مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از وام مسکن میلیاردی تا پرداخت سهام عدالت جاماندگان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت اولیه رئیس‌جمهور با اختصاص سهام عدلت به جاماندگان خبر داد. 
تصویر از وام مسکن میلیاردی تا پرداخت سهام عدالت جاماندگان

به گزارش سایت خبری پرسون، در این گزارش قصد داریم مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته جاری را مرور کنیم.

پرداخت وام مسکن میلیاردی به جوانان

به تازگی شایان، مدیرعامل بانک مسکن از اختصاص وام مسکن برای جوانان به مبلغ یک میلیارد در تهران، ۸۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و ۷۰۰ میلیون تومان در سایر استانها خبر داده است.

به گفته شایان متقاضیان از 17 شهریور می‌توانند با افتتاح حساب مسکن جوانان و واریز ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، ۱۵ سال بعد وام یک میلیاردی را دریافت کنند.

تمدید زمان پرداخت وام ودیعه مسکن

روز دوشنبه، 15 شهریور جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا که به ریاست «محسن رضایی» معاون اقتصادی رییس جمهوری برگزار شد، در این جلسه پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی برای تمدید زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن به تصویب رسید. بر این اساس متقاضیان دریافت این وام تا پایان آذرماه مهلت دارند، برای دریافت این وام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند. پیش از این مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه بود.

جزئیات سفر هوایی به عراق در اربعین

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی سقف قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما به عراق را پنج میلیون تومان اعلام و گفت که این مبلغ صرفا برای بازه زمانی مراسم اربعین از 28 شهریور تا 10 مهر می‌باشد. پروازهای اربعین از طریق 6 فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز انجام می‌شود.

همچنین مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده که فروش تور زمینی اربعین کلاهبرداری است و امسال به سمت مقاصد مرزهای چهارگانه با عراق بلیتی فروخته نمی‌شود.

منتظر کمبود گاز در زمستان باشید

در شرایطی که مردم از تابستان گرم سال 1400 قطعی‌های مکرر برق آسوده نیستند و همچنان این روند ادامه دارد؛ خبرهای کمبود گاز در زمستان به گوش می‌رسد. جواد اوجی، وزیر نفت در این رابطه گفته "با روند کنونی مصرف گاز طبیعی در کشور، پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز در فصل سرما داشته باشیم."

به نظر می‌رسد کمبود گاز در زمستان جدی باشد و از حالا زمزم‌های صرفه جویی در مصرف گاز منتشر شده است.

برق رایگان برای 10 میلیون مشترک

همچنین خبر مهم دیگر در حوزه انرژی مربوط به رایگان شدن برق 10 میلیون مشترک است. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه تعرفه برق مشترکانی با مصرف زیر ۱۰۰ کیلووات ساعت رایگان محاسبه می‌شود و بر این اساس، هزینه برق مصرفی حدود ۱۰ میلیون مشترک رایگان شده است.

برنج ایرانی 50 هزار تومان شد

آمارهای منتشر شده از اقلام مصرفی نشان می‌دهد؛ هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته اما این کالا تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است، در حالی که در مرداد ماه پارسال هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به ۳۷ هزار و ۳۳۰۰ تومان رسیده بود. برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است. جدیدترین اخبار حاکی از قیمت 50 هزار تومانی برای هر کیلو برنج است. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس این افزایش قیمت را متوجه دلال‌ها دانسته است.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که رئیس جمهور با پرداخت سهام عدالت به جاماندگان موافق است؛ این موضوع را رسانه‌ای کرد. گفته می‌شود جاماندگان 20 میلیون نفر هستند و افراد تحت حمایت نهادها و سازمان‌ها در اولویت دریافت سهام هستند.

مشخص نیست در شرایط تورمی و کسری بودجه چگونه سهامداران جدید اضافه می‌شوند.

بازگشت رشد به مدار صعودی

شاخص کل بازار بورس روز چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با دو هزار و ۹۴۸ واحد افزایش در جایگاه یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحدی قرار گرفت و بازار بورس هفته را با رشد به پایان رساند.

همچنین توصیه رئیس سازمان بورس به مبنی بر این که مردم عادی به طور مستقیم وارد بورس و سرمایه‌گذاری نشوند و از طریق شرکت‌های تخصصی و سبدگردان‌ها اقدام به خرید کنند؛ نیز خبرساز شده است.

ورود محموله‌های مختلف واکسن کرونا به کشور

در هفته جاری محموله‌های مختلف واکسن کرونا به کشور وارد شد. رئیس جمهور قول واردات 40 میلیون دز تا پایان شهریور را به مردم داده است. معاون فنی و امور گمرکی گمرک در این رابطه گفته است که بزرگترین محموله وارداتی واکسن کرونا با بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دز وارد کشور شده است. این واکسن‌ها سینوفارم چین بود.

338586

مطالب مرتبط