معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مردادماه امسال به ۴۹.۷ درصد رسید

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مردادماه امسال به ۴۹.۷ درصد رسیده است.
تصویر نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مردادماه امسال به ۴۹.۷ درصد رسید

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، ایرج امینی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است، اظهار کرد: نرخ تورم استان در مرداد ماه امسال به عدد ۳.۴ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ۸ دهم درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب به ۴.۷ درصد و ۲.۵ درصد بوده است.

وی تعریف نرخ تورم نقطه به نقطه را درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به مشابه سال قبل عنوان کرد و افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مرداد ماه امسال به ۴۹.۷ درصد رسیده است و این یعنی خانوارهای استان به طور میانگین ۴۹.۷ درصد بیشتر از مرداد ماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه «کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

این مسئول ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مردادماه امسال در مقایسه با ماه قبل ۶ دهم واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۳.۹ واحد درصدی به ۵۵.۸ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۱.۴ واحد درصدی به ۴۶.۱ درصد رسیده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری ۵۱.۱ درصد است که نسبت به ماه قبل یک‌دهم واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی استان ۴۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته است.

امینی یادآور شد: در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه میوه و خشکبار (با ۷.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل)، گروه روغن و چربی‌ها (با ۶.۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل) و گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان ( با ۶.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل) است.

منبع: ایسنا

349652