پرسون گزارش می‌دهد:

جنجال لباس ورزشکاران تیم ملی فوتبال زنان

لباس ورزشکاران تیم ملی فوتبال زنان اعزامی به بازی‌های مقدماتی آسیا در ازبکستان با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است.
تصویر جنجال لباس ورزشکاران تیم ملی فوتبال زنان

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته گذشته تیم ملی فوتبال زنان برای شرکت در بازی‌های آسیایی با پرواز اختصاصی عازم ازبکستان شدند. انتشار تصاویری از ورزشکاران با لباس‌های فرم آنها حاشیه ساز شدند. برخی که شامل مردم و فعالان رسانه‌ای می‌شدند؛ از این لباس‌ها استقبال کرده و آن را زیبا دانستند و در مقابل نماینده‌ای از مجلس به شدت انتقاد کرد و این پوشش را نامناسب دانسته و یک خبرگزاری این لباس‌ها را مردانه توصیف کرده است.

پوشش ورزشکاران تیم ملی فوتبال زنان هر چه بود؛ افتضاخ لباس ورزشکاران المپیکی را از اذهان محو کرد.

واکنش تند یک نماینده مجلس

احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد لباس اعزامی تیم ملی بانوان به مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا گفته "متأسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی. وزارت ورزش مسئولیت دارد که این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به خاطر چنین قصوری باید پاسخگو باشد. فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست. فرزندان این سرزمین افتخار می‌کنیم که در فرهنگ ملی و دینی‌شان بحث حجاب و عفاف برایشان اهمیت زیادی دارد، اما آنچه دیده می‌شود برخی مدیران و مسئولین با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند."

راستینه همچنین گفته "اگرچه این مسأله ساده‌ای است، اما نشان می‌دهد مدیران حاکم بر جریان ورزش ما نیاز به بازنگری و اصلاح رویه و عمل در اجرا دارند؛ به گونه‌ای که بر اساس مصوبات قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه مکلفند نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ غنی اهتمام داشته باشند. به عنوان مسئول کمیته تربیت بدنی حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به مسئولان ذی ربط تذکر شدید می‌دهم و خواستار اصلاح این رویه هستیم و می‌خواهیم که گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود."

واکنش وزارت ورزش و جوانان

مهین فرهادی‌زاده، معاون وزیر ورزش در خصوص پوشش زنان بانوان فوتبالیست گفته است که "من با خانم موسوی نایب رئیس فدراسیون و همینطور دبیر فدراسیون صحبت و توضیحات کافی را مطرح کردم. موسوی به دلیل گرفتاری شخصی شاید مسئولیت خود را به بخش دیگری محول کرده که این حاشیه ها ایجاد شده. او خود نیز اظهار کرد اشتباهی رخ داده است. این پوشش، پوشش بانوان ورزشکار ما نیست که وزارت ورزش مجوز آن را داده باشد. ما بخشنامه داریم مبنی بر اینکه ورزشکاران با پوشش رسمی مانتو، شلوار و مقنعه حضور پیدا کنند. در خصوص لباس ورزشی هم در شورای پوشش موارد خاصی وجود دارد. به همین دلیل تذکر لازم به فدراسیون داده شده است."

واکنش فعالان رسانه‌ای

مصطفی داننده، روزنامه نگار در واکنش به انتقادات از لباس ورزشکاران تیم ملی فوتبال زنان نوشت: "سری به کوچه و خیابان‌های شهرهای مختلف کشور بزنید و سبک لباس پوشیدن دختران را ببیند. قطعا لباس اعضای تیم ملی فوتبال زنان بسیار پوشیده‌تر از کف جامعه است. اگر این نوع سبک خلاف نظر جامعه بوده است، چرا در این مدت بسیاری از مردم لب به تحسین گشودند و گفتند که بالاخره فدراسیون فوتبال هم یک کار قشنگ کرد؟ برخی از آنها پرسیدند وقتی می‌شود انتخاب درست کرد، چرا آن لباس‌های نازیبا را برای اعضای کاروان المپیک ایران انتخاب کردید؟

لباس‌های رسمی تیم ملی بانوان فوتبال ایران نامتعارف نبود. نامتعارف رفتار شماست که با جامعه فاصله دارد. بله، اگر این اتفاق دهه 60 یا اوایل دهه 70 افتاده بود، حرف شما درست بود. اما الان کافی است کمی از دفترهای خود بیرون بیایید و چند قدمی در خیابان راه بروید تا به معنای متعارف و نامتعارف برسید. فدراسیون فوتبال لباسی کاملا مناسب با عرف جامعه انتخاب کرده است. دختران فوتبالیست لباسی را پوشیده‌اند که ما مثل آن را در مترو، اتوبوس، دانشگاه و خیابان تن بانوان این سرزمین می‌بینیم."

همچنین نجفی تهرانی، فعال رسانه‌ای در این رابطه نوشت: "اگر پوشش این ورزشکاران حجاب نیست، پس تیمی از زنان چادری تشکیل دهید و ضمن اعزام آنان به مسابقات جهانی، مجبورشان کنید تا با چادر فوتبال بازی کنند تا هم دنیا حماقت تان را ببیند و هم مایه تمسخر تماشاچیان ورزشگاه های خارجی شوید و هم به ایران هراسی و اسلام هراسی دامن بزنید."

همانطور که گفته شد این پوشش با استقبال مردم مواجه شد و قابل مقایسه با انتخاب‌های سابق مانند لباس ورزشکاران المپیکی نیست.

351504