طرز تهیه‌ ۳ خوردنی خوشمزه با انجیر و خواص آن

انجیر میوه‌ای است که هر دو حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است.
تصویر طرز تهیه‌ ۳ خوردنی خوشمزه با انجیر و خواص آن

انجیر میوه‌ای شیرین و بسیار مغذی با خواص بسیاری است که موطن اصلی آن آسیای غربی و کشورهای اطراف مدیترانه است. درخت آن ارتفاعی بین ۳ تا ۹ متر و برگ‌هایی پنجه‌ای‌شکل دارد. انجیر از خانواده‌ی توت‌هاست، نسبت به سرمای شدید حساس است و بیشتر در مناطق معتدل و نیمه گرم کاشته می‌شود. انجیر از صدها سال قبل به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود.

خواص انجیر

بهبود سلامت گوارش

انجیر‌ها یبوست را کاهش می‌دهند و سلامت کلی هضم را بهبود می‌بخشند. هر روز صبح انجیر مصرف کنید تا با مشکلات گوارشی خداحافظی کنید.

بهبود سلامت قلب

انجیر‌ها سطوح تری گلیسیرید را در خون کاهش می‌دهند و به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند همچنین حاوی فنل‌ها و اسید‌های چرب امگا۳ و امگا۶ هستند که خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ

مصرف منظم انجیر می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. فیبر در انجیر به سرعت به حذف زباله‌ها در بدن کمک می‌کند که برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید است.

درمان کم‌خونی

کودکان، نوجوانان در حال رشد و زنان باردار باید سطوح آهن خود را نظارت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار داشته باشید، انجیر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا میزان آهن در بدن شما افزایش یابد و مشکل را زودتر برطرف کنید.

جلوگیری از سرطان سینه

انجیر‌ها از جمله میوه‌هایی هستند که دارای بیشترین مقدار فیبر هستند و مشخص شد زنانی که در طول نوجوانی و جوانی انجیر مصرف کرده‌اند، در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی

انجیر می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب ضدباکتری و ضدقارچ عمل کند. بررسی انجام شده در دانشگاه مالزی نشان داد که عصاره‌ی انجیر می‌تواند با باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف مبارزه کند. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. به همین علت است که این میوه یک ماده‌ی غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود. انجیر برای مبارزه با بیماری‌های رایج گزینه‌ی خوبی است‌.

اگر میخواهید در مورد خواص خاکشیر بخوانید روی لینک آبی کلیک کنید.

اثرات ضدپیری دارد

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که عصاره‌ی برگ انجیر حاوی خواص ضدپیری است. یک مطالعه به این نتیجه رسید افرادی که برگ انجیر و عصاره‌ی برگ انجیر را مصرف می‌کنند، کاهش چین‌وچروک صورت را تجربه می‌کنند. علت این موضوع خواص آنتی‌اکسیدانی این میوه‌ی تابستانی است.

یک مطالعه‌ی منتشر شده به این نتیجه رسید که می‌توان از کرم حاوی عصاره‌ی انجیر برای درمان تیرگی یا لکه‌های پوستی (هایپرپیگمنتیشن)، آکنه و حتی کک‌ومک استفاده کرد.

عوارض جانبی انجیر

مصرف انجیر ممکن است بعضی عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد. برای مثال از آنجایی که از انجیر به‌عنوان یک ترکیب طبیعی برای درمان یبوست استفاده می‌شود، ممکن است با مصرف آن دچار اسهال یا سایر مشکلات گوارشی شوید. علاوه بر این انجیر غنی از ویتامین کا است که می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون تداخل پیدا کند و اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد.

اگر داروی رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، باید حواستان به میزان مصرف انجیر و سایر مواد غذایی غنی از ویتامین کا باشد تا دچار عارضه‌ی جانبی ذکر شده نشوید. بعضی از افراد ممکن است به انجیر حساسیت داشته باشند. اگر به گرده‌ی درخت توس آلرژی دارید، به احتمال زیاد به انجیر هم حساسیت پیدا کنید. درخت انجیر حاوی لاتکس طبیعی است که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.

طرز تهیه‌ی ۳ خوردنی با انجیر

می‌توانید به کمک روش‌های خلاقانه، انجیر را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید. در ادامه نحوه‌ی درست کردن ۳ خوردنی لذیذ با انجیر را آموزش داده‌ایم.

اسموتی انجیر، موز و عسل

اسموتی انجیر

اگر ایده‌ی جدیدی برای درست کردن اسموتی به ذهنتان نمی‌رسد و از اسموتی‌های تکراری خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اسموتی انجیر را امتحان ‌کنید؛ اسموتی‌ای که در کنار انجیر، حاوی مواد اولیه‌ی مقوی دیگری هم است.

مواد لازم

  • انجیر متوسط تازه: ۴ عدد
  • موز رسیده: نصف یک عدد
  • ماست یونانی بدون طعم: نصف لیوان
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • شیر: نصف لیوان

طرز تهیه

  1. ابتدا انجیرها را خوب بشویید و سر آن‌ها را دور بیندازید. انجیرها را نصف کنید و در مخلوط‌کن بریزید.
  2. موز، ماست یونانی، عسل و شیر را هم به انجیر اضافه کنید و مواد را چند پالس بزنید تا خوب نرم شوند.
  3. اسموتی انجیر شما آماده است. آن را درون لیوان دلخواه خود بریزید و از خوردن آن لذت ببرید.

سالاد انجیر

اگر گیاه‌خوار هستید یا به هر دلیلی دوست دارید سالادهای متنوعی را امتحان کنید، از تهیه‌ی سالاد انجیر غفلت نکنید. این سالاد جذاب حاوی مواد اولیه‌ی سالم است و می‌تواند برای انواع ذائقه‌ها مناسب باشد.

مواد لازم برای تهیه‌ی سالاد

  • گردوی نصف شده: نصف فنجان
  • انجیر تازه‌ی بزرگ: چهار عدد
  • پنیر بز: ۶۰ گرم

مواد لازم برای تهیه‌ی سس

  • سرکه‌ی سفید: یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

  • فر را روی ۱۷۶ درجه‌ی سانتی‌گراد بگذارید تا گرم شود. گردوها را به سینی فر منتقل کنید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در فر بمانند تا رست شوند و عطرشان درآید. سپس سینی را از فر خارج کنید و بگذارید گردوها خنک شوند.
  • حالا نوبت به آماده کردن سس می‌رسد. در یک کاسه‌ی کوچک سرکه، عسل، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. آرام‌آرام روغن زیتون را اضافه کنید. سس را بچشید و در صورت نیاز نمک و فلفل بیشتری به آن‌ اضافه کنید.
  • نوک انجیر‌ها را بگیرید آن‌ها را نگینی خرد کنید و درون کاسه‌ی سرو بریزید. اگر انجیرها کوچک هستند، آن‌ها را نصف کنید. گردوی رست شده و سس را به سالاد اضافه کرده و آن‌ها را خوب مخلوط کنید. در پایان پنیر بز را درون سالاد بریزید. سالاد لذیذ و مقوی شما آماده است.

اسموتی انجیر و خرما

این هم طرز یک اسموتی دیگر برای طرفداران اسموتی‌های جدید و مقوی. توجه کنید که مواد اولیه این اسموتی برای دو نفر کافی است. می‌توانید مواد اولیه را با توجه به تعداد نفرات کم یا زیاد کنید.

مواد لازم

  • انجیر: ۸ عدد
  • خرما بدون هسته: دو عدد
  • کره‌ی بادام: دو قاشق غذاخوری
  • شیر: دو فنجان

طرز تهیه

  1. انجیرها را خوب بشویید و نوک آن‌ها را دور بیندازید. سپس انجیرها را نصف کنید.
  2. انجیر، خرما، کره‌ی بادام و شیر را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید‌. اسموتی که نرم شد، آن را درون لیوان‌ها بریزید و نوش جان کنید.

351402