جریان برداشت نارنگی‌های نارس در مازندران

مازندران اولین تولیدکننده نارنگی در کشور است اما جریان برداشت این نوبرانه سبز در اوایل شهریورماه چیست؟
تصویر جریان برداشت نارنگی‌های نارس در مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون، با اینکه پاییز از راه نرسیده است اما مرکبات مازندران به بازار رسیده اند. مازندران اولین تولیدکننده نارنگی در کشور است.

درحال حاضر شایعه ای در بازار درباره نارنگی دست به دست می شود و بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگرچه کارشناسان سمی بودن اتیلن را تکذیب می کنند اما این نمی تواند مهر تاییدی بر چیدن میوه های نارس باشد زیرا باعث بی اعتمادی مردم نسبت به مرکبات مازندران می شود.

مازندران با دارا بودن حدود 30 رقم مرکبات تامین کننده بیش از 50 درصد مرکبات کشور است.

اما و اگرهای مصرف نارنگی‌های نارس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران،گفت: سبز زدائی نارنگی در مراکز فاقد مجوز انجام می‌شود به دلیل عدم کامل شدن ترکبیات مواد غذایی نارنگی به مردم توصیه می‌کنیم نارنگی سبز مصرف نکنند.

مصرف میوه‌های نوبرانه و گاهی نارس یکی از اقداماتی است که در کشور انجام می‌شود. البته بسیاری از افرادی که نسبت به عرضه این محصولات پیش از کامل شدن چرخه تولید اقدام می‌کنند آسیب جدی به اقتصاد و گاهی به مصرف کننده وارد می‌کنند.

آسیب اقتصادی این موضوع به ویژه در مرکبات عرصه محصولات بی کیفت به بازار است و آسیب جدی تر آن خوراندن مواد شیمیایی تحت عنوان اتیلین به مصرف کنندگان است.

اگرچه بسیاری از افراد علاقه به ترش خوری میوه‌ها به ویژه مرکبات دارند اما باید دقت نظر داشته باشند که تعدادی افراد سودجو پشت عرضه مرکبات نارس قرار دارند که با افزودن مواد شیمیایی تنها به فکر منافع اقتصادی خویش هستند.

در همین ارتباط گفت و گوی انجام دادیم با مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران که معتقد است: در سال جاری برنامه‌ای را به صورت منظم آغاز کردیم و روزانه مقداری نارنگی‌های نارس را از شهرستان‌های مختلف برای بررسی وضعیت قند این محصول در اختیار آزمایشگاه مرکز تحقیقات قرار می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: بهترین زمان مصرف نارنگی زمانی است که به عدد هفت به جهت فنی و همینطور ترکیبات مواد غذایی برسد، البته از منظر بازرگانی هم این موضوع قابل تعمیم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه از مدت‌ها پیش برخی از باغداران نسبت به عرضه نارنگی در بازار اقدام کردند که به هیچ وجه زمان مناسب نیست، گفت: به این دلیل که قند این محصول کامل نیست، در حال حاضر قند نارنگی‌های موجود در باغات مرکبات حدود 6 و سه دهم است، در چند روز گذشته 5 و 6 دهم بوده است.

وی با اعلام اینکه وقتی قند میوه‌ای یا نارنگی کامل نباشد به جهت تغذیه‌ای واجد شرایط لازم برای مصرف نیست، گفت: ممکن است افرادی علاقمند به مصرف مواد ترش باشند اما ترکیباتی که در داخل مرکبات وجود دارند به استانداردهای لازم نمی‌رسد.

بهادری اضافه کرد: عرضه کنندگان محصولاتی از این دست، مرکباتی را در اختیار مصرف کننده قرار می‎دهند که ارزش تغذیه‌ای ندارد اما قیمت آن بسیار بیشتر از محصول کامل است.

وی خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی به هیچ وجه موافق این اقدام نیست به همین دلیل مراکز سورتینگ دارای مجوز مورد بازدید قرار می‌گیرد و حتی افراد فعال در این عرضه هم علاقه‌ای به تولید محصولی از این دست ندارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سئوال مقداری از مرکبات با وجود نارس بودن رنگ طبیعی میوه را دارند، افزود: مهمترین موضوع و نگرانی ما سبز زدائی نارنگی است که به وسیله گاز اتیلن انجام می‌شود که در این مرحله برای سلامت جامعه ممکن است مفید نباشد.

وی با اعلام اینکه سبز زدائی‌ها در مراکز سورتینگ فاقد مجوز انجام می‌شود، افزود: مسئول اتحادیه این مجموعه طی نامه‌ای اعلام کرده است که مایل نیست نسبت به سبز زدائی محصول پیش از کامل شدن ترکیبات مواد غذائی اقدام کنند.

بهادری یادآور شد: در جلسه اتاق بازرگانی مازندران هم تصمیم گرفته شده تا اول مهر برداشت نارنگی و صادرات آن انجام نشود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت تولید نارنگی را در سال جاری مناسب اعلام کرد و افزود: در سایر محصولات مرکبات به دلیل سرما اواخر زمستان سال 99 با کاهش محصول مواجه هستیم.

گاز اتیلن (C۲H۴) ترکیبی از گازی آلی است که ساده‌ترین ساختار شیمیایی آلکن را دارند (آلکن‌ها حاوی پیوند دوگانه کربن-کربن هستند). گاز اتیلن تجاری‌ترین ترکیب آلی است که در جهان تولید و در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. اتیلن همچنین گاز هورمون گیاهی است.

رنگ آمیزی میوه ها و یا سبز زدایی (Degreening) به دو صورت انجام می شود که شیوه رنگ آمیزی با "گاز اتیلن" در کشور ما کاربرد بیشتری دارد. برخی افراد برای سود بیشتر، میوه های کال چیده شده را در معرض گاز اتیلن قرار می دهند و به این صورت رنگدانه های کلروفیل سبز رنگ را تخریب کرده و به این صورت رنگدانه زرد که در زیر کلروفیل محصور شده است را آزاد می کنند به این ترتیب میوه کال، ظاهری شبیه میوه های رسیده پیدا می کند. با توجه به اینکه براقیت خاصی دارد، مشتری بیشتری جذب آن می شود. استفاده از اتیلن بیشتر در مورد میوه هایی مانند موز، خرمالو و گوجه فرنگی است.

برای مرکبات با استفاده از گاز اتیلن، رنگ میوه ها را برمی گردانند و بعد در محلول رنگی غوطه ور می کنند تا رنگ میوه ها مجلسی تر و براق تر شود.

در روش دیگر که از آب ولرم استفاده می شود، میوه هارا در آب 50 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه غوطه ور می کنند تا رنگ، جذب پوست میوه شود بعد آن را سرد کرده و واکس زده می شود، البته این روش بیشتر در میوه های وارداتی دیده می شود.

در این روش ممکن است مواد شیمیایی به داخل میوه نفوذ کنند و موجب مسمومیت و حتی ابتلا به سرطان شوند.

منبع: شمال نیوز

349665