جامعه در هفته ای که گذشت؛

از ایران در مشقت تا دل نگرانی برای همسایه!

نزدیک به سه هفته از شهریور سپری شده است. آمار بالای کرونا در اولین مرور تیترها، مورد توجه هموطنانمان قرار دارد. هنوز واکسیناسیون اکثریت مردم کشورمان عملی نشده است. حال باید دید در هفته های بعدی با ورود محموله های جدید واکسن به کشورمان، آمار بیماران مبتلا به کرونا و یا درگذشتگان این ویروس منحوس، تغییر خواهد کرد؟! وقایع افغانستان هم همچنان در تیررس نگاه های هموطنانمان قرار دارد. مردم ایران با وجود مشکلات گرانی، بیماری و مرگ و میر عزیزانشان، همچنان دیار آشنای افغانستان را می نگرد.
تصویر از ایران در مشقت تا دل نگرانی برای همسایه!

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته ها از پی هم می گذرند. شهریور کم کم بار سفر خود را می بندد. قرار است روزهای گرم تابستان جای خود را به روزهای پاییز بدهند. اما ایران هنوز در تب کرونایی سهمگینی می سوزد.

هر روز عزیزان بسیاری از بینمان می روند و افسوسی بسیار، مانده است برای آینده. این هفته را هم هموطنانمان در جنگ با مشکلات فراوان، پشت سر گذاشتند!

کرونا- واکسن

در مناطقی از کشورمان و بخصوص در پایتخت، بسیاری برای واکسن زدن و یا تزریق دوز دوم واکسن خود مجبور به دیرکرد در تزریق شده اند. مراکز واکسیناسیون با وجود اعلام تاریخ معین به مخاطبانشان، پیامک های تکمیلی در روزهای نزدیک به واکسیناسیون دوم را هم ارسال کردند. در این پیامک اعلام شد که تاریخ از قبل تعیین شده آنها، تغییر کرده و دوباره تاریخ دیگری معین می شود.

از دیگر سو، با بدقولی در ارسال واکسن اسپوتنیک به کشورمان از طرف روسیه، بر اساس بعضی از تحقیقات انجام شده بر روی ترکیب واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا، قرار شده است هموطنانی که دوز اولشان با واکسن اسپوتنیک بوده است، دوز دومشان را آسترازنکا تزریق کنند. واکسن اسپوتنیک و واکسن آسترازنکا به دلیل ترکیبات و ساختمان مشابهشان، این تصمیم گرفته شده است.

اما به هر صورت هنوز اقشار بسیاری در کشورمان واکسن نزده اند و آمارهای کرونایی که هفته های متمادی نگرانی مردم را به همراه داشته است. این در حالی است که دو هفته به آغاز سال تحصیلی باقی مانده و هنوز کاملا مشخص نیست امسال هم محصلین حضوری سرکلاس درس حاضر می شوند یا خیر؟!

طالبان در پنجشیر

اگر در فضای مجازی چرخی بزنیم، نگرانی چند هفته ای مردممان را از وقایع افغانستان به عینه خواهیم دید. از هنرمندان ایرانی گرفته تا مردم کوچه و بازار، همه نگران هستند. آنقدر نگران، که سختی زندگی در گرانی و بیماری را، گویی به فراموش سپردند.

حالا از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته است، استان پنجشیر در شمال افغانستان، ایمن در پناه کوه های سنگی، با حمله طالب ها، مقاومتش تا حدودی شکسته شد و بالاخره طالبان پایشان را در پنجشیر گذاشتند و با قولهایی که در مورد محافظت از مقبره احمد شاه مسعود داده بودند اما متعاقبا تصاویری از سنگ قبر شکسته این قهرمان نام آشنای افغان دیده شد. احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود، به هموطنانش پیام داده است که تسلیم اوامر طالبان نشوند و برای آزادی و استقلال افغانستان، مقاومت کنند.

این هفته طالبان بعد از اعلام چند تن از اعضای دولت تازه تاسیسش، به پنجشیر که استانی معروف در افغانستان است حمله برد. پنجشیر را همه با نام احمد شاه مسعود می شناسند. از مقبره این قهرمان ملی افغانستان، که برای آزادی کشورش تا پای جان جنگید و بالاخره به دست دشمنانی در لباس دوست کشته شد.

حالا از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته است، استان پنجشیر در شمال افغانستان، ایمن در پناه کوه های سنگی، با حمله طالب ها، مقاومتش تا حدودی شکسته شد و بالاخره طالبان پایشان را در پنجشیر گذاشتند و با قولهایی که در مورد محافظت از مقبره احمد شاه مسعود داده بودند اما متعاقبا تصاویری از سنگ قبر شکسته این قهرمان نام آشنای افغان دیده شد.

احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود، به هموطنانش پیام داده است که تسلیم اوامر طالبان نشوند و برای آزادی و استقلال افغانستان، مقاومت کنند.

حال، وضعیت پنجشیر نامعلوم است، تنش هایی میان طالبان و مقاومت ملی واقع شده در پنجشیر، همچنان وجود دارد. خبرها ضد و نقیض است. فهیم دشتی که در کنار احمدمسعود دربرپایی این مقاومت تلاش کرده بود در شب حمله طالبان به پنجشیر، در زمانی که در حال گفتگو با شبکه بی بی سی فارسی بود به ناگاه میان صحبت هایش، آنتنش رفت و ساعاتی بعد کشته شدن او اطلاع رسانی شد.

احمد شاه مسعود در ایران هم بسیار معروف است و حال هموطنانمان بی صبرانه وقایع افغانستان و پنجشیر را دنبال می کنند.

مهاجرت به سرزمین رویاها

یکشنبه هفته جاری بود که محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران از افزایش مهاجرت پرستاران ایرانی به خارج از کشور خبر داد و پس از او یوسف رحیمی، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که میزان مهاجرت پرستاران در سال به بیش از 1500 نفر رسیده است. این آمار در حالی مطرح شده که به گفته رحیمی، در گذشته مهاجرت پرستاران بین 200 تا 300 نفر بود. رقم اعلام شده برای مهاجرت پزشکان هم که از سوی نظام پزشکی اعلام شده حاکی از مهاجرت سه هزار پزشک در طی 10 ماه است. اما مسئله مهاجرت از ایران را نمی‌توان فقط به پزشک و پرستار محدود کرد.

مهاجرت را در گروه های دانشجویی، ورزشی و نخبگان و ثروتمندان می توان همچنان دید. با بالا رفتن تورم در ایران، زندگی در خارج از مرزهای وطن، حتی در ترکیه، امارات و هر گوشه ای از دنیا برای بسیاری از هموطنانمان آرزو شده است.

مسکن

مسکن یکی از ملزومات شروع یک زندگی است که چه به صورت اجاره وچه خرید دائم؛ به علت تورم بالای کشورمان به گره لاینحلی برای مردم و مسئولین کشورمان تبدیل شده است.

دو خبر در مورد مسکن در این هفته مورد توجه جدی مردم قرار گرفت. اولین خبر گفتگوی رییس جمهور منتخب، در مورد ساخت و ساز مسکن بوده است.

در این خبر به‌ کارگیری حداکثر توان بخش مسکن، برای خانه‌دار کردن اقشار پایین جامعه با دو برابر کردن ظرفیت بنیاد مسکن در دستور کار قرار گرفته است که مورد استقبال بخشی از افراد جامعه قرار گرفته است و البته بخشی هم با انتقاد به اینکه اگر نقدینگی نداشته باشیم چه مسکن کم باشد و چه زیاد، توان خریدش را نداریم، انتقاد خودشان را ابراز کردند.

خبر بعدی در مورد مسکن، مربوط می شد به خبر بانک مسکن در مورد ایجاد حسابی به نام مسکن جوانان با اعتبار 15 ساله و وام یک میلیاردی؛ که البته این میزان وام فقط برای خرید مسکن در تهران پرداخت می شود که همانطور که گفتیم امروز حساب باز کنید در 15 سال بعد این مبلغ را دریافت خواهید کرد. گفتنی است میزان این وام در شهرستان ها و کلانشهرها تا حدودی کمتر بود.

در این مژده بانک مسکن به جوانان جامعه مان، هم منتقدان زیادی در فضای مجازی و رسانه ها، انتقاد کرده و به کافی نبودن میزان وام برای خرید خانه چه در تهران و چه در شهرستان ها اشاره کردند..

آنها در نظر نگرفتن تورم در 15 سال بعد را به سازندگان این نوع تسهیلات بانکی، گوشزد کردند.

اربعین

مجاز شدن 30 هزار تن برای مسافرت به عراق از طریق هوایی برای حضور در مراسم اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع)، حرف و حدیث های زیادی را تا به امروز دنبال خود داشته است.

نهادهای داخلی و کنسولگری عراق اعلام کرده‌اند برخلاف سال‌های گذشته، ویزای انفرادی برای زائران اربعین صادر نمی‌کنند و صدور ویزا در فرودگاه‌های این کشور متوقف شده است. عراق پیشتر در بخشنامه‌ای از شرکت‌های هواپیمایی درخواست کرده بود مسافران بدون ویزا را به عراق منتقل نکنند.

بنابر اعلام کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق، نخست‌وزیر این کشور با ورود ۳۰هزار زائر ایرانی و ۱۰هزار زائر از کشورهای عربی و سایر کشورها برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرد. عراق سال گذشته اربعین را به صورت داخلی و بدون زائران خارجی برگزار کرد.

دولت عراق تأکید کرده که ورود زائران در اربعین امسال، فقط از طریق مرز هوایی و الزاما با داشتن تست منفی پی‌سی‌آر که حداکثر ۷۲ ساعت از تاریخ آن گذشته باشد، امکان‌پذیر است.

پنجم مهرماه مصادف است با اربعین حسینی. هزاران نفر در ایران دلشان برای پیاده روی اربعین تنگ شده است. اما حضور ویروس کشنده کرونا در ایران و پایین آمدن رعایت پروتکل های بهداشتی، بخشی از جامعه را نگران ساخته است. آنها مسافرت آن هم در این شرایط کرونایی را برای بقیه هموطنان مناسب نمی دانند و همین باعث انتقادهایشان به سفر هوایی به کربلای معلی شده است.

338713