خواص روغن بادام تلخ برای زیبایی و سلامتی

بادام سرشار از فیبر و چربی های مفید است و مرکز سلامت آمریکا برایسلامتی قلب روی آن تاکید دارد.
تصویر خواص روغن بادام تلخ برای زیبایی و سلامتی

به گزارش سایت خبری پرسون، بادام تلخ با وجود داشتن مواد سمی و خطرناک در علم پزشکی و داروسازی جایگاه ویژه‌ای دارد. مطالعات مختلفی روی خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو و درمان بیماری‌ها صورت گرفته است. البته به دلیل سمی بودن نباید از مضرات روغن بادام تلخ هم غافل شد. در این مقاله شما را با فواید روغن بادام تلخ برای مو، پوست و سلامتی بیشتر آشنا می‌کنیم.

بادام تلخ چیست و چه تفاوتی با بادام شیرین دارد؟

بادام یکی از مغز دانه‌های مفید و پرخاصیت است که برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها به کار برده می‌شود. درخت بادام از گیاهان خانواده «گلسرخیان» (Rosaceae) است و تقریباً در سراسر دنیا کشت و پرورش داده می‌شود. این درخت دو واریته مختلف دارد که محصولات شیرین و تلخ متفاوت تولید می‌کنند. بادام تلخ از درخت Prunus amygdalus var.amara حاصل می‌شود و حاوی مواد سمی است. دانه بادام تلخ از نظر ظاهری کوتاه‌تر و پهن‌تر از بادام شیرین است.

بادام تلخ طی فرآیندی مخصوص روغن گیری می‌شود. ۵۰ درصد روغن بادام تلخ از سه ماده اساسی به نام بنزآلدهید، گلیکوسید آمیگدالین و هیدروژن سیانید یا همان اسید هیدروسانیک تشکیل شده است. ۵۰ درصد باقی‌مانده این روغن هم حاوی چربی تک غیر اشباع و ترکیبات مشابه با روغن بادام شیرین است.

فواید روغن بادام برای پوست

از روغن بادام برای التیام پوست و بهبود زخم استفاده می شود و در هند و چین باستان از آن برای اگزمای پوست و مشکلات دیگر استفاده می شود.

از دیگر خواص این روغن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود مقادیر زیاد ویتامین E موجود در روغن بادام برای التیام آفتاب سوختگی، کاهش علائم پیری و از بین بردن جای زخم تاثیر گذار است.
  • به دلیل داشتن ویتامین A و خاصیت آنتی باکتریالی که دارد درمان موثری برای آکنه است.
  • علاوه بر برطرف کردن خشکی پوست به بهبود بافت و رنگ پوست نیز کمک می کند.
  • با خاصیت نرم کنندگی بالایی که دارد به تنظیم و حفظ رطوبت پوست کمک می کند.
  • روغن بسیار خوبی برای ماساژ های موضوعی است.
  • مرطوب کننده قوی پوست
  • خواص ضد قارچی برای از بین بردن عفونت های قارچی
  • پاک کردن مواد آرایشی از روی صورت
  • درمان سیاهی دور چشم
  • ترمیم جای جوش

فواید روغن بادام تلخ برای مو

روغن بادام تلخ یک روغن مغذی است که باعث تقویت و رشد مو می شود. این روغن سرشار از ویتامین ۷ B- یا بیوتین است که یک ماده مؤثر برای حفظ سلامتی مو است . این روغن می تواند به عنوان یک ضد آفتاب با ۵ SPF طبیعی از موهای شما دربرابر آفتاب محافظت کند. روغن بادام تلخ خاصیت ضد شوره دارد و برای درمان شوره سر استفاده می شود. خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی این روغن فرایند مخمری که باعث ایجاد شوره می شود را کنترل می کند . این ماده به آسانی جذب پوست می شود ، بنابراین این ترکیب به خوبی در آبرسانی پوست کف سر عمل می کند.

از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برطرف کردن موهای آسب دیده
  • صاف کردن موهای فر
  • بیوتین موجود در آن به سلامت و تقویت ناخن و موها کمک می کند.
  • آبرسانی مو
  • جلوگیری از ریزش مو

مضرات روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ فواید بسیاری دارد و به ویژه برای سلامت پوست و مو مفید است. اما این روغن به دلیل وجود مواد سمی خوراکی نیست و در کل فقط باید به صورت موضعی و خارجی به کار رود.

مصارف خوراکی و درمانی روغن بادام تلخ حتما باید زیر نظر پزشک و در دوزهای محدود صورت گیرد. مصرف خوراکی روغن بادام تلخ در مقادیر زیاد اثرات نامطلوبی بر بدن می‌گذارد.

همچنین توصیه می‌شود هر گونه مصرف این روغن را در دوران بارداری و شیردهی متوقف کنید. استفاده از روغن بادام تلخ برای نوزاد به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

خواص درمانی روغن بادام تلخ

خاصیت ضد میکروبی

دو ماده از ترکیبات موجود در روغن بادام تلخ، یعنی هیدروژن سیانید و بنزآلدهید، برای باکتری، میکروب، قارچ و ویروس هم بسیار سمی هستند و به همین دلیل به عنوان مواد ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس شناخته می‌شوند.

درمان تب

از زمان قدیم ترکیبات تلخ مانند کینین برای درمان تب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همه مواد تلخ حاوی ترکیبات آلکالینی هستند که با شدت‌های مختلف، سمی محسوب می‌شوند. این سمی و تلخ بودن مانع رشد باکتری، میکروب و ویروس در بدن می‌شود و به همین دلیل می‌تواند تب را کاهش دهد.

روغن بادام تلخ نیز در دوزهای بسیار کم برای درمان تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از بین بردن انگل روده

روغن بادام تلخ برای از بین بردن کرم روده هم استفاده می‌شود. ولی همان‌طور که گفتیم برای مصرف خوراکی حتما باید از پزشک اجازه بگیرید.

درمان عفونت گوش

یکی از کاربردهای دیگر روغن بادام تلخ درمان عفونت گوش است. این روغن باعث نرم شدن مایع درون گوش می‌شود و می‌تواند گرفتگی گوش را از بین ببرد. برای این کار یک قاشق غذاخوری از روغن بادام تلخ را درون کمی آب داغ بریزید و آن را درون گوش خود بچکانید.

آرام بخشی و تسکین درد

ماده سمی گلیکوسید آمیگدالین موجود در روغن بادام تلخ، روی اعصاب اثر می‌گذارد و آن‌ها را نسبت به هر نوع احساسی از جمله درد، بی حس می‌کند. البته از آنجا که خوردن این ماده می‌تواند باعث بی حسی بدن و بیهوشی هم بشود، باید استعمال خارجی داشته باشد.

بنابراین اگر به سردرد دچار شدید، می‌توانید مقداری از روغن بادام تلخ را با سرکه ترکیب کنید و این محلول را روی پیشانی و شقیقه‌ها بمالید.

درمان درد و اسپاسم عضلات

از خاصیت آرام‌بخشی و تسکین درد بادام تلخ برای درمان درد عضلات و اسپاسم زانو هم استفاده می‌شود.

افزایش حجم ادرار و پاکسازی بدن

بدن به طور طبیعی مواد سمی موجود در بدن را از طریق تعریق، ادرار و مدفوع خارج می‌کند. زمانی که روغن بادام تلخ به میزان بسیار کم خورده شود، بدن تلاش می‌کند آن را با ادرار زیاد دفع کند و از این رو وادار به افزایش حجم ادرار می‌شود. این ادرار کردن مکرر می‌تواند به دفع سموم و پاکسازی بدن کمک کند.

ضد سرطان

مطالعات اخیر نشان داده است که به دلیل وجود ماده هیدروژن سیانید یا اسید هیدروسیانیک، روغن بادام تلخ برای مبارزه با رشد سلول‌های سرطانی مفید است. این روغن رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند. به این ترتیب سلول‌های سالم امکان رشد و ترمیم پیدا می‌کنند.

339400