۳۰ درصد جرائم ثبت شده در پلیس فتا، مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا از افزایش ضریب استفاده از خدمات خرید و فروش اینترنتی به دلیل شیوع کرونا در دو سال اخیر گفت و اظهار کرد: این مسئله موجب افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز شده است.

تصویر ۳۰ درصد جرائم ثبت شده در پلیس فتا، مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ علی محمد رجبی با تصریح بر اینکه همچنان روند جرایم مرتبط با کلاهبرداری در فضای مجازی صعودی است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر ضریب نفوذ اینترنت در کشور، پهنای باند، توسعه خدمات و پلتفرم‌ها رشد بسیار زیادی داشته‌اند و اگر آن‌ها نسبت به رشد جرائم اینترنتی مقایسه کنیم، چند صد درصد رشد بیشتر داشته است.

وی از افزایش ضریب استفاده از اینترنت به دلیل شیوع کرونا در دو سال اخیر گفت و اظهار کرد: کرونا در این مدت تأثیر بسیار زیادی بر توسعه خدمات مبتنی بر وب به خصوص در حوزه خرید و فروش محصولات آنلاین داشته است. افزایش خرید و فروش‌های اینترنتی، سبب رشد میزان جرایم اینترنتی به ویژه کلاهبرداری فضای مجازی شده است به طوری که در سال جاری تقریباً ۳۰ درصد جرایم پلیس فتا را جرایم کلاهبرداری‌های اینترنتی به خود اختصاص داده است.

سرهنگ رجبی درباره اقدامات پلیس برای پیشگیری از وقوع جرائم کلاهبرداری اینترنتی عنوان کرد: اقداماتی که پلیس انجام داده است در دو حوزه پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی دسته بندی شده است. در حوزه پیشگیری اجتماعی کارهای خیلی زیادی انجام شده است که تولید انواع محتوای رسانه‌ای با تمرکز بر حوزه فرهنگ سازی از نمونه آن است.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با تأکید بر ضرورت افزایش آگاهی مردم با آموزش همگانی بیان کرد: کلاهبردار زمانی می‌تواند جرمی انجام دهد که خریدار، کاربر و بزه دیده غفلت کرده باشد زیرا راه دیگری برای کلاهبرداری اینترنتی وجود ندارد. در همین راستا در مرداد سال جاری پویش "خرید امن" را طراحی و در سراسر کشور توسط پلیس‌های فتا پیاده سازی و اجرا شد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در خصوص پیشگیری وضعی نیز اظهار کرد: در این حوزه اقدامات اساسی صورت گرفته است. نخستین کار افزایش زحمت برای مجرمین فضای مجازی است و سامانه شاپرک و فعال کردن رمز پویا یکی از این اقدامات است.

352359