سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان:

۲۰۰ هزار نفر عضو شرکت‌های تعاونی هستند

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از عضویت حدود ۲۰۰ هزار نفر معادل یک پنجم جمعیت این استان در شرکت‌های تعاونی خبر داد.
تصویر ۲۰۰ هزار نفر عضو شرکت‌های تعاونی هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، محمدرضا انصاری سرپرست اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان زنجان افزود: اگر همپوشانی را در نظر نگیریم، طبق آخرین آمار ۹۵۰ هزار نفر در سطح استان زنجان عضو تعاونی‌ها هستند به این معنی که یک فرد ممکن است در چند تعاونی عضویت داشته باشد.

وی ادامه داد: تعداد شرکت‌های تعاونی های ثبت شده در سطح استان حدود پنج هزار مورد است که اکثر آن‌ها فعال هستند ولی تعداد کمی نیز غیرفعال بوده و بعضی از آن‌ها نیز با توجه به اساسنامه در شُرف انحلال قرار دارند.

انصاری با بیان اینکه روحیه برابری و مساوات با توجه به سهم‌ها، مزیت تعاون و تعاونگری است، افزود: برخلاف تمام شرکت‌ها، تمام اعضای تعاونی‌ها همیشه سهم مساوی دارند و این مساوی و برابر بودن، موضوعی است که در فرهنگ، آموزه‌های دینی و احادیث مختلف اشاره شده است.

وی با بیان اینکه مردم از تعاونی‌ها استقبال کرده‌اند و خوشبختانه کارهای بزرگی هم به برکت فرهنگ تعاون انجام شده است، ادامه داد: کارهای بزرگی در بخش‌های مختلف تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های مسکن انجام شده است، شاید اتفاقات ناخوشایندی هم در این حوزه افتاده اما در مجموع، کارهای انجام شده هم، بزرگ است.

انصاری با بیان اینکه یک بخش از حمایت از فعالیت‌های اقتصادی از تعاونی‌ها ارائه تسهیلات است، گفت: بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی این حوزه تشکیل شده، ضمن اینکه صندوق‌های مختلف بیمه‌گر و شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذای نیز در این زمینه وجود دارند که همه آن‌ها حمایت‌های لازم از تعاونی ها در دستور کار دارند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان زنجان تصریح کرد: وظیفه حاکمیتی بخش دولتی در طول فعالیت تعاونی‌ها نظارت و جلوگیری از انحرافات این تعاونی‌ها است.

انصاری به ۱۳ شهریور روز تعاون و آغاز هفته تعاون اشاره کرد و گفت: روز و هفته تعاون فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های بزرگ و خاص حوزه تعاون است.

گفتنی است در اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح و شرح و تفصیل آن در ۱۳ شهریور ۱۳۷۰، به تصویب مجلس رسید. در این راستا، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۷۰ تشکیل شد.

منبع: ایرنا

337010