به بهانه حواشی طرح ممنوعیت گرفتن کارنامه از سوی مادر؛

آزار بارقه هایی از جنسیت زدگی!

آموزش و پرورش با تکذیب خبر ممنوعیت دریافت کارنامه از سوی مادر، اعلام کرد که در صورت جدا نشدن و نداشتن مشکلات قانونی و حضانتی و ...، مادران هیچ ممنوعیتی در گرفتن مدارک تحصیلی فرزندانشان ندارند و اگر موردی هم گزارش شود تخلف است.
تصویر آزار بارقه هایی از جنسیت زدگی!

به گزارش سایت خبری پرسون، بسیار اتفاق افتاده است که در یک یا چند مرکز، امری را به صورت ناقص دریافت کرده اند و همان را به صورت قانونی نانوشته برای هموطنان امال کردند. مانند همین جریان پر حاشیه دادن کارنامه به پدران و ممنوعیت مادران از تحویل گرفتن پرونده وکارنامه تحصیلی فرزندش.

چند روزی می شود که فضای مجازی پر شده از گلایه پدران و مادرانی که به خبر«ممنوعیت تحویل کارنامه به مادران دانش آموزان»! خبر را که شنیدیم به خودی خود گنگ بود. زیرا دادن چنین دستوری هیچ ضابطه قانونی ندارد مگر اینکه از لحاظ قانونی در ابتدای سال تحصیلی مشخص شده باشد که پدر یا مادر دانش آموز به لحاظ داشتن حق قانونی، باید امور تحصیلی دانش آموز را دنبال و پیگیری نماید.

این خبر ناقص، در یک رسانه منتشر شد. انتشاری که بلوایی در فضای مجازی آفرید. آن هم از ارسال چند پیامکی به مادران دانش آموزان از سوی تعداد معدودی از مدارس؛ و ممنوعیت تحویل کارنامه به مادران. به هر گروه از والدین دانش آموزان در فضای مجازی که می رسیدیم پر بود از شکایتشان از این قانون. آنها هم این خبر را یا از یکدیگر و یا از شبکه های آن ور آبی شنیده بودند.

ناگفته پیدا است که مادران به محض شنیدن این خبر چقدر رنجیده شده اند. مانند پاشیدن نمک بر زخمی که به درستی بهبود نیافته باشد. زخم هایی از نگاه های جنسیتی به حضور زنان و مادران که با وجود پیشرفت قابل مشاهده در این حوزه در رفع این نگاه ها و تبعیض ها، هنوز جای کار بسیار می طلبد.

مادر از قبل تولد با کودک است. پا به پایش راه می رود. تا به زمان تحصیل کودکش برسد. وقتی هم کودکش به دانش آموزی شایسته بدل شد؛ باز هم همپایش مدارج تحصیلی را با فرزندش طی می کند.

همراه با او از کلاس اول ابتدایی که نه، حتی از مهدکودک همراه می شود. خودش قیچی به دشت می گیرد و با کاغذ رنگی و خمیر بازی، آموخته هایش را مرور می کند. حال ببینید که طعم شنیدن چنین خبری، بدون هیچ دلیل قانع کننده ای چقدر می تواند برای مادران سرزمین مان دردناک باشد. آن ها همراه با دانش آموزشان می شوند تا پدر خانواده، بیشتر به کارهای بیرون از منزل رسیده و یا استراحت کند. هر چند که این روزها پدران و مادرانی هستند که یاد می دهند هر دوی والدین باید کارهای فرزند را دنبال کنند. نه یکی بلکه هر دو. نه مادر و نه پدر؛ هم مادر و هم پدر.

گفته های مسئولان آموزش وپرورش

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به موضوع ممانعت از تحویل مدارک تحصیلی دانش آموزان به مادرانشان واکنش نشان داد و گفت که هیچ ممنوعیتی برای گرفتن کارنامه توسط مادر نداریم و همواره اعلام کرده‌ایم «اولیای دانش آموز» می توانند در این زمینه اقدام کنند.

محمدحسین کفراشی در گفت‌وگویی، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ممانعت از تحویل مدارک تحصیلی دانش آموزان به مادرانشان اظهار کرد: «هیچ ممنوعیتی برای گرفتن کارنامه توسط مادر نداریم و همواره اعلام کرده ایم «اولیای دانش آموز» که شامل پدر و مادر و همچنین قیم قانونی هستند، می توانند مدارک تحصیلی اعم از کارنامه و پرونده تحصیلی دانش آموز را دریافت کنند.»

وی افزود: «در صورتی پدر یا مادر نمی توانند مدارک تحصیلی را از مدرسه بگیرند که جدا شده باشند و دادگاه حضانت را به یک نفر از آنها داده باشد. به عنوان مثال ممکن است از لحاظ قانونی پدر حضانت را گرفته باشد و به مدرسه اعلام کند که پرونده و مدارک را فقط به خودم بدهید. اگر پدر و مادر با هم زندگی می کنند و اختلافی با یکدیگر ندارند، منعی تا کنون وجود نداشته و ندارد.»

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در 70 درصد موارد، مادران امور آموزشی بچه ها را چه در دوره ابتدایی و چه متوسطه پیگیری می کنند گفت: «مادران ما عضو انجمن اولیاء و مربیان هستند و در تصمیم گیری‌های مدرسه مشارکت می کنند. اگر موردی اتفاق افتاده در سامانه شکایات ثبت کنند، ما پیگیری و برخورد می‌کنیم.»

از طرف دیگر؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در واکنش به خبر عدم ارائه کارنامه دانش آموز به مادر گفت: «هیچ فرقی بین پدر و مادر برای انجام کارهای دانش آموز از جمله، گرفتن کارنامه وجود ندارد اما در مواقعی مانند طلاق، حضانت دانش آموز در اختیار هر فردی که باشد، پرونده را به او می‌دهند.»

رضوان حکیم زاده هم در گفتگو باخبرگزاری ایلنا، در واکنش به ممنوعیت مدارس از دادن پرونده تحصیلی به مادران و همچنین ارسال یک سری پیامک به برخی از مادران دانش آموزان، اعلام کرد: « در ابتدا باید درباره این مورد به خصوص تحقیق شود، زیرا به طور طبیعی والدین که برای ثبت نام دانش آموزان اقدام می‌کنند می‌توانند برای پیگیری امور فرزندان خود که از جمله آن‌ها گرفتن کارنامه و یا پرونده تحصیلی است به مدرسه مراجعه کنند.»

حال باید پرسید که چرا والدین دانش آموزان هر چیزی را بدون بررسی و کنکاش، قبول می کنند! به یاد دارید که در چاپ کتاب های درسی دوره ابتدایی سال گذشته، دقیقا سال گذشته در همین تاریخ ها بود که عکش دختران از تصویر پشت جلد ریاضی بعضی حذف شده بود. تصویری که از دانش آموزان دختر و پسر زیر یک درخت بزرگ که در تمثیل آموزش و یا کشور آورده شده بود. به ناگاه حول این درخت، دختری پیدا نبود. حذفی که دلایلی برایش آورده شد که مذاق جامعه خوش نیامد.

فراموش نشدن چنین اتفاقی، با اینکه با عذرخواهی مسئولان و قول رفع این مشکل، به ظاهر برطرف شد اما همین بارقه های شک را بین والدین دوچندان می کند و نشان می دهد در موضوعاتی مشابه، به راحتی این موضوع را به محض شنیدن می پذیرند. حتی به شایعات ی که از رسانه های معاند، پردازش می شود بدون هیچ بررسی جامعی، گوش می سپارند.

دلیل دیگری هم وجود دارد؛ این روزها با شروع به کار دولت سیزدهم از یک طرف و نقل و انتقال حکومت در افغانستان به سبب حضور طالبان از طرفی دبگر، سبب شده است که حواشی پیرامون زنان و موضوعات جنسیت زده بیش از قبل در رسانه ها خودنمایی کند.

لازم است گفته شود که زنان در جامعه ما برای رسیدن به حقوق قانونی خود همواره تلاش می کنند و هنوز نواقص بسیاری در حوزه زنان وجود دارد ولی این مسیر پیشرفت، رو به رشد بوده است. رشدی که حاصل تلاش زنان و مردان مدبر و مدیریست که برای احقاق حق و به روز کردن قوانین تلاش کرده اند. با این حال باید تلاش نمود که قوانین به درستی رعایت شوند و هر مدیر مدرسه ای به سبب تمایل شخصی، قوانین را کمتر یا بیشتر اعمال نکند.

350017