پرسون گزارش می‌دهد:

دلیل موضع گیری نمایندگان مجلس علیه جمهوری آذربایجان چیست؟

اظهارات یک نماینده مجلس جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی ایران با واکنش‌های تندی توسط نمایندگان مجلس مواجه شده است.
تصویر دلیل موضع گیری نمایندگان مجلس علیه جمهوری آذربایجان چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در چند روز گذشته دو موضوع در خصوص روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان حاشیه ساز شده است. ابتدا این که جمهوری آذربایجان طی روزهای اخیر با استقرار ایست بازرسی در مناطق آزاد شده در جنگ با ارمنستان در مرز ایران، از کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان عوارض گمرکی می‌گیرد. این کشور از راننده‌ها 130 دلار خواسته و به دلیل این که قبلا چنین موضوعی در جریان نبوده؛ راننده‌های ایرانی پول کافی برای پرداخت عوارض به این کشور را همراه ندارند و دچار مشکل شده‌اند.

دوم این که حسین قلی‌اف، نماینده مجلس آذربایجان در مصاحبه با روزنامه ینی شفق ترکیه اظهارات گستاخانه‌ای علیه تمایمت ارضی جمهوری اسلامی‌ایران بیان کرده است. این موضوع ابتدا مورد توجه امام جمعه اردبیل قرار گرفت.

سید حسن عاملی در این رابطه در خطبه‌های نماز جمعه گفت: "به مردم کشور جمهوری آذربایجان عرض می‌کنم هفته گذشته، ما در خطبه‌ها، سخن بعضی از نمایندگان شما را نقل کردیم که می‌گویند «ایران را از نقشه جهانی حذف می‌کنیم ایران را تجزیه و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم» و این را هم‌زمان با مانور سه کشور در آن طرف مرز ایران باز پخش کردند. حالا شما حکم باشید و کدام حکم بهتر از شما؟ آیا ما مقصریم یا آنها؟ ما دخالت می‌کنیم یا آنها؟ ما رابطه را بر هم می‌زنیم یا آنها؟ ما تهدید می‌کنیم یا آنها؟ به نظر شما ما باید جواب بدهیم یا ساکت بمانیم؟"

واکنش سفیر ایران در باکو

سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در آذربایجان نیز در این رابطه گفته است که "امروز هیچ قدرت قلدر خارجی نمی‌تواند حتی فکر تجاوز به ایران را به مخیله اش راه دهد. جمهوری اسلامی‌ایران یکی از قدرت‌‌‌های نظامی‌نیرومند در جهان است که توانمندی‌‌‌های دفاعی اش برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدیدات خارجی است. قدرت نظامی‌ایران در خدمت صلح و ثبات منطقه و جهان و همه کشورهای دوست و مسلمان است. قدرت واقعی ایران از روح ایثار و از خودگذشتگی و اتحاد مردمش نشات می‌گیرد."

واکنش نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این موارد با انتشار توئیت‌هایی واکنش نشان دادند و تحلیل‌های مختلفی ارائه دادند؛ در این گزارش صرفا واکنش چند نماینده را مرور می‌کنیم.

احمد نادری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در توئیتی نوشت: "نماینده مجلس جمهوری باکو جوگیر شده و سخنانی بیش از ظرفیتش گفته‌است.صبر ایران را نشانه بزرگیش بدانید.رعایت حسن همجواری وظیفه کشورهای دوست و همسایه است. درغیراینصورت دست به بازو می‌چسبد."

سید غنی نظری خانقاه، نماینده خلخال و کوثر نیز در توئیتی نوشت: "اظهارات توهم آمیز برخی از مقامات سیاسیِ کشورهای همسایه را جدی نگیرید؛ آنها توان و جرات تجاوز به این کشور بزرگ را ندارند.در جواب آنها باید گفت: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عِرض خود میبری و زحمت ما میداری، تمامیت ارضی..."

ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: "رهبر انقلاب سال گذشته فرمودند: هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه با واکنش ایران روبرو خواهد شد. ایران اسلامی با اتحاد و تقویت محور مقاومت، عمق استراتژیک خود را هزاران کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهای خود تعریف کرده است. همسایه کوچک (‎آذربایجان) مواظب نقشه شوم و فتنه‌انگیز صهیونیستی باشد!"

محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: "تقویت و ارتقاء روابط با همسایگان از اولویت های ما در سیاست خارجی است. ایجاد تنش در روابط بین ما و همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان، ‎آرزوی دشمنان ما و در راس آن ‎رژیم صهیونیستی است. هرگونه رفتار و موضع و اقدام تنش زا خواسته یا ناخواسته بازی در میدان دشمن است."

352319