پرسون گزارش می‌دهد:

تأکید بر انجام پیاده‌روی اربعین با وجود موج‌های پیاپی کرونا

با موافقت عراق، 30 هزار نفر از ایران می‌توانند در پیاده روی اربعین شرکت کنند؛ همین موضوع سبب نگرانی‌هایی در خصوص اوج گیری کرونا در کشور شده است. 
تصویر تأکید بر انجام پیاده‌روی اربعین با وجود موج‌های پیاپی کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از این که مراسم عزاداری محرم بدون سخت‌گیری چندان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم، برگزار شد؛ اکنون زمزمه‌های برگزاری مراسم پیاده روی اربعین و اعزام زائران از ایران به گوش می‌رسد.

شرایط اعزام زائران به عراق

امروز حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور با بیان این که افراد فاقد بیماری زمینه‌ای و کسانی که دو دز واکسن دریافت کردند، می‌توانند در این مراسم شرکت کنند؛ گفت: "بر اساس اعلام سفارت ما دولت عراق موافقت کرده که حداکثر ۳۰هزار نفر در مراسم اربعین شرکت کنند و ۷۲ ساعت قبل از سفر تست pcr داشته باشند. این ۳۰هزار نفر را در قالب موکب داران و کمیته‌هایی که وظیفه‌ای داخل عراق دارند ساماندهی کنیم، چون این عدد قابل توزیع در کل کشور نیست. هرچند امسال بنایمان بود که فقط ۱۰۰ هزار نفر از خدام شرکت کنند و اکنون باید از آن ۱۰۰هزار نفر ۳۰هزار نفر را اعزام کنیم."

معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور همچنین گفته است که "مرزهای زمینی کاملا بسته است و می‌خواهیم که کسی به سمت مرزها حرکت نکند و هیچ‌گونه خدماتی در قالب موکب‌ها در مرزها ارائه نخواهد شد."

واکنش‌ها به برگزاری مراسم پیاده روی اربعین

روزنامه جمهوری اسلامی نسبت به برگزاری مراسم پیاده روی اربعین در شرایط فعلی انتقاد تندی کرده است؛ این روزنامه با بیان این که مراسم اربعین مستحب است و در شرایط ویژه کرونایی که حفاظت از جان واجب است؛ اهمیت خود را از دست می‌دهد؛ نوشت: "حضرات تصمیم‌گیرندگان تحت فشار افرادی که هیچ اعتقادی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مربوط به کرونا ندارند، چنین تصمیماتی می‌گیرند، ولی آن‌ها باید به این سوال مردم جواب بدهند که پاسخ افزایش مبتلایان به کرونا را که نتیجه قطعی چنین تصمیمی است چه کسی خواهد داد؟ مگر متخصصان نمی‌گویند واکسن کرونا فقط از مرگ و میر و شدت بیماری ممکن است جلوگیری کند آنهم حدود ۸۰ درصد، ولی از ابتلا جلوگیری نمی‌کند؟ با اینحال، چرا کسانی که در بالاترین سطح تصمیم‌گیری حضور دارند به این نظر متخصصان بی‌اعتنائی می‌کنند و برای جلب رضایت عده‌ای بی‌اعتقاد به رعایت شیوه‌نامه‌ها و عناصر افراطی، وظیفه واجب خود را قربانی یک امر مستحب می‌کنند؟"

همچنین این روزنامه نوشته است که امام حسین علیه‌السلام، نیازی به مراسم اربعین، آنهم مراسمی که به احتمال زیاد عده زیادی از عاشقانش را به بیماری خطرناک کرونا مبتلا می‌کند که علاوه بر هزینه‌های زیاد مادی، عوارض سختی نیز بر آینده زندگی آنان برجای می‌گذارد؛ ندارد.

در مقابل افرادی مانند پناهیان و سازمان تبلیغات اسلامی اصرار بر برگزاری این مراسم دارند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قبل از این گفته بود که هیچ برنامه مذهبی به خاطر کرونا تعطیل نمی‌شود.

همچنین پناهیان نیز از دولت رئیسی خواسته که اربعین را ارزان کند تا باشکوه تر از قبل برگزار شود. وی گفته است که "مسئولان خودتان را بکشید برای این که اربعین رونق بیشتری داشته باشد و محدودیت‌های نامعقول برای اربعین را بردارید."

رفتار منفعل وزیر بهداشت

به نظر می‌رسد، عین‌اللهی، وزیر جدید بهداشت نیز عملکرد مطلوبی در راستای بهبود وضعیت کرونا در ایران نداشته باشد؛ وی در این رابطه تصمیمات ستاد کرونا را اعلام می‌کند که افراد برای خروج از کشور و حضور در این مراسم حتما باید دو دز واکسن تزریق کنند.

در مدت زمانی که کشور درگیر کرونا است؛ همواره تصمیمات ضد و نقیضی از سوی مسئولان در خصوص مدیریت این بیماری لحاظ شده است و آمار بالای فوتی نشان از بازی با جان مردم بی‌دفاع ایران است و اکنون نیز این موضوع به مراسم اربعین تسری پیدا کرده است.

امروز 583 نفر بر اثر کرونا در کشور فوت کردند؛ مشخص نیست انجام این مراسم چه تعداد بر میزان ابتلا و مرگ بر اثر این بیماری اضافه کند. کاش انجام این مراسم مستحب یک سال دیگر به تعویق می‌افتاد.

337765