چرایی از کار افتادن ۳ پله برقی ایستگاه مترو تجریش

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو گفت: با توجه به ریختن آب روی اتاق فنی و موتورخانه آسانسورها، برای امنیت مسافران پله برقی‌ها را خاموش کردیم و اعلام کردیم در حدود ۴۸ ساعت پله برقی‌ها خاموش خواهد بود.
تصویر چرایی از کار افتادن ۳ پله برقی ایستگاه مترو تجریش

به گزارش سایت خبری پرسون، علی عبدالله پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، درباره رفع مشکل پله‌های برقی ایستگاه تجریش که از روز گذشته از کار افتاده است، اظهار کرد: پله‌های برقی به سمت بالا فعال است و شهروندان همه مسیر را پیاده طی نمی‌کنند، اما تعداد پله‌های برقی فعال کمتر شده است.

او ادامه داد: مشکل از جایی شروع شد که روی تجهیزات فنی ریزش آب گزارش شد و به مدت دو روز ادامه داشت. بعد از بازدید از تمامی مناطق ایستگاه نشتی آب از داخل ایستگاه گزارش نشد و آب را به آزمایشگاه ارسال کردیم و نتیجه آزمایش نشان داد که مربوط به فاضلاب است.

عبدالله‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه زیر سطح فاضلاب شهری هستیم، در نتیجه مشکل از جایی در خیابان بود و طی هماهنگی با شهردار منطقه و شرکت آبفا بررسی‌ها انجام و محل نشتی فاضلاب به سمت ایستگاه شناسایی شد. این محل که در سمت شرق ایستگاه تجریش قرار دارد انباشت فاضلاب رخ داده و گرفتگی منجر به سرازیر شدن آب به سمت تونل ایستگاه تجریش می‌شد.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو افزود: با توجه به ریختن آب روی اتاق فنی و موتورخانه آسانسورها، برای امنیت مسافران پله برقی‌ها را خاموش کردیم و اعلام کردیم در حدود ۴۸ ساعت پله برقی‌ها خاموش خواهد بود.

او با بیان اینکه همه پله برقی‌های ایستگاه تجریش خاموش نیست، گفت: تنها آن‌هایی که ریزش آب در آنها رخ داده را خاموش کردیم. در حال حاضر سه پله برقی در سه سطح مختلف خاموش هستند که تا فردا این پله‌های برقی راه اندازی می‌شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو درباره تمهیدات مترو همگام با بازگشایی مدارس گفت: خبری به ما داده نشده است که مدارس اول مهر بازگشایی می‌شود، اما فرض را بازگشایی مدارس در ابتدای مهر گذاشته‌ایم و آمادگی کامل داریم. برنامه‌های فرهنگی را نیز برای کلاس اولی‌ها تدارک دیده‌ایم که به محض باز شدن مدارس و تردد از مترو اجرایی خواهیم کرد.

عبدالله‌پور در پاسخ به این سوال که در مقایسه با سال قبل و شرایط کرونایی آمار استفاده از مترو چه تغییری کرده است؟ گفت: وضعیت کرونا، تعداد مسافران مترو را کم کرده است و نسبت به سال‌های گذشته و فصل بازگشایی مدارس مسافران کمتر است. تعداد مسافران مترو تغییر چندانی نداشته و حتی بعد از اینکه وضعیت زرد در تهران اعلام شده، ایستگاه‌های ما تغییر مسافر نداشتند و با همان سقف ۸۰۰ هزار نفر مسافر در روز خدمات‌رسانی می‌کنیم.

او در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل مبنی بر اینکه ۵۰۰ واگن مترو نیاز به اورهال دارند و در پاسخ به این سوال که چه تعداد واگن‌ هم اکنون در مرحله اورهال هستند، اظهار کرد: در مترو کیلومتراژی داریم که از این رقم بالاتر باید قطار به اورهال برود، اما این به معنای آن نیست که قطار خوابیده است، بلکه فعالیت می‌کند اما لازم است به اورهال بروند. اکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از واگن‌های ما نیاز به اورهال دارند اما هم اکنون با حفظ ایمنی و اجرای سرویس‌های دوره‌ای فعال هستند.

عبدالله‌پور در ادامه درباره تعداد قطارهایی که هم اکنون در حال اورهال هستند، گفت: در حدود هزار و ۵۷۰ واگن داریم که از این تعداد، ۵۰ درصد آنها نیاز به اورهال دارند. ظرفیت به گونه‌ای است که ماهانه یک قطار را اورهال کنیم. این فرایند به صورت یک جریان است و یک قطار اورهال می شود و به خط وارد می شود و قطار دیگری جایگزین می شود.در مجموع ۵۰ درصد قطارها نیاز به اورهال دارند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نمی‌توان همه قطارها را اورهال کرد، این مسئله ضریب ایمنی مسافران را چقدر پایین می‌آورد؟ اظهار کرد: اگر قطار را اورهال کنیم، ضریب ایمنی بالا می‌رود، چرا که تجهیزاتی که به هر دلیلی دچار خستگی و شکستگی شده باشند و یا در شرف پایان ساعت کارکرد باشند شناسایی و تعویض می‌شوند و حال قطار بهتر می‌شود، اما قطار از قسمت‌های زیادی تشکیل شده و در بخش اول حدود سه هزار تجهیز داریم و بیشترین میزان ریسک و خطر در این تجهیزات توسط همکاران ما شناسایی شده است و خیال همه مسافران راحت باشد و بدانند که ضریب ایمنی همچنان ثابت نگه داشته شده است. اگر دست ما به قطعات یدکی قطار کوتاه است و از امکانات لازم برخوردار نیستیم اما واقعیت این است که از خط قرمز امنیت مسافر کوتاه نخواهیم آمد و آن‌ها را لحاظ خواهیم کرد.

عبدالله‌پور تاکید کرد: ایمنی قطاری که وارد خط می‌شود تضمین شده است. اورهال در تمام صنایع وجود دارد و همه تاسیسات نیاز به اورهال دارند. اما اگر بخواهم خیالتان را راحت کنم باید بگویم که یک رده بین رده تعمیرات جاری و تعمیرات اورهال توسط همکاران ما برای بالا بردن ضریب ایمنی قطار تعریف شده است.

منبع: ایلنا

350626