تصویب وام شهرداری قزوین از بانک شهر

معاون مالی، اداری شهردار قزوین در بیستمین جلسه شورای شهر قزوین با دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی از بانک شهر موافقت کرد.
تصویر تصویب وام شهرداری قزوین از بانک شهر

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین سید تقی مجابی معاون مالی، اداری شهردار قزوین در بیستمین جلسه شورای شهر قزوین که شب گذشته ۲۸ شهریور به‌ صورت علنی در صحن شورای اسلامی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر جامعه، اقتصاد عمومی کشور و عدم وجود نقدینگی به‌منظور پیشبرد اهداف عمرانی شهرداری قزوین درخواست دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی از بانک شهر را داریم.

وی افزود: شهرداری در نظر دارد طی ۲ ماه آینده پروژه‌هایی که در مرحله پایان کار هستند را به بهره‌برداری برساند، این پروژه‌ها شامل نسیم شمال، یادگار امام، امیرکبیر، پارک بانوان است، نسیم شمال فاز یک به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم را اگر طی ۲ ماه آینده تکمیل نکنیم کارفرمای طرح برای پروژه دیگری از استان خارج و پروژه متوقف می‌شود؛ در حال حاضر برای تکمیل این پروژه به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مجابی بیان کرد: در پروژه یادگار امام به پنج میلیارد تومان، در پروژه پارک بانوان پنج میلیارد تومان، بام شهر فدک پنج میلیارد تومان، کمربندی شرق ۳۵ میلیارد تومان، برای فرهنگسراها و پروژه‌های خُرد مناطق ۱۵ میلیارد تومان و برای تهیه قیر ۱۵ میلیارد تومان نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: ریز هزینه‌ها مشخص‌شده است و تمام هزینه‌ها به شورای اسلامی شهر گزارش داده می‌شود، این تسهیلات را به‌حساب جداگانه‌ واریز می‌کنیم تا با سایر درآمدها ترکیب نشود.

مجابی با اشاره به بدهی شهرداری به بانک شهر بیان کرد: در مسئله بدهی شهرداری این سؤال وجود دارد که چرا شهرداری به دنبال تسویه وام است؟ همه به دنبال دریافت تسهیلات هستند؛ این‌که ما وام بگیریم و به بانک برگردانیم تا سود کمتر شود نیاز به بررسی دقیق دارد.

معاون مالی، اداری شهردار قزوین یادآور شد: ما می‌خواهیم که طی ۲ ماه پروژه‌ها را به ثمر برسانیم و برای این امر به همان ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم، اگر مبلغ تسهیلات به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد ما از هدف دور می‌شویم، بهتر است که مصوبه افزایش تسهیلات در جلسات بعدی مطرح شود چراکه برای دریافت تسهیلات بیشتر باید تکلیف پرداخت بدهی را مشخص کنید.

۵۰۰ میلیارد تومان وام دریافت شود

محسن حق‌شناس، نایب‌رئیس شورای شهر قزوین در این جلسه بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان را افزایش دهیم چراکه برنامه‌های ارائه‌شده توسط گزینه‌های پیشکسوت شهرداری بر مبنای دریافت تسهیلات بیشتر بود، درواقع مسئله وام با وام مطرح شد به این صورت که ۵۰۰ میلیارد وام دریافت کنیم و ۴۰۰ میلیارد آن را به بانک برگردانیم تا سود مرکب ۳۰ درصد پرداخت نشود و ۱۸ درصد سود در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: باید توجه شود که دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان نباید ما را از دریافت وام با مبلغ بیشتر در آینده محدود کند، یکی از بهترین راهکارهای ارائه‌شده در این بخش دریافت وام است که توسط گزینه‌های باتجربه تصدی شهرداری قزوین مطرح‌شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: شهردار انتخاب‌شده و بهتر است تسهیلات با مبلغ بالاتری تصویب شود، اینکه چند بار تسهیلات دریافت کنیم خوشایند نیست، ۱۰۰ میلیارد تومان مورد تأیید اعضای شورای شهر است بنابراین این مسیر را برای تهاتر بدهی باید برداریم و بهتر است خارج از فوریت دریافت تسهیلات بررسی و مبلغ پنج برابر این رقم را تصویب کنیم تا بخشی از بدهی پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیارد تصویب شود مشکلی ایجاد نمی‌شود، مصوبه ۵۰۰ میلیارد را بدهیم، این لایحه فوریتی ندارد نمی‌توان مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان را بدون بررسی کمیسیون در صحن ارائه داد، لایحه ۱۳ شهریور دستور داده‌ شده است و بعد از گذشت زمان به شورا رسیده که نشان می‌دهد فوریت ندارد.

۱۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های قفل‌شده را به جریان می‌اندازد

فرج‌الله فصیحی، رئیس شورای شهر قزوین نیز در ادامه یادآور شد: اخذ ۱۰۰ میلیارد تومان وام مشروط به اینکه پروژه‌هایی که باید هزینه شود با اولویت و ریزکرد به شورا ارائه شود و موردبررسی قرار بگیرد، ضرورت فعلی پروژه‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان است و باید همین مبلغ مورد تأیید قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: برای افزایش مبلغ نیاز به لایحه جدیدی است و در این جلسه باید ۱۰۰ میلیارد تومان را مورد تأیید قرار دهیم، در حال حاضر پروژه‌هایی که قفل‌شده است را می‌توان با این تسهیلات جلو برد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: اگر ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شود قطعاً فرمانداری با توجه به بدهی شهرداری با این لایحه مخالفت می‌کند بهتر است که ۱۰۰ میلیارد تومان تصویب شود تا مغایرت فرمانداری شامل حال این لایحه نشود، نباید سدی ایجاد کنیم که نتوانیم از آن عبور کنیم و بهتر است که ۱۰۰ میلیارد را دریافت کنیم تا ۲ ماه آینده پروژه‌ها به ثمر برسد.

وی تأکید کرد: مخالف پول زیاد نیستم، اما وامی که دریافت می‌کنیم با توجه به تورم موجود سود زیادی باید بدهیم، اولویت پروژه‌های ما ۵۰۰ میلیارد نیست و با ۱۰۰ میلیارد مشکلات حل می‌شود، می‌توانیم پروژه‌ها را تا پایان سال برسانیم، مسئله اصلی ما این است که دیون را به گردش برسانیم و می‌توانیم در زمان روی کار آمدن شهردار تسهیلات مجدد دریافت کنیم.

دریافت ۵۰۰ میلیارد باری بر دوش شهرداری است

علی فرمانی، عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: کارخانه آسفالت اگر نقدینگی زیادی داشته باشد می‌تواند خودش تولیدکننده باشد و مواد تولیدشده را به فروش برساند، ما می‌توانیم با خرید قیر آسفالت را تولید و به فروش برسانیم.

وی افزود: مسئله کارخانه آسفالت این است که سرمایه در گردش ندارد، در ناصرآباد و شهرک دانش زیرسازی شده اما آسفالت ندارد و زیرسازی درخطر است، بارش باران و حرکت اتومبیل باعث تخریب زیرساخت‌ها می‌شود، اگر ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی به کارخانه آسفالت تزریق شود مشکل حل می‌شود.

این عضو شورا بیان کرد: گاهی برخی از افراد از جایگاه خود استفاده می‌کنند و کاری که در اولویت منطقه نیست را در دستور کار قرار می‌دهند، آسفالت در برخی معابر صورت گرفته که اولویت‌دار نبوده است، شهرداری برای ۱۰۰ میلیارد تومان باید ریز هزینه بیاورد و پروژه‌های با اولویت ویژه و قطعاً عمرانی را به شورای شهر ارائه دهد.

وی تأکید کرد: نباید شورا را زیر بار هجمه ۵۰۰ میلیارد تومان وام ببریم. این‌که ما شهرداری را زیر بار بدهی ببریم درحالی‌که برای صرف آن برنامه‌ای نداریم درست نیست، شاید شهردار بخواهد پرداخت بدهی از طریق دیگری صورت بگیرد.

دریافت وام در دوران سرپرستی توجیه ندارد

مهری سادات تقوی دیگر عضو شورای شهر قزوین نیز تأکید کرد: دریافت این وام در زمان سرپرستی توجیهی ندارد چراکه بازپرداخت آن توسط شهردار صورت می‌گیرد، باید دید شهردار موافق دریافت تسهیلات است یا خیر، ممکن است شهردار حتی تا هزار میلیارد تسهیلات درخواست کند و ما نباید برای پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان عجله کنیم.

در این جلسه دوفوریتی بودن لایحه با پنج رأی به تصویب رسید، همچنین مهدی مهدیخانی، مهری سادات تقوی و محسن حق‌شناس با اصل این لایحه مخالف بودند چراکه اعتقاد داشتند باید ۵۰۰ میلیارد تومان به تصویب برسد، فاطمه اشدری از اعضای شورای شهر قزوین نیز غایب بود و لایحه با پنج رأی به تصویب رسید.

شورای ششم در حالی لایحه ۱۰۰ میلیارد تومانی را به تصویب رساند که بدهی شهرداری به بانک شهر یکی از مشکلات اصلی شهرداری است، بدهی که از آن مبلغ ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان یاد می‌شود و مبلغ دقیق آن مشخص نیست، تصویب لایحه ۱۰۰ میلیاردی و اصرار اعضا به دریافت ۵۰۰ میلیارد تومان در شرایطی که همه گزینه‌های شهرداری درصدد پرداخت بدهی شهرداری بودند جای تأمل دارد، از طرفی در این جلسه برخی از اعضا ضمن تأکید برافزایش قیمت برای بازپرداخت بدهی و تسهیلات جدید راهکاری ارائه ندادند.

منبع:ایسنا

350874