با پرسون سفر کنید؛

این مکان های دیدنی ارومیه را از دست ندهید

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده است.
تصویر این مکان های دیدنی ارومیه را از دست ندهید

به گزارش سایت خبری پرسون، شهر ارومیه یکی از شهرهای زیبا و قدیمی ایران است که هتل ها، جاذبه های تاریخی، رستوران، مراکز تفریحی و مراکز فرهنگی بسیار زیبایی دارد. حال بهترین مکان های دیدنی ارومیه را به شما معرفی می کنیم تا وقتی به این شهر زیبا سفر کردید از این مکان های دیدنی بازدید فرمایید و از سفر خود نهایت استفاده را کنید. شهر ارومیه مثل همه شهر های ایرانی دیدنی های بسیار دارد که همه آن ها را نمی توانیم در این مطلب به شما معرفی کنیم برای همین تصمیم گرفتیم که بهترین ها را به شما معرفی کنیم. امیدوار هستیم که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

بازار ارومیه

اگر به دنبال مکانی برای خرید و در عین حال، گشت و گذار تاریخی در شهر ارومیه هستید، بازار ارومیه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این بازار از دوران صفویه در شهر ارومیه به یادگار مانده و با چهره‌ای ساده و تاریخی، میزبان گردشگران و خریداران است؛ البته باید اشاره کنیم که در معماری این بازار، نمونه‌هایی از سبک‌های معماری دوران افشاریه، زندیه و قاجار هم به چشم می‌خورد.

بازار ارومیه مابین خیابان‌های امام و بعثت واقع شده است و با طاق‌ها و گنبدهای ساده و زیبا خودنمایی می‌کند. علاوه بر این‌ها، این بازار تعدادی تیمچه، حمام، سرا و مساجد مربوط به دوران زندیه و قاجار را نیز در خود جای داده است.

از بخش‌های مختلف بازار ارومیه می‌توان به راسته مسگرها، زرگران، چاقو‌سازان، فرش‌فروشان، بذر‌فروشان، بلورفروشان، کفاشان، عطاران، بزازان و ... اشاره کرد. علاوه بر این راسته‌ها، در این بازار محصولات و کالاهایی نظیر لبنیات محلی، طلا و جواهر، فرش دستباف، پارچه و پوشاک، ظروف مختلف، کیف و کفش چرم و ... نیز به فروش می‌رسد.

بد نیست اشاره کنیم که بازار ارومیه در سال ۱۳۶۲، به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در آخر بد نیست ذکر کنیم در حین بازدید و خرید کردن در این بنای تاریخی ارزشمند، فرصت آن را دارید تا از مسجد جامع ارومیه و مسجد اعظم که در فاصله کمی از این مکان واقع شده‌اند نیز بازدید کنید.

دره قاسملو

طبیعت ارومیه بسیار زیبا و دیدنی‌ست و در این شهرستان، جاذبه‌های طبیعی متعددی برای سپری کردن اوقات فراغت وجود دارد؛ دره قاسملو هم یکی از این دیدنی‌هاست که توجه بسیاری از گردشگران را برای طبیعت‌گردی جلب می‌کند. این دره که با نام‌های خان دره سی و شهدا نیز نامیده می‌شود، در جاده ارومیه-اشنویه و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار گرفته است.

دره قاسملو چشم‌اندازی تماشایی دارد و در ۳۵ هزار هکتار مساحت خود، فضایی صخره‌ای و کوهستانی با تپه ماهورهای تماشایی را در خود جای داده است و چشمه‌هایی که در آن سر از زمین برآورده‌اند و دو رودخانه باراندوز و شهدا که از میان این دره می‌گذرند، موجب سرسبزی و طراوت منطقه می‌شوند. در دره قاسملو، باغ‌ها و پوشش‌های گیاهی تماشایی به چشم می‌خورد و به ویژه درختان سیبِ این خطه بسیار مورد توجه قرار دارند. بد نیست بدانید کوهنوردی و صخره‌نوردی از تفریحات محبوب در دره قاسملو به حساب می‌آید؛ اما عبور از بعضی نقاط این خطه به شدت چالش برانگیز و دشوار است و شاید حرفه‌ای‌ترین کوهنوردان را هم دچار مشکل کند. بسیاری از افراد هم حاضرند پیمایشی طولانی و دشوار برای رسیدن به آبشاری که در قلب دره قاسملو پنهان شده داشته باشند و در نهایت، زیر آب خنک این آبشار تنی تازه کنند.

در آخر باید اشاره کنیم که دره قاسملو، یک منطقه شکار ممنوع به حساب می‌آید و زیستگاه تعدادی از گونه‌های کمیاب حیوانی در کشورمان است. به عنوان مثال در سال 1376، حدود 200 راس قوچ و میش ارمنی را از جزیره قویون داغی، میان دریاچه ارومیه، به این خطه آوردند تا در فضایی امن به زیست خود ادامه دهند و تکثیر شوند.

دریاچه ارومیه

در شمال غربی کشورمان، دریاچه ای به نام ارومیه قرار دارد که در میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران نیز شناخته می‌شود و پیش از آنکه خشکسالی گریبان گیرش شود، دومین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا بود.

از اواسط دهه 80، این دریاچه شروع به خشک شدن کرد و حدود 88 درصد از مساحت خود را از دست داد. خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، و استفاده بی‌رویه از منابعِ آبِ حوزه آبریزِ دریاچه، از عوامل موثر در خشک شدن آن بودند که البته تاثیر عوامل انسانی بسیار بیشتر از عوامل طبیعی بوده است. بارندگی‌های پاییز ۱۳۹۴ موجب آبگیری بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع از نواحی خشک شده در جنوب دریاچه شد و جانی دوباره به آن بخشید. در همین سال وسعت این دریاچه به حدود 6 هزار کیلومترمربع رسید و همین وسعت، نامِ دریاچه ارومیه را در رده بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داد.

دریاچه ارومیه 140 کیلومتر طول 55 کیلومتر عرض دارد و حداکثر عمق آن به 16 متر می رسد. بسیاری از شما تصاویری را از دریاچه ارومیه دیده‌اید که به رنگ سرخ و نارنجی است و خبری از آب نیلگون در آن دیده نمی‌شود. این تغییر رنگ بر اثر فعالیت موجودات میکروسکوپی در داخل دریاچه رخ می‌دهد. این موجودات با کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت نمک، حضور پر رنگ‌تری از خود نشان می‌دهند تا جایی که تاثیر چشمگیری بر روی رنگ آب می‌گذارند.

دریاچه مارمیشو

زیبایی‌های آذربایجان غربی تنها به دریاچه ارومیه خلاصه نمی‌شود؛ دریاچه مارمیشو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیباست که در 45 کیلومتری غرب ارومیه و نزدیک مرز ترکیه قرار دارد. آب‌ نیلی رنگ و زلال این دریاچه از رود نازلوچای، چشمه‌های طبیعی و برف و باران تامین می‌شود. وجود این دریاچه 5 هکتاری که حدود 60 متر هم عمق دارد مایه حیات و سرزندگی گیاهان و جانوران آن منطقه است و موجب شده تا حال و هوایی مطبوع و دلپذیر بر آنجا حاکم باشد. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که علت تشکیل این دریاچه ریزش کوه بر اثر زلزله است؛ این ریزش موجب شده تا سدی طبیعی به وجود بیاید و دریاچه شکل بگیرد.

نام این دریاچه برگرفته از نام مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه بوده است. این بهشت گمشده انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و از آنجا که در این مکان تمام عناصر طبیعت در کنار هم قرار دارند می‌توان این منطقه زیبا را معجزه طبیعت نامید.

موزه ارومیه

سفر به ارومیه را آغاز می کنیم و راهی جاذبه مشهور این شهر، موزه ارومیه در خیابان شهید بهشتی می شویم. موزه ارومیه، از جمله موزه های قدیمی ایران محسوب می شود و از سال 1346 خورشیدی در ساختمانی با زیربنای 750 مترمربع، آثار فوق العاده ای از تاریخ ایران را به نمایش گذاشته است. موزه ارومیه به طور کلی دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی دارد و اشیایی بسیار قدیمی مربوط به دوره های ماقبل تاریخ در آن نگهداری می شود. قدیمی ترین آثاری که در این موزه به نمایش درآمده، آثار متعلق به هزاره هفتم قبل از میلاد است. در کل در حدود 26 هزار شی و اثر تاریخی، هنری و تزیینی در موزه ارومیه وجود دارد که برخی از آنها از موزه ایران باستان به اینجا آورده شده و آن را به دومین موزه غنی کشور تبدیل کرده اند.

349962