به گزارش سایت خبری پرسون، در این گزارش به بررسی مهمترین اقدامات و فرآیند های بیمهگری در ایران و جهان پرداخته ایم.
"افزایش نرخ دیه و بیمهنامه شخص ثالث"
نرخ دیه سال ۱۴۰۰ در ماه عادی ۴۸۰ میلیون تومان و در ماه حرام 640 میلیون تومان اعلام شد که نسبت به نرخ دیه سال 99 ، 45.5 درصد رشد را نشان میدهد.
با افزایش 45 درصدی نرخ دیه در سال 1400 انتظار افزایش نرخ حق بیمه ثالث میرفت. بر این اساس با افزایش نرخ دیه، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث خودروها در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
گفتنی است، صنعت بیمه هر ساله با افزایش نرخ دیه تحت تاثیر قرار میگیرد،چرا که بیمه نامه شخص ثالث تحت تاثیر مستقیم نرخ دیه قرار دارد.
بیمهگران افزایش سالیانه نرخ دیه و از سوی دیگر عوارض وارده بر این بیمه نامه همچون عوارض وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و مالیات بر ارزش افزوده را از موارد زیاندهی و افزایش ضریب خسارت ثالث قلمداد میکنند که به عنوان عوامل برونزا بر صنعت بیمه اثرگذار است.
"تاکید بر کاغذزدایی از صنعت بیمه"
از اقدامات موثر صنعت بیمه کشور در اوایل سال 99 حذف فیزیک شخص ثالث بود که این روند در سال 1400 نیز تداوم یافت. در همین راستا غلامرضا سلیمانی رئیسکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تلاش نهاد ناظر صنعت بیمه برای کاغذ زدایی از خدمات بیمهای خبر داد و خاطرنشان کرد: تسهیل در عملیات بیمهگری از مرحله صدور بیمهنامه تا فرایند پرداخت خسارت میتواند ضریب نفوذ بیمه در کشور را ارتقا داده و به همگانیسازی محصولات بیمهای کمک کند.
در همین زمینه بیمه معلم نیز با توسعه زیرساختهای فناوری و اقداماتی از جمله فروش آنلاین در مسیر کاغذزدایی و تسهیل ارائه خدمت به مشتریان گام برداشته است.
"انتقال سابقه تخفیف عدم خسارت به وسیله نقلیه دیگر"
بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 1400، مالکین وسایل نقلیه موتوری زمینی میتوانند سابقه تخفیف عدم خسارت بیمه نامههای شخص ثالث و حوادث راننده را به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع (مانند سواری به سواری) که متعلق به خود، همسر، والدین و یا اولاد بلاواسطه آنها باشد، انتقال دهند.
بنابراین فارغ از اینکه خودروی جدید صفر کیلومتر است یا کارکرده، حق بیمه خودروی جدید مالک وسیله نقلیه، مطابق بند (ت) ماده ٨ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده ٦ قانون بیمه شخص ثالث با احتساب تخفیفات عدم خسارت انتقالی محاسبه خواهد شد.
"شرکتهای بیمهای بورسی و غیربورسی، موظف به افزایش سرمایه شدند"
از اقدامات مهم صنعت بیمه در سال 1400 این است که بنابر مصوبه هیئت وزیران همه شرکتهای بیمهای ( بورسی و غیر بورسی)، موظف به افزایش سرمایه تا پایان سال هستند.
غلامرضا سلیمانی رئیسکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه افزود: پیش از این میزان سرمایه برای شرکتهای بیمهای مختلط ۱۵۰ میلیارد تومان و برای بیمههای اتکایی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.
وی اضافه کرد: با توجه به افزایش نقدینگی و تورم در جامعه و بزرگشدن صنعت بیمه ، اگر افزایش سرمایه در این صنعت نداشته باشیم بیمهها با مشکل ظرفیت نگهداری مواجه میشوند و نمیتوانند بیمهنامه صادر کنند.
در همین زمینه بیمه معلم نیز افزایش سرمایه را با هدف ارتقا توانگری مالی در دستور کار قرار داده است.
سال گذشته سرمایه شرکت بیمه معلم به 4.195 میلیارد ریال افزایش یافت که با توافق جدید سرمایه شرکت به بیش از 7000 میلیارد ریال خواهد رسید .
"کرونا همچنان بر صنایع جهانی سایه افکنده"
اگرچه سال 99 با کرونا پایان یافت اما سایه ویروس همچنان بر صنایع مختلف در سال 1400 هم باقی مانده است.
در همین زمینه پیش بینی میشود، تداوم کرونا تاثیر قابل ملاحظهای بر افزایش نسبت خسارت بیمه نامه درمان در سال 1400 داشته باشد ،چراکه تعرفههای پزشکی نیز افزایش یافته است و از سویی بسیاری از بیماران غیرکرونایی که مداوای خود را به تعویق انداخته بودند به دلیل تاخیر در معالجه درمانهای خود را آغاز خواهند کرد.
قابلذکر است که بسیاری از شرکتهای بیمه در قالب بیمه نامههای درمان، عمر و ... کرونا را تحت پوشش قرار دادند که در همین زمینه پرداخت بیش از 1700 فقره غرامت فوت به بیمهشدگان در سراسرکشور بدلیل کرونا در دستورکار بیمه معلم قرار گرفت.
همچنین بیمه معلم 80.000 فقره بیمهنامه مسئولیت حرفهای برای پزشکان صادر کرده است.
"پیگیری نهادناظر بیمهای جهت پذیرش بیماران کرونایی دارای بیمه تکمیلی"
از اقدامات مهمی که در سال 1400 رخ داد این بود که ، با پیگیریهای بیمه مرکزی در خصوص عدم پذیرش بیماران کرونایی دارای پوشش بیمه درمان تکمیلی از سوی بیمارستانها، معاونت درمان وزارت بهداشت طی بخشنامهای بیمارستانهای دولتی و خصوصی را موظف به پذیرش بیماران کرونایی دارای پوشش بیمه درمان تکمیلی کرد.
"ساماندهی فعالیت استارتآپها"
در اردیبهشت ماه 1400 نهاد ناظر صنعت بیمه بخشنامهای در خصوص ممنوعیت فعالیت بازاریابان برخط فاقد مجوز که با تخلفات آیین نامهای، شبکه فروش صنعت بیمه را دچار چالشهای متعددی نموده بودند، صادر و به شرکتهای بیمه ابلاغ کرد.
"افتتاحیه کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه"
در مرداد ماه 1400 کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه افتتاح شد.
در مراسم افتتاح این کانون که باحضور رئیسکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، وی از حسابرسان داخلی، به عنوان یکی از ارکان اساسی شرکتهای بیمه یاد کرد و گفت: اگر حسابرسان با دانش و توانایی که دارند به درستی به ایفای نقش خود بپردازند، میتوانند از ورود گزارشات سازمانهای نظارتی که بعضاً آشنایی دقیقی با کارکرد آن شرکت ندارند جلوگیری کند و در صورت مشاهده مغایرت و مشکل، آن را برای بررسی و به هیئت مدیره اعلام کند تا در گزارش حسابرسی مشمول بند شرط نشود.
به نظر میرسد تشکیل این کانون میتواند در شفافیتهای صورتهای مالی شرکتهای بیمه و هماهنگی حسابرسان با استانداردهای روز دنیا تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
"چشمانداز بیمه مسئولیت در سال 1400"
ترازنامة شرکتهای بیمه بورسی نشان میدهد که در سال 99 از مجموع کل حق بیمة تولیدی شرکتهای بورسی که بالغ بر 532 هزار میلیارد ریال است تنها نزدیک به 25 هزار میلیارد ریال مربوط به رشته مسئولیت میشود که 7/4 درصد از پورتفوی این شرکتها را تشکیل میدهد. از مجموع 286 هزار میلیارد ریال خسارت پرداختی این شرکتها نیز 13 هزار میلیارد ریال محدود به بیمه مسئولیت میشود که 5/4 درصد از خسارات پرداختی در پرتفوی شرکتها است.
نکته قابل توجه آن است که در رشته مسئولیت پنج شرکت آسیا، البرز، کوثر، دانا و معلم نیمی از حق بیمه (6/12 هزار میلیارد ریال) را تولید کردهاند.
"برنامه های وزیر جدید اقتصاد برای صنعت بیمه"
سید احسان خاندوزی وزیر جدید اقتصاد در برنامههای پیشنهادی خود برای اقتصاد تمرکز قابل ملاحظهای بر صنعت بیمه داشته است.
در برنامه ایشان در تبیین وضعیت صنعت بیمه کشور بیان شده است: « تفکیک نقش نظارتی و اجرایی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بازنگری در مدل نظارتی بیمه مرکزی، تقویت ساختارهای بیمه اتکایی داخلی، توسعه انواع مجوزها و محصولات بیمهای، تسهیل ورود استارت آپها و فناوران مالی در حوزه بیمه و بهره گیری از دانش نوین بیمه گری با پیگیری تصویب قوانین و مقررات لازم»
برنامههای وزیر اقتصاد بدون شک میتواند صنعت بیمه را در ریل توسعه قرار داده و نقش موثری در اثرگذاری در اقتصاد ایفا کند.
"نگاهی به صنعت بیمه جهان و روندهای موجود"
در نظرسنجی Swiss Re از بازارهای عمده شرق آسیا و استرالیا و نیوزلند در سال 2021، تقریباً 30 تا 40 درصد پاسخگویان بعد از بحران پوششهای بیمهای زندگی و درمان اضافی خریداری کردهاند و 25 تا 50 درصد نیز هنوز درصدد خرید پوششهای جدید هستند. در دوران پاندومی 13 درصد در بازارهای پیشرفته گفتهاند که حداقل یک بیمهنامه جدید خریدهاند.
پیش از این تصور میشد دیجیتالی شدن در بیمه کمکی برای راحتی یا کالایی شدن در رشتههای بیمه اموال و مسئولیت است اما حالا شاهد هستیم که دیجیتالی شدن، در حال دگرگون نمودن بیمهگری در بیمه های زندگی و غیرزندگی است. بیمهگذاران به سرعت خود را با کانالهای آنلاین وفق میدهند و بصورت فزاینده ای معاملات دیجیتالی را در تمامی نقاط ارتباطی بیمه ترجیح میدهند.
این امر فرصتهایی را برای بیمهگران در تمام طول زنجیره ارزش از بدست آوردن مشتریان جدید و فراهم نمودن خدمات مشاوره تا underwriting، طراحی سیاستهای بیمهای جدید، پردازش پرداختها و خدمات بعد از فروش ایجاد میکند.
یک نظرسنجی جهانی توسط مرکز خدمات مالی Deloitte نشان داد که بسیاری از بیمه ها میدانند که حتی پس از گذشت بخش اعظم سال 2020 برای سازگاری با تأثیر شیوع هنوز راهی طولانی در پیش دارند. بر همین اساس 48 درصد از بین 200 مدیر بیمه اذعان داشتند که covid-19 نشان داد چقدر ما برای مقابله با این طوفان اقتصادی ناشی از این رویدادها اصلاً آماده نیستیم.
با این حال 25 درصد از مدیران بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که برنامة شفاف و جامعی برای مدیریت پایداری مالی طی بحران اتخاذ کرده بودند.
با توجه به آنچه گذشت، مشخص است که مدیران در بازارهای بیمه دنیا تمرکز خود را برکنترل آسیبهای کرونا ، فروش بیمههای عمر و توسعه فناوریهای نوین قرار داده اند.