احیای صنعت و لزوم تغییر استراتژی توسعه صنعتی

احیای صنعت و لزوم تغییر استراتژی توسعه صنعتی با تجمیع نظر خبرگان از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت کار و کرامت می‌باشد.
تصویر احیای صنعت و لزوم تغییر استراتژی توسعه صنعتی

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهاد تقوامنش تحلیلگر صنعت و فضای کسب و کار وضعیت فعلی صنعت و عدم رقابت پذیری واحدهای تولیدی را ریشه در استراتژی توسعه صنعتی وزارت صمت می‌داند که طی سالهای گذشته همواره استراتژی جایگزینی واردات را بجای توسعه صادرات انتخاب نموده است و مدیران کلان آن نیز در خبرگزاری‌های رسمی نیز همواره تاکید بر جایگزینی واردات داشته‌اند.

حداقل نگاهی به سوابق کشورهای در حال توسعه ترکیه و کره جنوبی نشان می‌دهد این کشورهایی که 60 سال پیش درآمد سرانه شان دو سوم درامد سرانه ایران بود در حال حاضر سه برابر ایران درآمد سرانه دارند چرا که برای اصلاحات اقتصادی خود استراتژی توسعه صادرات علی الخصوص در صنایعی که محصولاتشان از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است را انتخاب و در پیش گرفتند.

تفاوت در این دو استراتژی نتایج کاملاً متفاوتی را در پیش خواهد داشت. استراتژی جایگزینی واردات در صنعت ایران باعث شده است که تمامی بخش‌های صنعت صرفه نظر از مزیت یا عدم مزیت آنها مورد حمایت بی رویه قرار بگیرند که منجر به تولید در مقیاس پایین، عدم رقابت پذیری به موجب هزینه بالا نسبت به رقبا و بهره‌وری پایین می‌باشد همچون صنعت خودروسازی.

استراتژی توسعه صادرات با توانمندسازی، ظرفیت سازی، توسعه بازار داخلی و اتصال به زنجیره ارزش جهانی و حضور در بازارهای جهانی مخصوصاً صنایعی که از توان ارز آوری بالایی برخوردارند مثل صنعت تولید لباس، کیف، کفش، نساجی، لوازم خانگی، غذایی و غیره می‌تواند منجر به احیای صنعت و رشد جهشی اقتصاد گردد؛ البته در این راستا ایجاد بستر و بهبود فضای کسب و کار برای تولید و رشد اقتصادی و تسریع در رفع موانع و اصلاح قوانین مخل تولید ضروری می‌نماید ولیکن نگاه توسعه صادرات بایستی به عنوان یک اصل در برنامه‌های توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت درنظر گرفته شود.

364960

نظرات شما ( 1 نظر )

روحانی |
دوشنبه 14 فروردین 140200:30
دکتر تقوامنش دانشمند و اقتصاد دان و تحلیلگر ارشد صنایع یکی از نخبگان سیاسی اجتماعی ایران از سرمایه های ارزشمند ملی بوده که بایستی در تصدی های در حد وزیر صمت یا وزیر بازرگانی یا معاون ریس جمهور از ایشان در حاکمیت استفاده کرد.