پرسون معرفی می کند؛

بهترین مکان های دیدنی کلانشهر همدان

همدان از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌آید و در مرداد سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران معرفی شد.
تصویر بهترین مکان های دیدنی کلانشهر همدان

به گزارش سایت خبری پرسون، استان همدان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. قدمت استان همدان را به دوران مادها نسبت می‌دهند. همدان اقوام مختلفی را در خود جای داده است که در تمام استان پراکنده شده‌آند. فارس و ترک در نیمه‌ی شمالی و لر و لَک‌ در نیمه‌ی جنوبی استان روزگار می‌گذرانند. این استان دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است که پیشنهاد میکنیم از آنها بازدید کنید.

آرامگاه باباطاهر

در میانه شهر همدان میدانی وجود دارد که با نام باباطاهر شناخته می شود. این میدان در مقابل‌ قله الوند قد علم کرده و آرامگاه یکی از شعرای بزرگ ایران زمین، باباطاهر را در خود جای داده است. این آرامگاه با گنبد فیروزه ای رنگش توجه هر کسی را به خود جلب می کند و وسوسه زیارتش را به جان خیلی ها می اندازد. اینجا مامن ابدی شاعری بزرگ است که شیرینی طعم دوبیتی های عاشقانه اش هنوز هم حس می شود و اهل ادب و فرهنگ را سرمست می کند. این بنا در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ۱۷۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای آرامگاه باباطاهر از ابتدا به این شکل نبوده و در طول تاریخ همواره به دلیل تخریب و بازسازی تغییراتی را به خود دیده است. مقبره اصلی بابا طاهر را متعلق به دوران سلجوقی می دانند. در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر روی قبر این شاعر بزرگ ساختند که به مرور زمان ویران شد و خرابه ای از آن باقی ماند. در زمان رضاخان شهرداری همدان مامور احداث بنای جدیدی برای این آرامگاه شد.

در جریان این بازسازی، یک لوح کاشی کشف شد که مربوط به قرن هفتم هجری بود و هم‌اکنون در موزه ایران باستان قرار دارد. بر روی این کاشی فیروزه‌ای، آیات قرآن مجید به خط کوفی و به صورت برجسته نگاشته شده است. ساخت آرامگاه باباطاهر پس از مدتی نیمه کاره رها شد و در سال ۱۳۲۹ دوباره اقدام به ساخت آن کردند.

در سال ۱۳۴۴ خورشیدی پروژه احداث آرامگاه جدید باباطاهر با همت انجمن آثار ملی و شهرداری همدان کلید خورد و مهندس هوشنگ سیحون و مهندس فروغی طرح این آرامگاه را در سال ۱۳۴۵ ارایه کردند و کلنگ آن به زمین زده شد. ساخت این بنا در سال 1349 به پایان رسید و ساختمان کنونی آرامگاه از همین دوران بر جای مانده است.

اگر میخواهید مکان های دیدنی ارومیه را ببینید کلیک کنید.

غار علیصدر

در میان اشکال مختلف طبیعت، غارها یکی از اعجاب انگیزترین، اسرارآمیزترین و جذاب ترین انواع مظاهر طبیعی به شمار می آیند و بسیاری را برای کشف رازها و رمزهای درون شان به سوی خود می کشانند. گوشه و کنار سرزمین مان ایران نیز انواع مختلفی از غارها را در خود جای داده است که هر کدام از آنها به طریقی هوش از سر بازدیدکنندگان خود می برند. امروز اما در سفری می خواهیم سری به معروفترین غار ایران بزنیم؛ با ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم و گردشی متفاوت را در این جاذبه منحصر به فرد تجربه کنیم.

برای رسیدن به غار علیصدر همان گونه که همه شما می دانید باید به سمت استان همدان سفر کنیم. غار علیصدر در 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان، در شهر کبودرآهنگ و در نزدیکی روستای علیصدر قرار دارد و در دل ارتفاعات ساری قیه یا صخره زرد جای خوش کرده است. ارتفاع غار از سطح دریا به 2180 متر می رسد؛ اما از آنجایی که هنوز تمام زوایا و گوشه های این غار کشف نشده کسی از طول و عمق آن اطلاع دقیقی ندارد. تا به اینجای کاوش ها تا این اندازه می دانیم که برخی حفره های زیرزمینی آن تا 40 متر درازا دارند و عمق دریاچه غار بین نیم تا 14 متر در نوسان است. غاز علیصدر از دالان ها، دهلیزها و تالارهایی پیچ در پیچ تشکیل شده است و دریاچه بزرگی در میانه آن، بخش اعظم غار را به یکدیگر متصل می کند به همین جهت باید برای رسیدن به قسمت های مختلف آن از قایق استفاده کرد؛ موضوعی که علیصدر را به بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان تبدیل می کند. برخی پژوهشگران نیز اعلام کرده اند که این غار با غار کتله خور در زنجان ارتباط دارد.

این پدیده طبیعی خارق العاده در تاریخ 15 دی 1387 به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

مجموعه گردشگری گنجنامه همدان

یکی از بهترین مکان ها برای گشت و گذار در شهر زیبای همدان، مجموعه گردشگری گنجنامه است. در این مجموعه انواع مختلف تفریحات برای تمامی سلیقه ها وجود دارد؛ می توانید به سراغ تله کابین بروید که منظره ای تماشایی را پیش روی تان قرار می دهد و یا به سراغ سریع ترین و طولانی ترین سورتمه ریلی ایران در این مجموعه بروید و رنگی از هیجان به سفرتان ببخشید.

در این مجموعه، طبیعت گردی و تاریخ گردی هم به صورت همزمان برای تان مهیا است. آبشار گنجنامه و در نزدیکی اش، سنگ نوشته های گنجنامه که از دوران پادشاهی هخامنشی بر دل یکی از صخره های کوه الوند به یادگار مانده اند از دیدنی های مهم این جاذبه شمرده می شوند. دشت میشان هم با آب های روان و چمنزارهای وسیع اش و کوهستان الوند با قله های سر به فلک کشیده اش، از دیگر جلوه گری های طبیعت در این مجموعه به حساب می آیند. در این گشت و گذار، غار آکواریوم گنجنامه، بزرگترین غار مصنوعی کشورمان را هرگز از دست ندهید که شما را به سفری در میان حیوانات و آبزیان می برد.

اینها تنها گوشه ای از تفریحات و دیدنی های مجموعه گردشگری گنجنامه هستند؛ علاوه بر این ها امکانات اقامتی خوب این مجموعه، فیش اسپا، اتاق نمک درمانی، عکاسخانه، فروشگاه های سوغات، چند رستوران خوب و باکیفیت و ... از امکانات خوب این مجموعه به شمار می روند. البته این نکته را در نظر بگیرید که هر کدام از این تفریحات و بخش ها، هزینه ها و ساعت کاری مخصوص به خود را دارند که قبل از بازدید می توانید با مجموعه تماس گرفته و اطلاعات دقیق را به دست آوردید.

بد نیست بدانید که هر کدام از تفریحات مجموعه گنجنامه هزینه های مخصوص به خود را دارند.

بازار سنتی همدان

بازار سنتی همدان، یکی از بازارهای مشهور سنتی ایران است و قدمت بیشتر بناهای آن به دوره قاجار باز می گردد. مجموعه ای با وسعت حدود 30 هکتار که از 36 بازار و راسته بازار و 26 سرا و کاروانسرا تشکیل شده است و در آن بناهای مختلفی مانند مسجد، حمام، زورخانه، چایخانه و ... به چشم می خورد. در میان سراهای مختلف بازار همدان، سرای گلشن به عنوان قدیمی‌ ترین سرا شناخته می شود و از دوران صفوی به یادگار مانده است. از دیگر سراهای مهم بازار سنتی همدان نیز می توان به سرای پیغمبر، سرای میرزا کاظم، سرای نهاوندی‌ها، بازار سمسمار خانه و ... اشاره کرد.

شما می‌توانید با بازدید از بازار سنتی همدان، با یک تیر چند نشان بزنید؛ هم از یک بازار تاریخی با معماری منحصر به فرد دیدن کنید و با حال و هوای مردم همدان آشنا شوید و هم با خرید کالاهایی مانند ادویه، خشکبار، ظروف مسی، کیف و کفش، فرش دستباف و ... به اقتصاد مردم شهر کمک کنید. همچنین خوب است بدانید این بازار در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آرامگاه بوعلی سینا

یکی از جاذبه هایی که به راحتی در همدان می توان آن را یافت، آرامگاه بوعلی سیناست. از این سازه به عنوان نماد این شهر یاد می شود و یکی از نشانه های قدمت ایران در فرهنگ و دانش و علم جهان به شمار می رود. بنای این آرامگاه در یکی از میادین اصلی همدان قرار دارد و در مرکز این شهر خودنمایی می کند. ستون های سر به فلک کشیده این آرامگاه به همراه سنگ گرانیتی به کار رفته در نمای آن شکوه و ابهت خاصی را به نمایش گذاشته و زیبایی خاصی را به این قسمت از شهر بخشیده اند. آرامگاه بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۰۹۰ مترمربع ساخته شده و زیر بنای اصلی آن چیزی در حدود ۱۷۹۲ مترمربع تخمین زده می شود. نام این بنا از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۶۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به عنوان یکی از دیدنی های شاخص همدان پذیرای گردشگران بسیاری است.

ابو علی سینا که بود؟

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، بوعلی سینا، ابن سینا، پور سینا و ملقب به شیخ الرئیس، دانشمند ایرانی است که در سال 359 خورشیدی در بخارا که در آن زمان پایتخت سامانیان بود، چشم به جهان گشود و در ۲ تیر ۴۱۶ خورشیدی در همدان دار فانی را وداع گفت. از آنجا که او در بسیاری از علوم عصر خود همچون ریاضی، نجوم، فیزیک، شیمی، روانشناسی، زمین شناسی و جغرافیا، شعر و ادبیات، فلسفه و منطق و پزشکی، دانا و صاحب‌نظر بود، لقب همه‌چیزدان را به وی دادند. ابو علی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیاری دارند و از منابع مهم این علوم به شمار می روند. کتاب قانون این دانشمند یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است و هنوز هم در پژوهش ها از آن استفاده می شود. بد نیست بدانید روز تولد بوعلی سینا در تقویم به عنوان روز پزشک در نظر گرفته شده است.

350397