نشست خبری گروه صنایع غذایی انسی؛

مسئولان به فریاد تولید کنندگان برسند

سید یاسر میر احمدی گفت: نرخ بانک مرکزی ۱۸ درصد یعنی ۴ برابر نرخ تسهیلات تولیدی بوده که در نهایت تولید برای تولید کننده ۱۵ تا ۱۸ درصد سود دارد. مسئولان مشکلات را رفع نمایند.
تصویر مسئولان به فریاد تولید کنندگان برسند

به گزارش سایت خبری پرسون، سید یاسر میر احمدی مدیر عامل گروه صنعتی NC در نشست خبری گروه صنایع غذایی انسی با عنوان بررسی "چالش ها و فرصت های صنایع غذایی ایران" با اصحاب رسانه، اظهارداشت: در حوزه صادرات سرمایه گذاری عظیمی را انجام داده و به کشورهای حاشیه cis، کانادا، امریکا، عراق، افغانستان، آلمان، سوئد و فرانسه ورود پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه محصولات ما گندم است، بیان کرد: شرکت هایی که در حوزه انجمن صنف کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی هستند دارای سهمیه گندم بوده و سهمیه ای که گندم به دولت مصوب کرده که به کارخانجات بدهند۲۷۰۰ تومان می باشد.

میراحمدی با اشاره به معضلات کشور و اینکه گندمی را که دولت ارائه می دهد، گندم ماکارونی نیست، افزود: معضلات کشور بحث عدم گندم با کیفیت برای صنعت ماکارونی و دوم سهمیه هایی است که شرکت های بازرگانی به این حوزه اختصاص می دهد.

مدیرعامل گروه صنعتی NC در تبیین صادرات محصولات انسی، اشاره کرد: در صادرات دچار مشکلات اساسی هستیم. مصوبات خلق الساعه در حوزه صادرات، ممنوعیت صادرات بعضی از کالاها، عدم اطلاع تولیدکنندگان و صادرکنندگان نسبت به دستورالعمل های خلق الساعه باعث شده است که در این حوزه ها قراردادهای بلند مدت بسته شده؛ ولی امکان صادرکردن محصول به آن کشور را بخاطر مصوبه های گمرکی و محدودیت هایی که ایجاد شده نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات در کشورهای توسعه یافته دنیا یک ارگان تصمیم می گیرد؛ اما در کشور ما بالغ بر ۲۲ ارگان اعم از دولتی و خصوصی تصمیم می گیرند. بسیاری از فرصت های صادراتی کشورهای منطقه را بخاطر بحث مصوبات، نوسانات قیمت ارز، عدم مواد اولیه، نبود حمایت دولت و مشکلاتی که بانک ها برای تولید ایجاد کردند از دست دادیم.

میر احمدی بیان کرد: به جهت مجوزهای غیر ضروری، کج سلیقگی های صادراتی، عدم اطلاع تصمیم گیران حوزه صادرات نسبت به مشکلات تولید در پیش روی تولیدکننده مین گذاری می کنند. تصمیم گیران صنعت تولید بخش دولتی هستند که بدون حضور بخش خصوصی تصمیم میگیرند. در بازار اروپا کیفیت ما مناسب است، بازار را حفظ کردیم و در بعضی کشورها به دلیل کج سلیقگی های تولید کننده بازار فروش را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: در حوزه بسته بندی سلفون در سال گذشته با افزایش قیمت روبرو شدیم؛ یعنی از قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسید؛ زیرا تابع دلار است و هنوز نیز این نوسانات وجود دارد و تا نوسانات قیمت اصلاح نگردد، هیچ جهشی در تولید درست نخواهد شد.

مدیر عامل گروه صنعتی انسی در رابطه با اینکه چرا تولید کننده دچار قیمت های سینوسی در بازار شده است، افزود: یکی از آن دلایل عدم ثبات هزینه بسته بندی و قیمت سلفون است که نمی دانیم به چه قیمتی عرصه کنیم و ریشه آن در نوسانات ارزی است. در حوزه کارتن نیز با این مشکل مواجه هستیم زیرا مواد اولیه آن با ارز مبادله می شود؛ اگرچه مفاسد و نیز رانت هایی وجود دارد که مزید بر علت است.

وی ادامه داد: امیدواریم وزیر آینده برنامه داشته باشد و برنامه ها شعاری نباشد. در حوزه تولید با مشکل قوانین کشور اعم از مالیاتی، بانکی، بیمه، صادرات، غذایی مواجه هستیم که بایستی قوانین تثبیت گردد.

مدیر عامل گروه صنعتی انسی با اشاره به اینکه نوسانات قیمت گندم در قیمت ماکاوانی تاثیر دارد، بیان داشت: مواد غذایی که تحت تاثیر آرد هستند، تعیین نرخ را سازمان حمایت از مصرف کننده انجام می دهد. تا امروز سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت اسپاگتی را بالا نبرده است. به جهت نبود گندم و عدم ارائه آن، شرکت های تولیدی مجبور شدند گندم را با قیمتی بالاتر تهیه کنند و قیمت اسپاگتی افزایش یافت.

وی ادامه داد: اتفاقی که امسال افتاد این بود که ما تولید کنندگان به دولت پیشنهاد دادیم که اجازه واردات گندم را به علت عدم کیفیت گندم بدهند و این ظرفیت و پتانسیل را داریم که این کالا را وارد کنیم؛ ولی کسی اجازه واردات را نمیدهند و یکی از آفت هایش افزایش قیمت است.

میر احمدی توضیح داد: در خوزستان بیش از ۵۰ درصد کشت گندمی که داشتیم تبدیل به کشت برنج شد. امسال در تولید گندم با مشکل مواجه و به تبع آن در کیفیت نیز به مخاطره خواهیم افتاد.

وی در رابطه با ورود این صنعت غذایی به بورس، ادامه داد: ما اگر وارد بورس شویم برایمان خوب است. برای مالک شرکت به صرفه بوده ولی برای سهامدار ذوب است؛ چون باید عرصه ای که وارد می شود چند برابر قیمت واقعی است سهامداران دچار زیان می شوند.

میر احمدی بیان داشت: یک تولید کننده در کشور یا عاشق است یا مجنون، غیر از این تولید در کشور ارزشی ندارد. ۶۷ درصد وجوه نقد شرکت درگیر مستقلات، مسکن، سفته بازی و دلار، ۳۲ درصد درگیر حوزه های تولید، خدمات و کشاورزی است که تولید در کشور صرف ندارد. به دلیل سیاست های غلط، نرخ تسهیلات غیر واقعی است. نرخ بانک مرکزی ۱۸ درصد یعنی ۴ برابر نرخ تسهیلات تولیدی بوده که در نهایت تولید برای تولید کننده ۱۵ تا ۱۸ درصد سود دارد. مسئولان مشکلات را رفع نمایند.

وی تاکید کرد: تمام کشورهای توسعه یافته دنیا اعم از ایتالیا، ترکیه، آمریکا، ژاپن، چین در تولید اسپاگتی گرید اول را دارند.

میراحمدی با اشاره به اینکه امسال با حداقل ۵۰ درصد کاهش تولید مواجه بودیم، بیان داشت:گندمی وجود نداشت و بعضی وقت ها در خط تولید با تعطیلی مواجه بودیم. توان خرید مردم کاهش یافته است و نیز افرادی هستند که این محصول را احتکار می کنند.

وی گفت: اگر ما در بازار ارائه محصول نداشته باشیم، مردم محصول دیگری را اعم از نودل و یا نان را به سبد غذایی شان جایگزین می کنند. اگر دولت بتواند گندم را با قیمت مناسب ارائه و حمایت درست از تولید داشته باشد، می توانیم در بازار داخلی سرانه مصرف را بالا برده و نیز درصادرات کشورهای دیگر را حذف کنیم.

مدیر عامل گروه صنعتی انسی بیان داشت: مشتقات این صنعت غذایی ورمیشل، رشته سوپ و ...است. سال گذشته صادرات در حوزه رشته سوپ جهش خوبی در کشور عراق گرفت.

میر احمدی در تبیین چالش های صنایع غذایی افزود: اگر در پی اشتغال در این کشور هستیم، از تولید حمایت کنیم و در شعار و بیلیبورد نباشد. هر ساله مقام معظم رهبری عناوین مناسبی را بر سال ها نامگذاری می کنند؛ ولی خروجی از مسئولین دیده نمی شود.

وی توضیح داد: نرخ تسهیلات بانکی برای تولید باید به حداقل ۵۰ درصد کاهش داشته باشد، قوانین دست و پاگیر را از سر راه تولیدکننده برداریم.

میر احمدی با اشاره به اینکه در ایران تکنولوژی های خوبی را وارد کردیم، اشاره کرد: ما تولید کنندگان امیدواریم در صادرات ارزآوری خوبی را داشته باشیم، چه دولت سیاست حمایتی داشته باشد چه نداشته باشد، ما این مسیر را به موفقیت خواهیم رساند.

مدیر عامل صنایع غذایی انسی با اشاره به اینکه در ۳ سال آینده در قله های اول موفقیت خواهیم بود، بیان کرد: تبلیغات را قوی خواهیم کرد و سهم بیشتری از بازار را خواهیم گرفت و انشاالله در یک بازار رقابتی سالم و عادلانه بتوانیم کسب و کار کنیم.
ساراپیرانه

334690