یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش در واکنش به بازگشایی مدارس:

واکسیناسیون معلمان تکمیل نشده است/ عدم اطمینان خانواده‌های دانش آموزان به صحبت مسئولان

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: استقبالی از بازگشایی مدارس نمی‌شود؛ زیرا اولویت خانواده‌ها سلامتی و حفظ جان خود و بچه‌ها است. صرفا در شرایطی که دولت آمار واکسیناسیون را افزایش دهد و میزان مرگ و میر کاهش یابد؛ اطمینان نسبی و آرامش روانی در جامعه ایجاد می‌شود.
تصویر واکسیناسیون معلمان تکمیل نشده است/ عدم اطمینان خانواده‌های دانش آموزان به صحبت مسئولان

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون،، در خصوص زمزمه‌های بازگشایی مدارس، گفت: در دو سال گذشته آموزش در ایران عقب افتاده و آموزش‌های مجازی کیفی نیست. در مدارس محروم چندین میلیون نفر از آموزش جا ماندند و وضع آنها بسیار با مدارس لاکچری که پول در اختیار دارند؛ متفاوت است.

نیک‌نژاد تصریح کرد: تجربه 2 سال گذشته نشان می‌دهد که یک مقدار عدم اطمینان راجع به بازگشایی مدارس میان خانواده‌ها وجود دارد. سال گذشته چند مدرسه به صورت دستوری و شعاری در 15 شهریور بازگشایی و در صدا و سیما نشان داده شد؛ اما واقعیت وضعیت مدارس در کشور بسیار متفاوت با تصاویری بود که نمایش داده شد.

وی افزود: سال گذشته تصمیم باز شدن مدارس به شورای مدرسه سپرده شد. در یک مدرسه دولتی که مشغول به کار هستم صرفا 10 تا 15 درصد از کل دانش آموزان به مدرسه مراجعه کرده بودند؛ زیرا خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان یک معلم برای تزریق دز دوم واکسن کرونا مراجعه کردم؛ اما دریافت نکردم. دز دوم واکسیناسیون معلمان طبق اطلاع من در چند منطقه از تهران آغاز نشده است. این در حالی است اگر طبق شرایط سنی برای دریافت واکسن مراجعه می‌کردم و منتظر نوبت معلمان نبودم؛ اکنون واکسینه شده بودم.

نیک‌نژاد بیان کرد: وضعیت دانشجویان و دانش آموزان متفاوت است. 15 میلیون دانش آموز در کشور وجود دارد که حتی با وجود واکسن، چند ماه واکسیناسیون آنها زمان نیاز دارد. همچنین در سطح جهان نیز واکسن به سن پایین و دانش آموزان نیز نرسیده است. ضمن این که بی‌اعتمادی به واکسن و مباحث مربوط به مرگ بر اثر تزریق نیز میان خانواده‌ها وجود دارد.

وی گفت: خانواده‌ها شرایط را می‌سنجند؛ بنابراین استقبالی از بازگشایی مدارس نمی‌شود؛ زیرا اولویت خانواده‌ها سلامتی و حفظ جان خود و بچه‌ها است. صرفا در شرایطی که دولت آمار واکسیناسیون را افزایش دهد و میزان مرگ و میر کاهش یابد؛ اطمینان نسبی و آرامش روانی در جامعه ایجاد می‌شود.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: حدود 80 درصد جمعیت کشور شهرنشین و در نهایت 25 درصد روستایی می‌باشند و امکان برگزاری کلاس‌ها با تراکم پایین را دارند. تعداد دانش‌آموزان در مدارس تهران 35 نفر است و حتی به 40 نیز می‌رسد. در چنین تراکمی چند درصد از پروتکل‌ها را می‌توان رعایت کرد؟ یک دانش آموز مبتلا، 40 نفر دیگر را آلوده می‌کند.

نیک‌نژاد افزود: به عنوان کارشناس آموزش معتقدم که آموزش مجازی اصلا خوب نیست و دولت موظف است به سمت بازگشایی مدارس حرکت کند؛ اما ابتدا باید شرایط فراهم شود و خانواده‌ها اطمینان خاطر پیدا کنند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: با توجه به شرایط چشم انداز مثبتی در خصوص بازگشایی مدارس وجود ندارد و بعید است خانواده‌ها اجازه حضور دانش آموزان در مدرسه را دهند. البته عملکرد دولت در این باره تعیین کننده است که تا آبان که زمان بازگشایی احتمالی مدارس است؛ روند واکسیناسیون را افزایش دهند.

339221