ورزشکاران ایرانی در المپیک2020؛

مدال های از دست رفته؛ افسوس به جا مانده!

آیا ایران قرار است در المپیک ها یکی بعد از دیگری پسرفت داشته باشد؟ آیا مدیران ورزشی دولت سیزدهم از عملکرد ضعیف این دوره از مسابقات، درس گرفته و از گماردن مدیران کاربلد بهره می برند؟!
تصویر مدال های از دست رفته؛ افسوس به جا مانده!

به گزارش سایت خبری پرسون، چند روزی است که المپیک توکیو2020 با تمام سختی های سال کرونایی قبل المپیک و تردیدهایی که در مورد زمان و نحوه برگزاری این المپیک بر سر زبان ها بود، تمام شد. حال شاید آسان تر باشد تا رویه ای که کشورمان ایران در این دوره از مسابقات المپیک از خود به جا گذاشت را بررسی کنیم.

مطمعنا یکی از ابزارهای شادی هموطنان ما، ورزش است. این مهم را، چند سالی است که مسئولان و ورزشکاران هم به آن اذعان دارند. پس سعی شده بود در این سال های مشقت اقتصادی و در حدود یک سال و نیم اخیر که بیماری منحوس کرونا دامن گیر همه دنیا شده است با پیروزی در میادین ورزشی دنیا، شادی را در لحظه هایی از آن ملت چشم انتظارمان کنیم.

دولت سیزدهم حال کم کم با انتصاب و انتخاب های مسئولان و مدیرانش، زمام امور کشور را کاملا به دست می گیرد. با وجودی که قسمتی از مسابقات المپیک در دولت سیزدهم انجام شد اما نتایج المپیک 2020 توکیو نشان دهنده تلاش و برنامه ریزی ها در دولت دوازدهم بوده است.

65 ورزشکار المپیکی ایران با 3 طلا و 2 نقره و 2 طلا به خانه برگشتند. به حتم مهیج ترین مدال مسابقات المپیک امسال را جواد فروغی در اولین روز مسابقات المپیک گرفته است. طلایی که روز اول مسابقات را با هیجانی دوچندان و غیرمنتظره برای بسیاری، به پایان رساند.

کارشناسان معتقدند که المپیک و میدان های جهانی اینچنینی، فقط برای ورزش و سرگرمی ایجاد نشده اند؛ امروزه کشورها بسیاری از فرهنگ، خواسته و شباهتهایشان را در این مسابقات به دیگر مردم جهان نشان می دهند. از این رو درخشیدن در این مسابقات اهمیت ویژه ای دارد و بسیاری از کشورها تمام تلاش خود را بر سر موفقیت بیشتر و نشان دادن مهارت و فن و فنون و ظرافت ورزشکارانشان در این مسابقات می گذارند.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه ورزش، ورزشکاران ایران در این دوره از مسابقات باید به مدال های بیشتری دست می یافتند که اینطور نشد.

کارشناسان معتقدند که المپیک و میدان های جهانی این چنینی، فقط برای ورزش و سرگرمی ایجاد نشده اند؛ امروزه کشورها بسیاری از فرهنگ، خواسته و شباهت هایشان را در این مسابقات به دیگر مردم جهان نشان می دهند. از این رو درخشیدن در این مسابقات اهمیت ویژه ای دارد و بسیاری از کشورها تمام تلاش خود را بر سر موفقیت بیشتر و نشان دادن مهارت و فن و فنون و ظرافت ورزشکارانشان در این مسابقات می گذارند.

نکته ای که در این دوره از مسابقات بسیار به چشم خورد، لغزش هایی بود که ورزشکارانمان را از مدال حتمی شان بازداشت. کشور ایران از ۱۳ مدال در المپیک ۲۰۱۲ لندن به ۸ مدال در المپیک ۲۰۱۶ ریو و نهایتاً ۷ مدال المپیک توکیو می رسد. در حالی با تمام وعده های مدیران ورزشی دولت دوازدهم، انتظار می رفت ایران به مراتب، بهتر از این نتیجه در توکیو را از آن خود کند و حداقل پسرفتی در جایگاه ورزشی خود نداشته باشد.

به حتم این پسرفت ورزشی را مردم به خوبی حس کردند. آنها تا پایان مسابقات المپیک منتظر درخشش های بیشتری از ورزشکاران صاحب نام خود بودند ولی چنین نتایجی عایدشان نشد.

*ایران و ژاپن در سه المپیک!

ژاپنی ها که در سال ۲۰۱۲ مثل ایرانی ها ۷ مدال طلا به دست آورده بودند، در سال ۲۰۱۶ تعداد طلاهای خود را به ۱۲ و در المپیک توکیو به ۲۷ مدال رساندند. آن ها همچنین در مجموع نیز مدال های خود را از ۳۸ مدال در ۲۰۱۲ به ۴۱ مدال در ۲۰۱۶ و ۵۶ مدال در المپیک ۲۰۲۰ رساندند.

این یعنی ژاپنی ها پس از المپیک ۲۰۱۲ لندن با برنامه ریزی و مدیریت هوشمند و تمرکز روی ورزش قهرمانی موفق به خلق شگفتی در المپیک شده اند و روندها نشان می دهد که این رویه در آینده نیز برای آنها ادامه دارد.

در واقع ژاپنی ها رتبه ۱۱ خودشان را در المپیک ۲۰۱۲ به رتبه ۶ در المپیک ۲۰۱۶ و ۳ در المپیک ۲۰۲۰ رساندند. این در حالی است که ایران از رتبه ۱۲ در المپیک ۲۰۱۲ به رتبه ۲۵ المپیک ۲۰۱۶ سقوط کرد و اینک نیز در المپیک ۲۰۲۰ با دو پله سقوط صاحب رتبه ۲۷ شده است.

*پارالمپیکی های ایران در 2020

می توان گفت ورزشکاران پارالمپیکی ایران، تا حد زیادی توانستند جبران قسمتی از عقب افتادگی ورزشکاران المپیکی را در اذهان مردم به دوش کشند.

رده ایران در جدول مسابقات توکیو نشاندهنده این است که سیر کسب مدال نشان می‌دهد ایران پیشرفت خوبی در مقایسه با دوره‌های قبلی داشته است. هر چند ایران 3 دوره متوالی است که 24 مدال بدست می‌آورد، اما نگاهی به تعداد مدال‌های طلا نشان دهنده پیشرفت خوب ورزش جانبازان و معلولان ایران است.

سعی و پشتکار ورزشکاران معلول و جانباز ایرانی در این دوره از مسابقات، که ماه های بسیار سختی را پشت سر گذرانده بودند، تحسین برانگیز است. آنها با تمام مشکلاتی که به نسبت تیم المپیکی ورزشکاران ایران با خود داشتند نتایج فوق العاده ای را از آن خود کردند. نتیجه ای که با همین قوت به پیش برود برای سه سال بعد در المپیک بعدی، نتایج و جایگاه بهتری را از آنشان خواهد کرد.

امیدواریم دولت سیزدهم با بررسی عملکرد ورزشکاران ایرانی در این دوره از مسابقات المپیک، با قوت ظاهر شده تا در المپیک بعدی جایگاه 27 ایران، با کاهش رقم، ارتقا یابد.

338487