زرگر در گفت‌وگو با پرسون:

توافق ایران با آژانس، چراغ سبز ادامه مذاکرات برجامی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توافق ایران با آژانس سبب حل مسالمت آمیز مشکلات ایران با غرب می‌شود و از پیچیده شدن موضوعات جلوگیری می‌کند. 
تصویر توافق ایران با آژانس، چراغ سبز ادامه مذاکرات برجامی است

علی اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در خصوص توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: مدت زمان دسترسی آژانس به دستگاه‌های نظارتی به اتمام رسیده بود و تمدید نشده بود؛ آژانس نگران بود که ایران ضبط وقایع را انجام ندهد و اطلاعاتی از فعالیت‌های هسته‌ای کشور قابل بازبینی نباشد و امکان نظارت این نهاد فراهم نشود. در نتیجه طرفین بر سر این موضوع توافق کردند و به نظر می‌رسد توانسته‌اند که همدیگر را راضی کنند.

زرگر بیان کرد: بر این اساس طبق قول ایران دستگاه‌ها و دوربین‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و آنچه ضبط می‌شود نزد ایران باقی می‌ماند تا در فرصت مقتضی در اختیار آژانس قرار گیرد. این توافق برخلاف مصوبه مجلس نیست؛ تفاهمی میان ایران و آژانس و در واقع چراغ سبزی است به این معنا که از نظر فنی مشکلی وجود ندارد و امکان تداوم همکاری با این نهاد وجود دارد.

وی با بیان این که توافق حاضر نشان از حل مسالمت آمیز اختلافات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تا حدودی از این تفاهم راضی هستند و اعلام کرده‌اند که در جلسه آینده آژانس قطعنامه‌ای ضد ایران ارائه نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این تفاهم علاوه بر حل و فصل مشکلات با آژانس، برای ایران از نظر تحریم‌ها و مسائل برجامی نیز اقدام مثبتی است؛ زیرا توانسته طرف‌های غربی را راضی کند.

زرگر ادامه داد: ایران در استراتژی کلی خود تمایلی به دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد و توافق با آژانس نیز در همین راستا است. اما به دلیل خلف وعده غربی‌ها در اجرای برجام و عمل نکردن به تعهدات‌شان، ایران نیز از موضوع هسته‌ای به عنوان اهرم فشار استفاده کرده است. عدم اجرای تعهدات هسته‌ای ازسوی ایران و پیگیری و پیشرفت تا خلوص اورانیون 60 درصدی اهرم فشار ایران در مقابل اروپا و آمریکا برای گرفتن امتیازات بیشتر از آنها و ندادن امتیاز جدیدی توسط ایران است.

وی تصریح کرد: ایران به دنبال این است که در مذاکرات آتی، علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌های زمان ترامپ نیز لغو شود و یا میزان درجه خلوص اورانیوم را طبق برجام برای نیازهایی که دارد؛ دنبال کند. ضمن این که ممکن است ایران امتیازاتی در خصوص امنیت منطقه‌ای به غرب دهد که البته هنوز مشخص نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تفاهم ایران و آژانس مثبت است. به نظر می‌رسد؛ غرب راضی است و همچنین چراغ سبزی برای آغاز و ادامه مذاکرات برجامی است. در نتیجه مشکلات ایران با غرب پیچیده نمی‌شود و از طریق مسالمت آمیز رفع می‌شود.

349921