رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان:

اغلب موسسان مدارس غیردولتی از فرهنگیان بازنشسته هستند

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: استقبال معلمان بازنشسته از تاسیس مدرسه غیرانتفاعی در زنجان خوب بوده است.
تصویر اغلب موسسان مدارس غیردولتی از فرهنگیان بازنشسته هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، علی بیات رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان، اظهار کرد: ارتقای کیفیت آموزش‌وپرورش در صورتی اتفاق می‌افتد که خانه و مدرسه همکاری مضاعفی با یکدیگر داشته باشند که خوشبختانه ظرفیت بیشتری برای توسعه این روابط در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت دوره پیش‌دبستانی در رشد چند بعدی دانش‌آموزان، تعداد مراکز پیش‌دبستانی را ۴۳۴ باب عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۲ هزار نوآموز تحت پوشش این مراکز هستند که امیدواریم با حضوری شدن فعالیت مدارس و مراکز آموزشی در سال تحصیلی آتی شاهد افزایش تعداد نوآموزان این مراکز باشیم.

این مسئول با بیان اینکه ۷.۵ درصد از دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، ادامه داد: ۱۰۶ مدرسه غیر دولتی استان، آموزش‌وپرورش نزدیک به ۱۴ هزار دانش‌آموز را در سال تحصیلی گذشته عهده‌دار بود و بیشترین تعداد مدارس غیردولتی به دوره ابتدایی اختصاص دارد که تعداد آن ۵۶ باب است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان تصریح کرد: تنها مرکز صدور مجوز رسمی برای آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجی زیر ۲۰ سال و پیش‌دبستانی‌ها، آموزش‌وپرورش است. ۳۱۰ مرکز علمی آزاد و زبان خارجه در استان دایر است که سالانه بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

بیات با اشاره به توقف فعالیت پنج مدرسه غیردولتی استان بنا به درخواست موسسان این مدارس، گفت: ۱۶ مدرسه غیردولتی جدید از ابتدای سال تحصیلی پیش‌ رو فعالیت خود را آغاز می‌کنند؛ به طوری که ۸ مدرسه ابتدایی، ۴ مدرسه اول متوسطه و ۴ مدرسه دوره دوم متوسطه در شهرهای زنجان، ابهر و خدابنده به جمع مدارس غیردولتی استان اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه مراحل تاسیس و راه‌اندازی مدارس و مراکز غیردولتی از طریق سامانه مشارکت‌ها mosharekatha.ir انجام می‌شود، یادآور شد: اغلب موسسان مدارس غیردولتی از فرهنگیان بازنشسته هستند و با توجه به پایین بودن میانگین دانش‌آموزان در حال تحصیل مدارس غیردولتی استان نسبت به میانگین کشوری و نظر به استقبال خانواده‌ها از این مدارس، نیازمند سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در آموزش‌وپرورش هستیم.

این مسئول در رابطه با شهریه مدارس غیردولتی، عنوان کرد: تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مواد ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مطابق الگوی تعیین شهریه ابلاغی وزارت آموزش‌وپرورش و به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود. تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس شرایط، امکانات و وضعیت هر مدرسه و متناسب با شاخص‌های آن آموزشگاه انجام شده و مقطع تحصیلی، سطح فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، برنامه‌های مدارس طی سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق‌برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات، ساعت آموزشی، تعداد کلاس، تعداد دانش‌آموز، ظرفیت نوسازی، میانگین حقوق و اجاره‌بها، از جمله ملاک‌های الگوی تعیین شهریه است.

بیات خاطرنشان کرد: تعداد عوامل اجرایی، ماه‌های پرداخت حقوق به معلمان و کارکنان، بیمه کارکنان، تعداد نیروهای آزاد و سایر هزینه‌ها و شاخص‌های آموزش‌وپرورش در فرم مشخصی تعیین شده و این شاخص‌ها الگوی تعیین شهریه هر مدرسه را تشکیل می‌دهد.

منبع: ایسنا

338890