مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

توصیه به کشاورزان برای مقابله با موش های مهاجم

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل این جونده از طبیعت نیست، مزارع و باغات کشاورزی باید برای بررسی وضعیت جانور و تراکم آن مورد بازدیدهای کافی و مستمر قرار گیرند.
تصویر توصیه به کشاورزان برای مقابله با موش های مهاجم

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، محمود کیا روز شنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شرایط برای افزایش جمعیت جوندگان مضر در زمین های کشاورزی استان مساعد است، از کشاورزان درخواست کرد تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان برای مبارزه با این آفت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در ۲ شهرستان بستان آباد و سراب درگیر این آفت بزرگ هستیم، اظهار کرد: اگر مبارزه با این آفت جدی گرفته نشود در کل آذربایجان شرقی مشکل ساز خواهد بود و با توجه به اینکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل این جونده از طبیعت نیست، مزارع و باغات کشاورزی باید برای بررسی وضعیت جانور و تراکم آن مورد بازدیدهای کافی و مستمر قرار گیرند.

کیا کاهش بارندگی ها و متعاقب آن پائین آمدن رطوبت خاک و از سوی دیگر بالا بودن دمای هوا را عامل فراهم بودن شرایط برای تولیدمثل و افزایش جمعیت جوندگان مضر به خصوص موش‌ها و فعالیت تغذیه‌ای این آفت در سطح مزارع و باغات آذربایجان شرقی اعلام و اضافه کرد: لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی نسبت به تهیه طعمه مسموم فسفر دوزنگ و مبارزه با آفت مطابق توصیه کارشناسان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از میان گونه‌های خسارت‌زای محصولات کشاورزی، تعداد یازده گونه جزو آفات عمومی محسوب می‌شوند که به استناد ماده چهار قانون حفظ نباتات کشور، وظیفه اصلی کنترل جوندگان به ‌عنوان آفات عمومی بر عهده دولت است، ادامه داد: دلیل اصلی این قانون، کثرت جمعیت و وسعت پراکندگی جغرافیایی و ظرفیت زیاد زادآوری و خسارت‌زایی و همچنین قدرت جابجایی آن‌ها است.

کیا یادآور شد: از بین این فهرست، بیشترین سطح مبارزه و پراکنش به ترتیب به موش ورامین، موش مغان، موش کور، جربیل هندی، موش کلاهو و مریون اختصاص دارد که آفت جونده موش مغان با پراکندگی جغرافیایی وسیع قابلیت طغیانی شدن جمعیت و گسترش بسیار وسیع و خسارت‌زایی در حد نابود کردن کامل محصولات کشاورزی را دارد و در صورت هرگونه غفلت، خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزی وارد می‌کند.

وی افزود: با اقدامات به ‌موقع و پیشگیرانه می‌توان جلوی این آفت را گرفت و روش‌های مختلفی برای کنترل آفت جوندگان مضر در مزارع وجود دارد، اما روش متعارف استفاده از طعمه مسموم فسفر ۲ زنگ است که به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود از مزارع و باغات خود به‌ طور منظم بازدید و در صورت مشاهده خسارت آفت با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی و مشاوره با کارشناسان نسبت به تهیه طعمه مسموم و انجام عملیات مبارزه مطابق توصیه کارشناسان اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش جوندگان مضر به ویژه موش ها به ‌دنبال کاهش بارندگی، کاهش رطوبت خاک و بالا بودن دمای هوا و فعالیت تغذیه ای این آفت در سطح مزارع و باغات استان، گفت: لازم است کشاورزان به توصیه های کارشناسان برای مبارزه با این آفت توجه جدی کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تهیه طعمه مسموم فسفر دو زنگ ، دادن یخ آب زمستانه برای مبارزه با آفت مطابق توصیه کارشناسان کارساز است، گفت: عدم مبارزه با موش در اراضی کشاورزی استان خسارت کمی و کیفی شدیدی از لحاظ محصولات تولیدی در مزارع و باغات، ایجاد خطر از نظر بهداشتی برای جوامع انسانی و قطع نوارهای آبرسانی در آبیاری نواری به بار می‌آورد.

کیا برگزاری کارگاه های آموزشی مبارزه با آفت موش و جلوگیری از خسارت جوندگان مضر و نحوه مبارزه با این آفت با حضور کشاورزان در محل باغات را از اقدامات مهم ماه های گذشته دانست و افزود: توصیه به کوبیدن سوراخ های محل فعالیت موش، بررسی سوراخ های فعال و استفاده از طعمه آماده در آنها از هشت تا ۱۰ گرم طعمه مسموم در هر لانه فعال و پوشاندن سوراخ‌های موش یا پاکوب کردن آنها از دیگر مواردی هستند که باید توسط کشاورزان عملیاتی شود.

به گفته وی امسال پایش جوندگان مضر محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در سطح ۴۵۰ هزار هکتار انجام می شود که از آن میزان ۴۷ هزار و ۹۶۷ هکتار مبارزه شیمیایی، زراعی و مکانیکی انجام شده است.

کیا ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان آذر امسال مقدار ۴۱۴ کیلو فسفر دوزنگ، ۱۸ هزار و ۲۳۰ عدد قرص فسفید آلومینیوم و ۳۰ هزار و ۹۵۰ کیلو طعمه مسموم در استان برای مبارزه با موش ها توزیع شده است.

منبع: ایرنا

573190