یک مقام صنفی در گفت وگو با پرسون عنوان کرد؛

مدارس به دنبال درآمدزایی از کتاب های درسی/ ورود آموزش و پرورش به کسب و کار!

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار از رکود در کسب و کار این صنف با آغاز سال تحصیلی جدید خبرداد، گفت: در دو سال اخیر آموزش و پرورش در اقدام خلاف قانون اساسی کتاب های درسی دانش آموزان را خودش توزیع و به فروش می رساند و این موضوع ضرر مالی برای کتاب فروشان و لوازم التحریران و نوشت افزار فروشان به وجود آورده است.
تصویر مدارس به دنبال درآمدزایی از کتاب های درسی/ ورود آموزش و پرورش به کسب و کار!

موسی فرزان نیا رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: با تعطیلی مدارس و تحصیل مجازی دانش آموزان کسب و کار لوازم التحریران و نوشت افزار فروشان در رکود قرار گرفت و این روزها واحدهای صنفی با ظرفیت 20 درصد مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: شب عید کسب و کار لوازم التحریران و نوشت افزار ایام مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس بود و دانش آموزان با مراجعه به این صنف کتاب های درسی شان را تهیه می کردند و در کنار آن بخشی از لوازم تحصیلشان را فراهم می کردند، اما این اقدام وزارت آموزش و پرورش موجب کاهش مراجعه دانش آموزان و خانواده ها به این صنف شده است.

این مقام صنفی افزود: آموزش و پروش به دنبال درآمدزایی رفته است، چرا که طبیعتا فروش کتاب بدون سود مالی نیست و سودی برای فروشنده به دنبال دارد.

در دو سال اخیر تنها 25 درصد از کالاهای این صنف با افزایش قیمت مواجه شده است و این افزایش قیمت ارتباط مستقیم با قیمت ارز به دلیل خرید مواد اولیه دارد و این در حالی است که تورم براساس اعلام بانک مرکزی بیش از 40 درصد بوده است، بنابراین افزایش قیمت در کالاهای لوازم التحریر نسبت به سایر کالاها وجود نداشته است.

فرزان نیا درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه آیا اتحادیه نسبت به این اقدام وزارت آموزش و پرورش اعتراض نکرده است؟ پاسخ داد: بارها این اعتراض از سوی این صنف به شکل های گوناگون به وزارت آموزش و پرورش شده است و جلساتی نیز برگزار شده و حتی شکایتی در دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده است، اما این اعتراضات و شکایت ها تاکنون بی فایده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع کتاب در مدارس مغایرت با پروتکل های بهداشتی دارد، چرا که جمعیت بیشتری از دانش آموزان برای تحویل کتاب به مدارس مراجعه می کنند که احتمال انتقال ویروس را بیشتر می کند، در حالی که توزیع کتاب در نوشت افزار فروشی ها حجم کمتری مراجعه کننده دارد و زمان محدودی برای مراجعه کنندگان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار تصریح کرد: در دو سال اخیر تنها 25 درصد از کالاهای این صنف با افزایش قیمت مواجه شده است و این افزایش قیمت ارتباط مستقیم با قیمت ارز به دلیل خرید مواد اولیه دارد و این در حالی است که تورم براساس اعلام بانک مرکزی بیش از 40 درصد بوده است، بنابراین افزایش قیمت در کالاهای لوازم التحریر نسبت به سایر کالاها وجود نداشته است.

فرزان نیا افزود: خودکار به عنوان مهم ترین کالای نوشت افزار تنها 20 درصد افزایش قیمت داشته است، در صورتی که هیچ کالایی وجود ندارد که کمتر از این میزان افزایش قیمت داشته باشد، بنابراین، این کاهش قیمت تنها به دلیل رکود در این صنف است.

وی گفت: بسیاری از مغازه های نوشت افزار و لوازم التحریر اجاره ای هستند که اجاره مغازه کمر فروشندگان لوازم التحریر را شکانده و تعداد زیادی از کارگران صنف لوازم التحریر به دلیل تعدیل نیرو بیکار شدند. تولید کارخانجات لوازم‌التحریر نسبت به دو سال پیش، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و همچنین مداد، دفتر و سایر لوازم‌التحریر که پارسال تولید کرده بودند هنوز در انبارهای‌شان باقی مانده و به فروش نرفته است.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار پایتخت تصریح کرد: فروش کتاب در مدارس منبع درآمدزایی بالایی را برای وزارت آموزش و پرورش به وجود می آورد، در حالی که بسیاری از اصناف در سراسرکشور را با مشکل اقتصادی و کسب و کار مواجه می کند.

گفت وگو از: محمد خادمی

350783