یک پرورش دهنده قارچ دکمه‌ای مطرح کرد:

میزان تولید قارچ معادل 30 درصد از کمپوست/ بزرگترین مشکل تولید قارچ تعطیلی آن در تابستان است

یک پرورش دهنده قارچ دکمه‌ای گفت: میزان تولید قارچ در شرایط مساعد اقلیمی و سخت‌افزاری معادل ۳۰ درصد از میزان کمپوست به کار رفته در کشت قارچ خواهد بود.
تصویر میزان تولید قارچ معادل 30 درصد از کمپوست/ بزرگترین مشکل تولید قارچ تعطیلی آن در تابستان است

رضا کشمیری در گفت‌وگو با رسانه سایت خبری پرسون از استان زنجان، اظهار کرد: میزان عملکرد قارچ در صورت مساعد بودن شرایط نزدیک به ۳۰ درصد از حجم کمپوست مصرفی و در شرایط معمولی حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد از کمپوست خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قارچ گیاهی بسیار حساس است افزود: بزرگترین مشکل تولید و پرورش قارچ تعطیلی این کسب و کار در تابستان یا به حالت نیمه تعطیل در آمد آن است.

این پرورش دهنده قارچ با بیان اینکه در تابستان نیاز است که همواره کولر روشن باشد و ترموستات روی درجه مشخص تنظیم شده باشد ادامه داد: در صورت فراهم نبودن این شرایط قارچ بسیار رشد می کند و تولید کننده ها متضرر خواهد کرد.

کشمیری در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون مبنی بر چگونگی میزان سختی کار پرورش قارچ عنوان کرد: کار تولید قارچ کاری بسیار سخت بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند باید حتماً از قبل آموزش‌های لازم را گذرانده باشند تصریح کرد: اینترنت و دنیای مجازی فضای خوبی برای آموزش دیدن در خصوص تولید و پرورش قارچ نیست.

این پرورش دهنده قارچ با بیان اینکه پروسه تولید قارچ حدود ۷۰ روز به طول می انجامد افزود: برای یک مکان ۴۰ متری که حدود 3 تن کمپوست مورد استفاده قرار گرفته است، میزان تولید قارچ معادل ۲۵ الی ۳۰ درصد از این 3 تن کمپوست یعنی نزدیک به ۷۰۰ کیلو خواهد بود.

کشمیری با تاکید بر اینکه برای ایجاد این کسب و کار لازم است که دیوارها عایق بندی شوند ادامه داد: برای یک فضای 40 متری به یک دستگاه کولر، یک مه پاش و دو خروجی هواکش نیاز خواهد بود که هزینه اینها حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان می‌شود.

این تولید کننده قارچ، نوع قارچ دکمه ای را بسیار بازار پسند اعلام کرد و گفت: به همین جهت در این گلخانه تنها به کشت این قارچ پرداخته می شود.

فاطمه شمشیرگر_استان زنجان

351490