پرسون از رویدادهای سیاسی ایران در هفته گذشته می گوید؛

از پشت پرده سخنرانی سردار قاآنی پشت درهای بسته مجلس تا نوکری که مردم را آدم حساب نمی کرد!!

در هفته ای که رویدادهای مهمی در سپهر سیاسی کشور اتفاق افتاد، پرسون در بسته خبری هفتگی خود به مهمترین آنها اشاره دارد.
تصویر از پشت پرده سخنرانی سردار قاآنی پشت درهای بسته مجلس تا نوکری که مردم را آدم حساب نمی کرد!!

به گزارش سایت خبری پرسون، در جریان برگزاری صحن های علنی این هفته مجلس شورای اسلامی وکلای ملت آمار های عجیبی از تحقیق و تقحص ها در بهارستان خبر دادند که با وجود زمان‌بر بودن فرآیند تحقیق و تفحص، نمایندگان مجلس یازدهم در سال نخست فعالیت خود از نظر تعداد درخواست‌های تحقیق و تفحص رکورددار تمامی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی است.

رکوردداران

«برخلاف امر استیضاح و سوال از وزیران ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی در اجرایی کردن اصل 76 قانون اساسی به‌منظور انجام تحقیق و تفحص از بخش‌های مختلف کشور کارنامه مثبتی نداشته است. مطابق آمارهای رسمی در تمامی ادوار قوه مقننه طی 4 دهه گذشته نزدیک 300 طرح تحقیق و تفحص در مرحله رسیدگی قرار گرفته است که از این میان تنها دو مورد به نتیجه رسیده که این دو مورد نیز اساسا به مرحله صدور حکم و برخورد با خاطیان نرسیده است. از عوامل موثر در این عدم موفقیت می‌توان به غیرتخصصی بودن گروه تحقیق و تفحص و زمان‌بر بودن انجام این فرآیند در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد...

برای درک بهتر این موضوع کافی است عملکرد سال نخست مجلس یازدهم را با عملکرد کل مجلس دهم در این رابطه مقایسه کنیم.

در دوره قبلی مجلس نمایندگان تنها 208 مورد درخواست تحقیق و تفحص به هیات‌رئیسه مجلس ارجاع داده‌اند که از این میان تنها 9 مورد به مرحله قرائت در صحن علنی مجلس رسید، اما در مجلس یازدهم نمایندگان در عرض یک سال 189 درخواست تحقیق و تفحص داشته‌اند که از این میان 13 طرح ضمن طی مراحل قانونی، درنهایت توسط کمیسیون تخصصی مرتبط با موضوع تفحص به نشست علنی مجلس ارجاع و با تصویب نمایندگان وارد مرحله رسیدگی تکمیلی شده، اما هیچ‌کدام از آنها به جمع‌بندی و نتیجه نهایی نرسیده است.

علاوه‌بر این 13 مورد در یک بررسی کلی پیرامون درخواست‌های تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس یازدهم درمی‌یابیم که از میان 189 تقاضای تحقیق و تفحصی که در یک سال نخست فعالیت مجلس یازدهم ازسوی نمایندگان به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شده، 169پرونده برای رسیدگی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داده شده است که از این میان 138 مورد همچنان در انتظار نظر کمیسیون است.

15 پرونده نیز با درخواست خود متقاضیان به‌دلیل کافی بودن اطلاعات مختومه اعلام شد. همچنین علاوه‌بر این موارد به 6 پرونده هم به‌دلیل مبهم بودن تقاضای نمایندگان درخواست‌کننده ترتیب اثر داده نشده است و 14 پرونده دیگر نیز در انتظار تعیین‌تکلیف در هیات‌رئیسه قرار دارد که از این میان در چندهفته گذشته سه طرح «تحقیق و تفحص از شرکت‌های متولی آب‌وفاضلاب خوزستان»، «تحقیق و تفحص از پرداخت‌های نجومی و نامتعارف» و «تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی» نیز توسط هیات‌رئیسه مجلس در صحن علنی مجلس مطرح شد و برای ادامه روند پیگیری‌ها به تصویب بهارستان‌نشینان رسید.»

واکنش شمخانی به تشکیل دولت طالبان

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توییتی نوشت: «اولویت اول افغانستان ثبات و آرامش است. بی‌توجهی به ضرورت ایجاد حکومت فراگیر، مداخله خارجی و استفاده از ابزار نظامی به جای گفتگو برای پاسخگویی به مطالبات اقوام و گروه‌های اجتماعی، نگرانی‌های اصلی دوستان مردم افغانستان است.»

همچنین سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان این‌که استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است و همه باید به گفت‌وگو به عنوان اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه هم باید کمک کنند این دخالت خارجی اتفاق نیفتد.

خطیب‌‌زاده اضافه کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق اراده و خواست مردم افغانستان است. اولویت ثبات و آرامش است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان است. بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه و رعایت حق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تأکید شد.

سردار قاآنی در جلسه غیر علنی درباره افغانستان چه گفت؟

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری درباره مذاکرات نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به تحولاتی که در افغانستان می‌گذرد و مسائلی که رخ داد به خصوص خروج آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال از این کشور هیات رئیسه مجلس جهت بررسی مسائل این حوزه به دلیل تاثیر تحولات این حوزه و روابط با ایران با حضور فرمانده نیروی قدس سپاه سردار قاآنی یک جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: در فحوای کلام سردار قاآنی به این مهم پرداخته شد که در درجه اول همان طور که مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند ما تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و آنچه برای ما از جهات مختلف مهم است مردم افغانستان و امنیت آنها و همچنین این رابطه تنگاتنگ دیرینه فرهنگی و دینی میان مردم ما و مردم افغانستان است و ما نمی‌توانیم نسبت به تحولات کنونی بی‌تفاوت باشیم و اتفاقات را رصد می‌کنیم، چرا که برای ما مهم است در همسایه شرقی ما چه می‌گذرد.

وی ادامه داد: در آنچه که امروز در کشور همسایه ما افغانستان می‌گذرد در درجه اول مردم افغانستان و دیدگاه و نظر آنها برای فردای کشور و آینده آنها برای ما مهم است.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: سردار قاآنی تأکید کرد جمهوری اسلامی با نگاهی مبتنی بر منافع ملی خود، تحولات افغانستان را رصد می‌کند و به سرنوشت افغانستان علاقه‌مند است به همین دلیل از ابتدای ورود شوروی به افغانستان به‌عنوان وظیفه دینی از مردم این کشور حمایت کرد.

وی اظهار داشت: سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.

علیرضابیگی تأکید کرد: به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بررسی تحولات افغانستان در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت:فرمانده نیروی قدس سپاه تأکید کرد که آمریکا جهت تسلط بر ایران، روسیه، چین و هند وارد افغانستان شد اما شکست خورد و در نهایت از این کشور فرار کرد.

رضایی تأکید کرد: به گفته سردار قآانی آمریکا داعش را به افغانستان آورد تا از آنان برای رسیدن به اهداف خودش استفاده کند.

وی اظهار داشت: فرمانده نیروی قدس سپاه در این جلسه اظهار داشت مذاکرات دوحه به دلیل دخالت آمریکایی‌ها بی نتیجه بوده است و در بخش دیگری از اظهارات خود گفت هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران، تأمین امنیت خودش است و اجازه نمی‌دهیم امنیت کشورمان و مرزها مخدوش شود.

رد پای طراحان بودجه ضعیف 1400 در بودجه 1401

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این هفته ای که گذشت رؤسای کارگروه‌ها و اعضای ستاد لایحه بودجه ۱۴۰۱ را منصوب کرد. نگاهی به احکام صادره نشان می‌دهد میرکاظمی ترکیب سالهای اخیر ستاد بودجه را حفظ کرده و همان تیم قبلی قرار است کار تدوین لایحه بودجه سال آینده کشور که اولین لایحه بودجه تدوینی دولت سیزدهم است را راهبری کنند.

تدوین بودجه تورم‌زای ۱۴۰۰ با اعداد و ارقام عجیب و تأمل برانگیز توسط کسانی راهبری و در جلسات مختلف مورد حمایت‌های بی دریغ قرار گرفت که حاضر نشدند از موضع کارشناسی، مقابل تصمیمات سیاسی و غلط دولت دوازدهم مقاومت کنند؛ این افراد حتی در جلسات کارشناسی حاضر نبودند از موضع کارشناسی، درباره اعداد و ارقام عجیب لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهارنظر کنند و تمام قد از تصمیمات کاملاً سیاسی دولت روحانی در لایحه بودجه دفاع می‌کردند. در حالی که می‌دانستند چنین هزینه تراشی‌هایی، در حالی که منبعی برای تأمین آن وجود ندارد، در نهایت به زیان مردم تمام خواهد شد.

اعضای ستاد بودجه نه تنها هیچ اصلاح ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ ایجاد نکردند بلکه با هزینه تراشی‌های بی سابقه، کسری بودجه را تشدید و در برابر تصمیم مجلس برای انجام برخی اصلاحات نیز به شدت مقاومت کردند. مقاومتی که در نهایت منجر به عقب نشینی مجلس از انجام این اصلاحات شد.

در چنین شرایطی، احکامی که سه روز پیش مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه برای این افراد صادر و آنها را مأمور تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ کرد، کاملاً تأمل برانگیز و مایه تعجب است. وارد گود کردن افرادی که پیشتر در آزمون اصلاح بودجه مردود شده و با تصمیمات سیاسی و غیرکارشناسی، چاله کسری بودجه را عمیق‌تر و زمینه تشدید تورم را فراهم کرده‌اند، اقدامی دور از احتیاط و نیازمند بازنگری است.

طرح تقاضای رفراندوم برای حذف یارانه های پنهان و آشکار در مجلس

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در حاشیه جلسه علنی چهارشنبه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران، بیان کرد: با توجه به رقم بسیار بالای یارانه نقدی که در سال پرداخت می‌شود، بنده بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کردم.

وی در ادامه اظهار کرد: یارانه‌های پنهان و آشکار دو برابر بودجه سالیانه کشور بوده و در واقع افراد مرفه جامعه بیست و پنج برابر مستضعفین از یارانه استفاده می‌کنند. این طرح تقاضا در سامانه طرح های مجلس بارگذاری شده است و تاکنون توسط ۲۲ نفر از نمایندگان امضا شده است.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته برای مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس به ۱۰۰ امضا نیاز است و تصویب این تقاضا هم به کسب حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس نیاز دارد.

تذکر جدی ایران به پاکستان درباره حمله به پنجشیر

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات در منطقه پنجشیر و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از رهبران مقاومت این منطقه توسط پهپادهای پاکستانی کشته شده اند و اینکه پاکستان شب گذشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حملات طالبان علیه مردم پنجشیر دخالت داشته است، گفت: اخباری که از پنجشیر می رسد اخبار نگران کننده ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است و دخالت خارجی که شما اشاره کردید باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه تاریخ افغانستان نشان داده است که دخالت مستقیم و غیرمستقیم نیروهای خارجی در امور افغانستان جز شکست برای نیروهای متجاوز نتیجه دیگری نداشته است، تصریح کرد: مردم افغانستان مردمی استقلال طلب و غیور هستند و هر گونه مداخله خارجی در امور افغانستان از نظر ما محکوم است.

هشدار سردار پاکپور به اقلیم کردستان

در پی برخی تحرکات جدید گروهک های تروریستی مسلح در مناطق مرزی شمال غرب کشور ، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه ضمن بازدید از یگان ها و پاسگاه‌های مرزی این منطقه گفت : سال ها است که گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده می‌کنند و در این خصوص به دولت عراق و مسئولین اقلیم شمال این کشور تذکرات لازم داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت عراق و اقلیم کردستان نباید به تروریست ها اجازه جولان و برپایی مقر در این سرزمین برای تهدید و ایجاد ناامنی علیه ایران را بدهند، تصریح کرد: هرگونه کوتاهی و غفلت در این خصوص را مغایر حسن همجواری و روابط حسنه دو کشور می دانیم.

سردار پاکپور تاکید کرد: با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع ، کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک های تروریستی وابسته به دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده اند ، از ساکنین این مناطق درخواست می کنیم از مقرهای تروریست ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آنها نشود.

قاضی‌زاده هاشمی از مجلس خارج شد

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ضمن اعلام وصول استعفای امیر حسین قاضی زاده هاشمی از نمایندگی مجلس اظهار داشت: طبق آیین نامه استعفای آقای قاضی زاده هاشمی بر اساس مواد ۹۰ و ۹۱ آیین نامه در دستور مجلس قرار می‌گیرد.

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در بیان علت استعفای قاضی زاده از نمایندگی مجلس اظهار داشت: با توجه به دعوتی که از آقای قاضی زاده برای پست معاونت ریاست جمهوری و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران شده، آقای قاضی‌زاده استعفای خود از نمایندگی را به هیأت رئیسه تقدیم کرده است.

تعیین رئیس و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی دولت

در نخستین جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد در دولت سیزدهم با حضور سیمایی دبیر هیئت دولت و وزرای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر اعضای کمیسیون برگزار شد.

«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و «اکبر کمیجانی» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی اعضای کمیسیون به ترتیب به عنوان رئیس و نایب رئیس این کمیسیون تعیین شدند.

سهمیه ایرانی‌ها برای مراسم اربعین افزایش یافت

کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق در نشستی در روز یکشنبه با ورود ۳۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین از طریق فرودگاه‌های بین المللی عراق موافقت کرد. همچنین در این نشست با ورود ۱۰ هزار زائر از کشورهای عضو شورای همکاری و سایر کشورها به عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی فقط از طریق فرودگاه‌های عراق موافقت شد.

بر اساس این گزارش، رایزنی فرهنگی ایران در عراق اعلام کرد: پس از اعلام این خبر در جمهوری اسلامی ایران برای توزیع این سهمیه در بین موکب‌داران حسینی و کمیته‌هایی که وظیفه‌ای داخل عراق دارند، تصمیم‌گیری شد که این امر با برخی نارضایتی‌ها از سوی مردم این کشور همراه بود. همچنین مقامات ایرانی در استان‌های مرزی ایران در روزهای اخیر بر بسته بودن مرزهای زمینی تاکید کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای دولت عراق و همچنین دوستی و وحدت ناگسستنی دو ملت، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، علاوه بر ۳۰ هزار ویزای اختصاص‌یافته به زائران ایرانی که پیش از این اعلام شده بود، ۳۰ هزار ویزای دیگر نیز به ملت کشور دوست و همسایه یعنی ایران هدیه کرد.

پیاده‌روی اربعین روز دوشنبه به صورت رسمی طی مراسمی از رأس البیشه (جنوبی‌ترین قسمت منطقه الفاو در استان بصره) با شعار «از دریا تا قتل‌گاه» آغاز شده است.

سفر رئیس مجلس سوئیس به تهران

احمد نادری رئیس گروه اتحادیه بین‌المجالس جهانی در دیدار با رئیس مجلس سوئیس مباحثی را در خصوص تحریم‌های ظالمانه آمریکا و تاثیر آن بر سلامت مردم ایران در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا مطرح کرد و گفت: ارتقاء روابط پارلمانی ایران و سوییس نقش بسیار زیادی در توسعه روابط دو کشور دارد.

وی در این دیدار بر لزوم تبادل تجربیات در شرایط کرونایی تاکید کرد.

در این دیدار «اندرس ابی» رئیس مجلس سوئیس، گفت: علاقه بسیار زیادی به شناخت بیشتر ساختار و فرهنگ ایران دارد و در مهرماه سال جاری به تهران سفر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دیدارهایی که در سفر خود به ایران انجام می‌دهد قطعاً به شناخت وی کمک می‌کند، گفت: تمام تلاش خود را برای رفع تحریم‌ها، ارسال دارو و واکسن به ایران می‌کند.

نوکر مردم؛ مردم را آدم حساب نمی کرد!

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی عضو فراکسیون روحانیون مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت «تدبیر و امید» در ۸ سال اخیر، گفت: دولت‌های اعتدال و سازندگی منش متفاوتی در رفتار با مردم داشتند. دولت سازندگی مردم را آدم حساب نمی‌کرد و «روحانی» نیز حاضر نبود از ساختمان پاستور بیرون بیاید و در جمع مردم حاضر شود. دولتی داشتیم که در دیدارهای مردمی، در جایگاه رئیس‌جمهور و در فضای باز، اسپیلت نصب می‌کردند تا رئیس جمهور گرما را حس نکند و یا برای بازدید از مناطق زلزله زده با کفش داخل چادرهای مردم می‌شدند.

وی بیان کرد: اصلاح‌طلبان و اعتدالیون توفیق جلب اعتماد مردم و حضور در میان آنان را نداشتند بنابراین تلاش می‌کنند، دولت مردمی که اولین گام را با حضور در میان مردم برداشته است را تخریب کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مردم رفتار روسای جمهور را مقایسه می‌کنند، گفت:رئیس جمهوری که از پشت شیشه به مردم نگاه می‌کرد با رئیس جمهوری که زیر آفتاب ۵۰ درجه در کنار مردم حضور یافته و با آنها صحبت می‌کند، متفاوت است.

338711