مطالبات اقتصادی از استاندار اصفهان؛

جذب سهم عادلانه برای اصفهان از منابع کشور

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهارداشت: استاندار آینده باید کاری کند تا به اندازه باری که استان اصفهان در تولید کشور بر دوش می‌کشد، از دولت منابع و امکانات دریافت کند تا با استفاده از این منابع و بسیج کردن دستگاه‌های متولی در استان، به وضعیت مناطق حاشیه‌ای و محروم رسیدگی شود.
تصویر جذب سهم عادلانه برای اصفهان از منابع کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی امیری عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات و آمار استان اصفهان یکی از سه استان برتر در پرداخت به خزانه کشور بوده که نشان می‌دهد مردم اصفهان سهم قابل توجهی در درآمدهای کشور ایفا می‌کنند. برای ایجاد این درآمدها عوارض جانبی نیز از جمله آلودگی‌های زیست محیطی و سایر مسائلی که زندگی در اصفهان را با مشکلاتی مواجه کرده، در اصفهان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مردم از استاندار جدید دو مطالبه دارند، گفت: لازم است مردم اصفهان به همان اندازه که در تولید و درآمدهای کشور سهم دارند، بتوانند از منابع نیز استفاده کنند تا بخشی از عوارض این تولید و درآمدها جبران شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: این شایسته مردم اصفهان نیست که اینگونه در مواجهه با کم آبی با سختی دست و پنجه نرم کنند، اصفهان پذیرای مهاجران بسیاری از استان‌های همجوار است و شایسته نیست که مردم آن با پدیده بحران آب مواجه باشند، همچنین آلودگی‌های شهر اصفهان غیر قابل تحمل شده و با تداوم خشکسالی‌ها، تالاب گاوخونی نیز به تهدید بزرگی برای این استان تبدیل خواهد شد.

امیری با تاکید بر اینکه استاندار جدید باید همت کرده و برای مردم اصفهان سهم عادلانه‌ای از منابع کشور را جذب کند، اضافه کرد: متأسفانه در رتبه بندی‌ها استان اصفهان به عنوان استان برخوردار دیده شده است، بنابراین این استان در بسیاری از امکانات کشوری سهم قابل توجهی ندارد؛ این در حالی است که به دلیل ایفای نقش این استان در صنعت کشور، بسیاری از افراد از سایر شهرها به این استان مهاجرت کرده و سکونتگاه‌های غیر رسمی به ویژه در شهر اصفهان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: کافی است فقط ۱۰ دقیقه از مرکز شهر اصفهان به سمت شرق حرکت کرد تا با محیط‌هایی که با مناطق محروم تفاوت چندانی ندارد مواجه شد، این موضوعات شایسته استان اصفهان نیست، بنابراین استاندار آینده باید تمام تلاش خود را بکند تا با چانه زنی منابع بیشتری را برای استان دریافت کرده و همچنین ظرفیت‌های موجود در استان را نیز تقویت کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: شرکت‌های بزرگی در استان اصفهان مستقر هستند که در قالب مسئولیت اجتماعی وظیفه دارند در استان هزینه‌هایی انجام دهند اما اکنون این هزینه‌ها به سامان و کارآمد نیست، به طوری که میلیاردها تومان از بودجه‌های فرهنگی استان برای باشگاه‌های ورزشی و تیم داری هزینه می‌شود اما برخی از مناطق اصفهان از حداقل امکانات ورزشی نیز برخوردار نیستند.

امیری اضافه کرد: به نظر می‌رسد استاندار آینده باید کاری کند تا به اندازه باری که استان اصفهان در تولید کشور بر دوش می‌کشد، از دولت منابع و امکانات دریافت کند تا با استفاده از این منابع و بسیج کردن دستگاه‌های متولی در استان، به وضعیت مناطق حاشیه‌ای و محروم رسیدگی شود.

امیری تصریح کرد: انتظار دیگر از استاندار هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در ایفای وظایف حاکمیتی است. ناهماهنگی موجب از بین رفتن منابع شده است. این هماهنگی می‌تواند تحقق خواسته اول را آسان‌تر کند.

منبع: ایمنا

349605