حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بازدید هیاتی از اعضای این کمیسیون از نوار مرزی کشور با جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش پرسون، «ابوالفضل عمویی» با اعلام این خبر افزود: این هیات با هدف بازدید و بررسی مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مساله قره باغ در منطقه حاضر شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «شهریار حیدری» نایب رییس کمیسیون، «حسین حاتمی» نماینده مردم کلیبر و خداآفرین، «سیدعلی آقازاده دافساری» رییس کمیته دفاع و به همراه من از شهرستان‌های اصلاندوز و خداآفرین در استان‌ اردبیل و آذربایجان شرقی بازدید کردیم.

عمویی افزود: متاسفانه طی این چند روز چند خمپاره و راکت به مناطق داخل خاک ایران اصابت کرده است و از یک منزل و زمین کشاورزی آسیب دیده در شهرستان خداآفرین دیدن کردیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بازدید هیات اعزامی از پایانه مرزی بیله سوار در اردبیل نیز اظهار داشت: شرایط در مرز بیله سوارعادی است و مانند چند ماه گذشته ترددها در جریان است.

وی دیدار هیات اعزامی با آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و حضور در جلسه شورای تامین استان اردبیل را از دیگر برنامه های هیات اعزامی به اردبیل ذکر کرد و گفت: در جلسه تامین استان، نمایندگان دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و سیاسی استان اطلاعات و نظرات خود درباره تحولات مرتبط با درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ارائه دادند.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، علی نیکزاد نایب رییس مجلس و نماینده اردبیل، محمودعباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر، حسین حاتمی نماینده کلیبر و خداآفرین و عباس جهانگیرزاده نماینده پارس آباد هم در این جلسه حضور داشتند.

گفتنی است، پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، هفته گذشته دور تازه درگیریها بین این دو کشور آغاز شد، درگیری‌ها در مقایسه با دوره های قبل شدت بیشتری داشته است.

در این مناقشه طرف آذری با استناد به اصل تمامیت ارضی خواستار پایان اشغال اراضی قره باغ از سوی ارمنستان است و ارمنستان هم با استناد به اصل حق تعیین سرنوشت خواستار به رسمیت شناختن حقوق ارامنه ساکن این مناطق است.

سابقه این درگیری‌ها به حدود ۳۰ سال قبل برمی‌گردد. گروه مینسک به ریاست روسیه، فرانسه و آمریکا برای میانجیگری در این مناقشه هم تاکنون نتوانسته نقش قابل اعتنایی در کاهش تنش و حل این بحران داشته باشد.

207105