تاثیر کاهش وزن در بهبود توان باروری مردان

محققان فرانسوی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند کاهش وزن در سنین پایین می‌تواند سبب بهبود توان باروری مردان شود.

تصویر تاثیر کاهش وزن در بهبود توان باروری مردان

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از تی ای، در حال حاضر شواهد جدیدی در مورد تاثیر چاقی بر باروری مردان وجود دارد و شواهد حاکی از آن است که چاقی، کیفیت اسپرم را کاهش داده و ساختار فیزیکی و مولکولی سلول‌های زایشی بیضه‌ها و در نهایت اسپرم بالغ را تغییر می‌دهد.

اما یافته‌های مطالعه اخیر محققان فرانسوی نشان داده باروری مردان را می‌توان با کاهش وزن زودهنگام بهبود بخشید. به گفته محققان حتی پس از یک دوره کوتاه کاهش وزن، تغییراتی در عملکرد باروری مردان رخ می‌دهد که این روند می‌تواند تا حدی سبب بهبود توان باروری پسران جوان مبتلا به چاقی شود.

سلول‌های لیدیگ(Leydig cells) بیضه‌ها در سن بلوغ به منظور تولید هورمون اولیه مردانه یعنی تستوسترون، فعال می‌شوند. سلول‌های سرتولی در بیضه‌ها نقش مهمی در تولید اسپرم سالم دارند و چندین هورمون تولید مثل که برای بالغ شدن اسپرم ضروری است را نیز تولید می‌کنند.

مطالعه قبلی نشان داده بود که چاقی از ۱۲ سالگی سلول سرتولی و از ۱۴ سالگی، عملکرد سلول لیدیگ را تغییر می‌دهد. با این حال این نکته که آیا کاهش وزن می‌تواند به بازگرداندن عملکرد این سلول‌ها کمک کند یا خیر، مبهم بود.

در مطالعه جدیدی که توسط محققان "بیمارستان دانشگاه انگرز" انجام شده است، محققان نشان دادند که چگونه یک برنامه آموزشی ۱۲ هفته‌ای کاهش وزن در ۳۴ پسر ۱۰ تا ۱۸ ساله، می‌تواند نشانگرهای عملکرد سلول لیدیگ و سرتولی و متابولیسم بدن آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

در این مطالعه پسرها از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی می‌کردند و حداقل یک ساعت در روز فعالیت بدنی انجام می‌دادند.

دانشمندان سطح هورمون‌های تولید مثل، ترکیب چربی بدن و قند خون این افراد را قبل و بعد از آغاز برنامه اندازه‌گیری کردند. در طول این برنامه ۱۲ هفته‌ای به طور قابل توجهی وزن این افراد کاهش یافت و این موضوع سبب بهبود سطح انسولین و افزایش سطح تستوسترون آنها شد.

محققان تغییرات قابل توجهی در نشانگرهای عملکرد سلول سرتولی مشاهده نکردند. از آنجایی که سلول‌های چربی آنزیمی تولید می‌کنند که تستوسترون را به استروژن تبدیل می‌کند، از دست دادن توده چربی ممکن است علاوه بر معکوس کردن روند عملکرد تغییر یافته سلول لیدیگ، سبب افزایش سطح تستوسترون نیز شود.

دکتر "سولن رِرات"(Solène Rérat) از بیمارستان دانشگاه انگرز فرانسه گفت: این یافته‌ها بر ضرورت در نظر گرفتن چاقی دوران کودکی افراد به عنوان یک عامل مهم در ایجاد مشکلات باروری آنها در آینده تاکید می‌کند. مدیریت زودهنگام چاقی کودکان برای برطرف کردن این اختلالات و جلوگیری از مشکلات باروری آنها در آینده ضروری است.

دانشمندان قصد دارند در آینده عملکرد تولید مثل این گروه در طولانی مدت را مورد بررسی قرار دهند.

352355