در استان اشاره کرد و گفت: رازوجرگلان، همان راه روستایی به‌عنوان بین شهرستانی استفاده می‌شود که به سازی شده و با عرض کم، پیچ تند و به دلیل افزایش بار ترافیکی در مسیر، مستعد تصادفات زیادی است که در شهرستان‌های گرمه و جاجرم، نیز وضعیت به همین صورت است.

پاکمهر بابیان اینکه وضعیت راه‌های روستایی خراسان‌شمالی اصلاً مناسب نیست و نسبت به میانگین کشوری ۱۱ درصد عقب است، گفت: اگر تصمیم بر این باشد که به شاخص‌های میانگین کشوری برسیم، نمایندگان، مدیر، مسئول، استاندار باید با توان دوچندان حرکت کنند تا بتوان مشکلات را حل کرد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در رابطه با وضعیت نابسامان دامداری در استان بارها در صحن مجلس تذکر داده‌ایم، گفت: تورم نهاده‌ها، خشک‌سالی‌ها، نبود علوفه در طبیعت و دامی که کشتار می‌شود، نتوانسته دست دامدار را بگیرد و باعث آسیب‌پذیر شدن آن شده است.

وی با اشاره به اینکه قطعاً پرداخت وام با سود ۱۸ درصد آخرین راهکار برای شکستن کمر دامداران است، خاطرنشان کرد: دامداری که از ناحیه خشکسالی، قیمت پایین دام زنده، تورم نهاده در حال آسیب دیدن است، برای تأمین علوفه ۶ ماه دوم سال تسهیلاتی با سود بالا پرداخت می‌شود که، علوفه خرید کند، درحالی‌که باید دام را باقیمت پایین‌تر بفروشد، این وام با تأخیر در پرداخت به ۲۴ درصد می‌رسد و دامدار زمین‌گیر خواهد شد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس گفت: تسهیلات با سود بانکی بالا قطعاً کمک به دامدار نیست، بلکه باید نهاده، علوفه باقیمت ارزان در اختیارش قرار گیرد، تسهیلات کم‌بهره به آن‌ها پرداخت شود.

منبع: فارس

363414

مطالب مرتبط