فرصت طلائی برای حل مشکل مسکن خوزستان

در این یادداشت به مشکل مسکن در استان خوزستان پرداخته شده است.
تصویر فرصت طلائی برای حل مشکل مسکن خوزستان

به گزارش سایت خبری پرسون، موسوی‌زاده ژورنالیست در یادداشتی نوشت: استاندار خوزستان در نشست شورای مسکن استان از عزم دولت برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در خوزستان و از برنامه ریزی برای تامین زمین مورد نیاز خبر داده است و طبیعی است که این خبر به دلیل اهمیت و دشواری تامین مسکن برای مزدوجین جوان و بسیاری از اقشار خصوصاً در خوزستان،خبری مسرّت بخش باشد. البته این خبر را خبر مسّرت بخش دیگری تکمیل کرده و آن ابلاغ «قانون جهش تولید مسکن» مصوّب مجلس شورای اسلامی، توسط رئیس جمهور برای اجرا است.

در مورد نیاز به مسکن و باصطلاح سرپناه مکرّراً گفته شده که ‌این نیاز از مهمترین دغدغه‌‌های مردم در سراسر جهان است و غالباً مهمترین معامله طول عمر یک خانواده راتشکیل داده و معمولا بالاترین سهم را در سبد هزینه زندگی به‌خود اختصاص می‌دهد. تامین مسکن که برای دهک‌های پایین درآمدی جامعه همچون آرزوئی دست‌نیافتنی است، در بعضی کشورها مترادف با فقر‌زدائی شناخته می‌شود همچنان‌که در هندوستان وزارتخانه‌ای به نام وزارت مسکن و فقرزدائی وجود دارد و حقیقت نیز جز این نیست که با تامین مسکن بخش عمده‌ای از مشکل فقرا حل می‌شود. همین مساله نیز موجب شد که که از بدو پیروزی انقلاب تامین سرپناه برای افراد فاقد مسکن، به عنوان یکی از آرمانهای جمهوری اسلامی ایران مطرح باشد و در بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از وظایف دولت را فراهم کردن زمینه رفع فقر و برطرف ساختن هرنوع محرومیت از جمله در زمینه مسکن تعیین شود یا در اصل ۳۱ همین قانون آمده است که «داشتن‌ مسکن‌ متناسب‌ با نیاز، حق‌ هر فرد و خانواده‌ ایرانی‌ است‌.

دولت‌ موظف‌ است‌ با رعایت‌ اولویت‌ برای‌ آنها که‌ نیازمندترند به‌ خصوص‌ روستانشینان‌ و کارگران‌ زمینه‌ اجرای‌ این‌ اصل‌ را فراهم‌ کند.» و با استفاده از همین فرصتهای فراهم شده کارهای نسبتاً خوبی نیز در طی ۴۲ سال گذشته جهت تحقّق این آرمان و تامین مسکن برای افراد متقاضی صورت گیرد. امّا با توجّه به این که در استان خوزستان در زمینه استفاده از فرصتها و تسهیلات فراهم شده برای تامین مسکن مردم نیز مانند بسیاری از موارد مشابه، تعلّلهای زیادی صورت گرفته،که کوتاهی در استفاده کامل از فرصت بسیار مناسب طرح مسکن مهر برای خانه دار شده مردم یکی از آخرین آنها است،

لذا در خوزستان این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است و اگرچه ۵۰ هزار واحد مسکونی وعده داده شده شاید به نسبت جمعیت استان، سهم قابل قبولی از تولید سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور بنظر رسد لیکن جادارد که به جبران عقب ماندگیهای زیاد استان در این زمینه سهم استان از تولید مسکن افزایش یابد و با استفاده از تجارب موفق موجود در کشور و نیز تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن جهت اجرا،فرصتی فراهم شود تا هم افراد نیازمند و هم انبوه سازان در مجموع بتوانند بیش از سهم سالانه پیش بینی شده در استان تولید مسکن شود تا شاید طی چهار سال پیش رو فاصله نسبت تامین مسکن استان با سایر نقاط کشور برطرف گردد. ان شاءا ... .

منبع:نورخوزستان

351947