پیش‌بینی بارش‌های پاییزی کمتر از حد انتظار در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش بینی ها نشان می دهد میزان بارندگی های استان در پاییز امسال کمتر از حد نرمال خواهد بود.
تصویر پیش‌بینی بارش‌های پاییزی کمتر از حد انتظار در  کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سایت خبری پرسون از کهگیلویه و بویراحمد، ولی بهره مند کارشناس اداره کل هواشناسی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه به بارش هایی که به اندازه بارندگی های بلند مدت باشد بارندگی های نرمال می گویند عنوان کرد:میانگین بلندمدت بارندگی مهرماه در شهر یاسوج ۵.۲،آبان ۱۰۰ و بارندگی آذرماه در این شهر۱۳۸.۴میلی متر است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین بلندمدت بارندگی های مهر ماه گچساران ۲.۷،آبان ماه۳۶.۵ و آذرماه ۹۵ میلی متر است ابراز داشت همچنین میانگین بلندمدت بارندگی مهر ماه شهر دهدشت کمتر از یک میلی متر،آبان ماه ۵۲.۵ و آذرماه ۱۲۰.۹ میلی متر است.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد:براساس این پیش بینی ها میزان بارندگی های امسال در زمستان کهگیلویه و بویراحمد نرمال خواهد بود.

بهره مند با اشاره به اینکه میانگین بارندگی های سال آبی جاری در استان ۵۳۳ میلیمتر بوده اضافه کرد:میانگین بارش بلند مدت سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۵۴۲ را میلیمتر است.

وی گفت: میزان بارش بلند مدت سالانه در ایستگاه یاسوج ۸۰۷.۸،سی سخت ۷۶۹،دوگنبدان ۴۳۱،دهدشت ۵۰۵،لیکک ۳۹۴ و منطقه امامزاده جعفر ۴۳۱ میلیمتر است.

کهگیلویه و بویراحمد پس از یک دهه خشکسالی در ۲ سال زراعی گذشته شاهد بارندگی های مطلوبی بود اما در سال آبی جاری میزان و پراکنش بارندگی در این استان نامناسب بود.

کاهش تولید محصولات کشاورزی،کم شدن میزان ذخیره آب منابع آبی از جمله سدها، رودخانه ها وچشمه ها و کمبود علوفه برای دام عشایر از پیامدهای کم بارانی امسال در استان بوده است

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا

335652