فرماندار شهرستان ماهنشان:

املاح باقیمانده در دستگاه‌ها دلیل شور بودن آب آب‌شیرن‌کن‌ها است

فرماندار شهرستان ماهنشان گفت: با توجه به اینکه طعم آب این منطقه ماهنشان شور است از این رو املاحی باقیمانده در آب، دلیل اصلی شور بودن آب برداشتی از دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌ است.
تصویر املاح باقیمانده در دستگاه‌ها دلیل شور بودن آب آب‌شیرن‌کن‌ها است

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، جلیل جزونقی فرماندار شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه تامین آب مصرفی و آشامیدنی شهرستان ماهنشان از طریق دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: در مجموع ۲۲ دستگاه آب شیرین‌کن در نقاط مختلف شهر تعبیه شده است.

فرماندار شهرستان ماهنشان با بیان اینکه بر اساس پایشی که با همکاری آبفای این منطقه هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت انجام شده است، تصریح کرد: از تعداد ۲۲ دستگاه، ۱۵ دستگاه آب‌شیرین‌کن بدون هیچ مشکلی در حال بهره‌برداری است، این در حالی است که از هفت دستگاه باقیمانده چهار دستگاه در حال حاضر در دست تعمیر است.

وی ادامه داد: پشتیبانی و خدماتی که تعمیرکاران باید در راستای تعمیرات دستگاه‌های معیوب داشته باشند را ندارند، چرا که از لحاظ تکنولوژی قطعات مورد نیاز یافت نمی‌شود.

جزونقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق گزارشات مردمی دستگاه‌های آب شیرین‌کن به جای آب شیرین، آب شور تحویل مردم می‌دهند، عنوان کرد: با توجه به اینکه طعم آب این منطقه شور است از این رو املاحی که داخل آب باقی می‌ماند را می‌توان دلیل اصلی شور بودن آب برداشتی از دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌ها اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل دستگاه‌های معیوب تا آخر هفته حل خواهد شد، گفت: آب مورد استفاده شهرستان عمدتا از طریق آب‌های سطحی است که این موضوع بستگی به میزان نزولات جوی دارد.

فرماندار ماهنشان با بیان اینکه شرکت آبفای منطقه قناتی را با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در کنار رودخانه فصلی( آلمالوچای) احداث کرده است، افزود: از آنجایی که رودخانه فصلی واقع در منطقه با نزولات جوی از آب برخوردار می‌شود که اگر داخل مدار قنات قرار بگیرد، در این صورت آب شیرین را می‌توان برای چند ماهی از فصول سال که شاهد بارندگی خواهیم بود جواب‌گوی تامین آب این منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه تامین آب ۱۲۶ روستا و دو شهر ماهنشان و دندی از طریق سد مراش خواهد بود، اظهار کرد: سد مراش در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و میزان پیشرفت خط انتقال آن ۱۰ درصد است.

جزونقی با اشاره به اینکه برای سال جاری اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای ادامه خط انتقال آب به منطقه در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: چنین پروژه‌های که در دو بخش احداث سد برای ذخیره آب و خط انتقال آن به اعتبارات ملی نیاز دارد، نیازمند تسریع در عملیات اجرایی، البته با تامین اعتبارات ملی دارد.

فرماندار ماهنشان ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های که انجام شده است امیدواریم در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طی پنج سال آینده سد مراش به بهره برداری کامل برسد.

منبع: فارس

337929