۱۱ هزار میلیارد تومان، هزینه مکانیزاسیون کشاورزی در آذربایجان شرقی


رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از هزینه ۱۱ هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون کشاورزی در این استان خبر داد.
تصویر ۱۱ هزار میلیارد تومان، هزینه مکانیزاسیون کشاورزی در آذربایجان شرقی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، محسن قهرمان نژاد رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به بالاتر بودن ضریب مکانیزاسیون استان از متوسط کشوری گفت: برای تحقق این مهم تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

محسن قهرمان نژاد افزود: مکانیزه شدن کشاورزی باعث کاهش سختی کار، کاهش در زمان عملیات، اقتصادی نمودن تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح می شود.

وی گفت: آذربایجان شرقی ۴۰ هزار دستگاه تراکتور، ۹۹۵ دستگاه کمباین برنج و گندم و ۱۳۰ هزار انواع ادوات کشاورزی دارد.

وی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در آذربایجان شرقی ۲.۵۶ اسب بخار بر هکتار است که از میانگین کشوری با ضریب مکانیزاسیون ۲.۱ بالاتر بوده و در جایگاه مناسبی قرار داریم.

قهرمان‌نژاد تشریح کرد: در سال جاری ۳۵۰ دستگاه انواع تراکتور،۵۲۰ دستگاه انواع دستگاه ادوات کشاورزی دنباله بند، ۶دستگاه کمباین و ۹ دستگاه تجهیزات واحدهای دام و طیور در سطح استان با ارائه ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی توسط بانک کشاورزی با سود ۱۵ درصد به صورت ۵ ساله در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی با اشاره بر امکان واردات ماشین آلات کشاورزی به داخل کشور افزود: مرکز توسعه مکانیزاسیون به صورت متمرکز بر واردات ماشین آلات کشاورزی نظارت داشته و بعد از تست و تایید امکان پلاک گذاری و استفاده وجود دارد اما با توجه به قیمت بالای ارز، واردات این ماشین آلات به صرفه نیست.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با چالش ها و مشکلاتی که در حوزه مکانیزاسیون وجود دارد، گفت: کوچک بودن قطعات زمین های کشاورزی در اکثر مناطق استان، ابزارها و ماشین آلات کوچک می طلبد که به دلیل تحریم امکان واردات نیست و در داخل کشور تولید نمی شود.

وی گفت: از طرفی تعداد شرکت های خدماتی و فنی مشاوره ای مکانیزاسیون توانایی تامین ماشین آلات و ادوات کشاورزی را به دلیل هزینه بالای نگهداری، ندارند.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه از این به بعد کارت سوخت به تراکتور های بدون پلاک تعلق نمی گیرد افزود: از ۴۰ هزار و ۲۳ دستگاه تراکتور در سطح استان حدود ۳۰ هزار تراکتور پلاک گذاری شده و کارت سوخت دارند، اما حدود ۱۰ هزار تراکتور بدون پلاک هستند که باید برای دریافت کارت سوخت به مراکز پلاک گذاری و ثبت سند مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه با افزایش ضریب مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی، میزان اشتغال مستقیم کاهش می یابد، گفت: در زنجیره های بعدی اشتغال و به صورت غیرمستقیم در حوزه صنایع تبدیلی و ماشین آلات اشتغال افزایش یافته و کارها تخصصی تر می شوند.

قهرمان نژاد با بیان اینکه تسهیلات حوزه مکانیزاسیون علاوه بر تراکتور و کمباین به دیگر ماشین آلات و ادوات دنباله بند شامل می شود، افزود: سال گذشته ۱۵۸ میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی به کشاورزان و فعالان این حوزه پرداخت شد.

وی گفت: در حال حاضر کشاورزان می توانند برای خرید ۲ هزار و ۳۴۹ دستگاه ادوات کشاورزی در ۱۴ زیربخش از قبیل ماشین های برنج، ماشین های کشاورزی حفاظتی ، ماشین های کشاورزی باغبانی ، ماشین های کشاورزی دام و طیور و آبزی پروری، نیرو محرکه کشاورزی و سایر ادوات و دنباله بندها ، سمپاش های استاندارد و دارای تائیدیه آزمون مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ، تراکتورهای باغی زراعی بجز شالیزاری دارای استاندارد ملی و بین المللی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان می توانند برای دریافت تسهیلات با مراجعه به مرکز خدماتی روستاها و ادارات مراکز شهرستان ها و از طریق کارشناسان پهنه با ثبت تقاضا و ارائه مدارک اقدام کنند، افزود: برای دیگر ماشین آلات سهمیه بندی وجود ندارد.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به ارتباط نزدیک و پیوسته حوزه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان با نظام صنفی کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی استان اشاره کرد.

قهرمان نژاد گفت: ضریب ریزش ضایعات در برداشت کمباین در سال ۱۳۹۷ برابر با ۷.۴ بوده که بعد از عقد تفاهم نامه بر نظارت برداشت کمباین با نظام مهندسی کشاورزی و مراکز خدماتی آن ضریب ریزش ضایعات به ۴.۵۳ در سال جاری رسیده است

منبع: فجر آذربایجان

350925