بیماری‌های دامی تهدیدی برای دامداران نطنزی

در حالی که بیماری‌های دامی به تهدیدی برای دامداران نطنزی تبدیل شده است و آنان نیاز یه واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها دارند، عدم حمایت دولت باعث نارضایتی‌هایی شده است.
تصویر بیماری‌های دامی تهدیدی برای دامداران نطنزی

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های ویروسی دام‌ها است که به سرعت در گله منتشر می‌شود و این بیماری که با نام مخفف P.P.R نیز شناخته میشود شباهت‌های زیادی به بیماری ویروس طاعون گاوی و سرخک انسان دارد.

مهمترین علائم این بیماری شروع ناگهانی علائم افسردگی، تب، ترشحات چشم و بینی، زخم در دهان و بوی بد دهان،تنفس نامنظم و سرفه و اسهال بدبو اشاره کرد که در صورت تاخیر در درمان موجب مرگ دام می‌شود.

گاهی این بیماری توسط نشخوارکنندگان وحشی همچون آهو و بز کوهی منتقل می‌شود و این دام‌ها به عنوان منبع و منشاء ویروس می‌توانند این بیماری را در مناطق مختلف منتشر کنند و همین مساله اغلب کنترل و درمان این بیماری را با اختلال مواجه می‌کند.

یکی از دامداران نطنزی با بیان اینکه هزینه نگهداری دام افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: اگر دامی بیمار شود تهدیدی برای تمامی گله است و ممکن است اکثر گله به دلیل بیماری یک حیوان و سرایت به دیگر حیوانات تلف شوند.

وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را وارد کند، افزود: از سوی دیگر علاوه بر مراقبت در راستای عدم ابتلا به بیماری لازم است تا برای خوراک دام از مواد مرغوب استفاده شود اما متاسفانه به دلیل افزایش بیش از حد قیمت‌ها این موضوع امکانپذیر نیست.

این دامدار نطنزی با بیان اینکه دولت قبلی به نحوی دامدار را فلج کرد، ابراز داشت: افزایش چندین برابری قیمت‌ها، عدم تامین نهاده‌های دامی و خریداری محصولات با قیمت پایین تنها بخشی از مشکلات دامدار بود که رونق کار و تولید را از آنان گرفته است.

یکی دیگر از دامداران نطنزی با بیان اینکه چند سال پیش بخش اعظمی از دام‌هایم به دلیل بیماری واگیردار میان گله از بین رفت، اظهار داشت: خسارت قابل توجهی را متحمل شدم اما دولت هیچ حمایتی از من نکرد.

وی با بیان اینکه تسریع در روند واکسیناسیون دام توسط نهادهای مربوطه به ویژه دامپزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، افزود: ارائه آموزش به دامدار در راستای آگاهی بخشی از نشانه‌های بیماری در دام نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از این طریق می‌توان از بروز خسارت قابل توجه جلوگیری کرد.

این دامدار نطنزی با بیان اینکه انجام واکسیناسیون دام توسط شبکه دامپزشکی از بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان جلوگیری می‌کند، ابراز داشت: واکسیناسیون دام نیز روند و پروسه خاص خود را دارد و مدت زمان قابل توجهی به صبر نیاز است.

یکی دیگر از دامداران نطنزی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها موجب شده است که دام‌هایمان از تغذیه مناسب برخوردار نباشند، اظهار داشت: عدم تغذیه مناسب باعث شده است که دام‌هایمان قدرت ایمنی لازم را نداشته باشند و از این رو با اندک تغییری بیمار می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیماری آنان گاها منجر به مرگ دام می‌شود، افزود: علاوه بر هزینه‌های قابل توجه برای تیمار دام مرگ آنان ضرر و زیان قابل توجهی را روی دست ما می‌گذارد در حالی که اگر از دامدار حمایت نمی‌شد تا به این حد متحمل ضرر و زیان نمی‌شد.

این دامدار نطنزی با بیان اینکه واکسیناسیون نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری دارد، ابراز داشت: خوشبختانه واکسیناسیون از سوی دامپزشکی صورت می‌پذیرد اما لازم است حمایت بیشتری از سوی مسئولان صورت پذیرد تا اشتیاق بیشتری برای تولید داشته باشند.

سیامک رضوان واکسیناسیون ppr در دام‌های حساس را یکی از برنامه‌های اصلی دامپزشکی جهت ریشه کنی این بیماری عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به واکسیناسیون گسترده در سال جاری و استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی در پنج ماه نخست سال جاری 109 درصد پیش‌بینی سالیانه واکسیناسیون ppr در شهرستان نطنز محقق شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نطنز افزود: حضور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در بحث پیشگیری از بروز بیماری ppr بسیار ارزشمند بوده و بخش زیادی از واکسیناسیون 74 هزار و 277 راس دام سبک علیه این بیماری از طریق خرید خدمت و توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

رضوان خاطر نشان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان نطنز در راستای پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دام و مشترک بین انسان و دام، با اجرای عملیات واکسیناسیون، در حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و کمک به ارتقا بهداشت و سلامت جامعه تلاش می‌کند.

منبع: تسنیم

338156