در صحبت نمایندگان مجلس با پرسون مطرح شد؛

پارلمان پذیرای عبدالملکی

جمعی از نمایندگان مجلس حمایت خود را از وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند که در ادامه گفت و گو با آنها را می‌خوانید.
تصویر پارلمان پذیرای عبدالملکی

به گزارش سایت خبری پرسون، یک نماینده مجلس ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی کار افزود: تمام برنامه‌ریزی‌های وی به سمت این است که دهک‌های پایین جامعه مورد هدف چتر حمایتی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

کمیسیون بهداشت مجلس به عبدالملکی رای اعتماد داد

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اکثر وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نمایندگان را کسب خواهند کرد گفت: من به همه رأی می‌دهم ولی باید دید نماینده‌ها به چه کسانی رأی خواهند داد. به عقیده من اکثر وزرا قطعاً رأی خواهند آورد. در خصوص این بحث از سوی نماینده‌ها هیچ‌چیزی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است وقتی رئیس‌جمهور یا فرد توضیحاتی بدهد نظر نماینده‌ها تغییر کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص رویکرد اعضای این کمیسیون نسبت به حجت‌الله عبدالملکی و برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عبدالملکی در کمیسیون بهداشت و درمان و اجتماعی رأی آورده است.

شهریاری جوان‌گرایی در عملکرد دولت سیزدهم «مثبت» ارزیابی کرد و گفت: به عقیده من جوانان می‌توانند به‌خوبی کار کنند. سابقه این جوان‌گرایی را داشتیم، وقتی در کارهای اجرایی دیگر جوانان به میدان آمدند بهتر کار کردند.

نماینده مردم زاهدان به سابقه و عملکرد عبدالملکی در کمیته امداد امام خمینی (ره) را در متقاعد ساختن نمایندگان نسبت به رأی اعتماد به او «بسیار مؤثر» دانست و گفت: به نظر من سابقه کار عبدالملکی در کمیته امداد و اشتغال‌زایی بسیار مؤثر است ولی باید دید نظر نماینده‌ها چیست.

عبدالملکی از جوانان انقلابی است

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی دولت یازدهم گفت: کابینه رئیسی بیش از 90 مثبت است و شخصیت‌هایی که وی معرفی کرده و برنامه‌هایی که دیدیم تجربیات را موفقی شاهد بودیم. ولی درنتیجه دو یا سه وزیر پیشنهادی احتمال دارد رأی اعتماد را کسب نکنند یعنی نماینده‌ها نظر مثبتی روی آن‌ها نداشته باشند.

وی اضافه کرد: در جمع‌بندی نظر من موافق است هرچند روی رویکردها و برنامه‌های وزرای پیشنهادی حرف دارم. به‌احتمال‌زیاد فردا مخالف رویکرد دو وزیر صحبت خواهم کرد به دلیل این‌که نقدی را در باب مخالفت داشته باشم چراکه مردم از تمام وزرای رئیسی برنامه کوتاه‌مدت می‌خواهند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برنامه‌های حجت عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوب بوده و مورد تائید کمیسیون اجتماعی است، گفت: با توجه به گروه هدف وی که اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، رویکردها و برنامه‌های وی به سمت حل و رفع مشکلات گروه هدف است، ضمن این‌که در این زمینه تجربیات موفقی دارد.

عبدالملکی، یکی از رویش‌های انقلاب در تبیین گام دوم انقلاب است

این نماینده مجلس حجت‌الله عبدالملکی را از «رویش‌های انقلاب» دانست و تأکید کرد: جمع‌بندی کمیسیون اجتماعی این شد که وی یکی از رویش‌های انقلاب در تبیین گام دوم انقلاب است. با توجه به رزومه عبدالملکی می‌تواند سطح خوبی را مدیریت کند و ارزیابی بدی نبوده است و دغدغه‌ها هم وجود دارد که در حوزه روابط کار، تشکل‌های کارگری، حق‌وحقوق کارفرمایان و کارگران، بحث بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و استفاده از مدیران انقلابی با توانمندی و ظرفیت بالا برای مدیریت بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی همچون شستا، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد و بیمه روستایی و غیره است. بخش تعاون هم بخش مهمی است چون با رویکرد رفاه اجتماعی است.

رویکرد عبدالملکی، حمایت از دهک‌های پائین جامعه است

وی نگاه و رویکرد عبدالملکی را «حمایت از دهک‌های پائین جامعه» ارزیابی کرد و گفت: تمام برنامه‌ریزی‌های وی به سمت این است که دهک‌های پائین جامعه مورد هدف چتر حمایتی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

نماینده مردم ساری در خصوص سابقه و عملکرد حجت‌الله عبدالملکی در کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز عنوان کرد: سابقه کمیته امداد مبنای تصمیم‌گیری ما نبود. ساختار مدیریتی کمیته امداد با ساختار وزارت کار متفاوت است. می‌شود به‌عنوان بحث جزئی بدان پرداخت یعنی یک‌سی‌ام پارامترها می‌تواند در برنامه‌های کمیته امداد گنجانده شود ولی نکته اساسی این است که نگاه ما در برنامه‌های اقتصادی عبدالملکی نباید مردم فقیر شوند که کمیته امدادی وجود داشته باشد. در جمهوری اسلامی دنبال این هستیم برنامه‌ای همه‌جانبه باشد که نهادهای حمایتی فقط یک گروه محدود را حمایت کند و آن گروهی که نمی‌توان برای آن‌ها کاری انجام داد.

عبدالملکی، دانش‌آموخته رشته اقتصاد است

وی خاطرنشان کرد: در ده سال اخیر در برنامه‌ریزی اقتصادی و رفاهی ابتدا مردم را فقیر کردیم و بعد کمیته امداد را حمایت کردیم. این شیوه برنامه‌ریزی درست نیست. یکی از دلایلی که از عبدالملکی حمایت می‌شود به دلیل این است که وی دانش‌آموخته رشته اقتصاد است. مبانی رفاهی را از منظر توجه به معیشت مردم مرور می‌کنیم که مردم نباید فقیر شود که کمیته امداد حمایت کند. به همین دلیل مبنای تصمیم‌گیری ما بر این مبنا نبود که وی مشابه کمیته امداد عمل کند. برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت‌های قبل را به‌شدت نقد داریم یعنی ما دادن پول به مردم به‌جای ایجاد اشتغال تورم ایجاد می‌کند. وقتی حال اقتصاد مملکت خوب شود حال رفاه مردم خوب است و مردم کمتر فقیر می‌شوند و نیاز به حمایت کمیته امداد خواهند داشت.

علی بابایی فضای کلی مجلس به‌ویژه کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به اعتماد به حجت‌الله عبدالملکی جهت تصدی پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را «خوب» توصیف کرد و گفت: ارزیابی من این است که عبدالملکی رأی می‌آورد و رأی خوبی هم می‌آورد.

حضور عبدالملکی در کابینه دولت نشانه جوان گرایی است

حجت‌الله فیروزی، نماینده مردم فسا و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس رأی اعتماد نمایندگان مجلس به اکثریت کابینه را محتمل دانست و گفت: اکثریت کابینه را احساس می‌کنم رأی بیاورد و تعدادی از نماینده‌ها روی سوابق و عملکرد سه یا چهار نفر از وزرای پیشنهادی هم ابهاماتی دارند ولی برآیند من این است که 80 درصد کابینه رأی بیاورد. چندنفری هم ممکن است رأی نیاورند یا رأی ضعیفی بیاورند.

از رئیس‌جمهور باید حمایت کرد

وی با تأکید بر ضرورت همراهی مجلس با دولت سیزدهم برای حل مشکلات مردم اظهار داشت: درمجموع رئیس‌جمهور را باید حمایت و نظارت کرد و با همدلی و همراهی بتوان مشکلات کشور را حل کرد. به‌طور طبیعی هرکسی که مطرح می‌شود یک عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف هستند. روی بحث سوابق و تجربه و عملکرد یکسری نظرهایی وجود دارد و این امر در همه دوران و همه کابینه‌ها بوده است. درمجموع برآیند مجلس کمک به دولت است تا بتواند دولت را در این راه کمک کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص نظر نمایندگان نسبت به حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: عبدالملکی مثل بقیه است، برخی شاید نقطه نظراتی داشته باشند و امیدواریم درمجموع صلاح مجموع جامعه اتفاق افتد.

عبدالملکی در کمیته امداد سوابق خوبی داشته است

وی به سابقه عبدالملکی در کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: عبدالملکی سوابق خوبی را داشته است. عملکرد خوبی در حوزه کمیته امداد داشته ولی وزارت کار و امور اجتماعی وزارتخانه گسترده‌ای است و امیدواریم مشکل خاصی در این زمینه نباشد و عبدالملکی بتواند اداره کند.

به‌ احتمال‌زیاد عبدالملکی در مجلس رأی می‌آورد

این نماینده مجلس به ویژگی جوانی حجت‌الله عبدالملکی به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در کشور ما جوانگرایی از مقولاتی است که هم مقام معظم رهبری بدان تأکید دارد و هم رئیس‌جمهور در کابینه خود جوانگرایی را لحاظ کرده است. امروز نیاز هم به جوانگرایی و هم استفاده از تجربه‌ها را نیاز داریم. ما به ترکیبی از جوانگرایی و باتجربه‌های کشور نیاز داریم. در این امر به همه در کشور نیاز داریم و درمجموع جوانگرایی رئیسی را قبول دارم که تأکید کرده و دنبال این امر بوده است. امروز اگر امثال عبدالملکی و دیگران در کابینه هستند بر اساس تأکید بر جوانگرایی است.

فیروزی رأی اعتماد نمایندگان مجلس به حجت‌الله عبدالملکی را محتمل دانست و تأکید کرد: من نمی‌توانم بیان کنم ولی احتمال می‌دهم عبدالملکی در مجلس رأی بیاورد.

وزیر پیشنهادی کار جهادی و تحصیلکرده است

رحمت‌الله نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص رأی اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه دولت سیزدهم به تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: امیدواریم با توجه به تأکیدی که حضرت آقا داشتند، کابینه تشکیل شود و در رأی اعتماد تسریع شود.

وی جوان‌گرایی را مهم‌ترین ویژگی کابینه دولت سیزدهم دانست و گفت: نگاه به نیروهای جوان در کابینه دولت رئیسی پررنگ است که می‌تواند در گام دوم انقلاب کادر مدیریتی جوان و چابک و فعال برای آینده انقلاب تربیت کنیم.

عبدالملکی، عملکرد موفقی داشته است

این نماینده مجلس در خصوص رویکرد نمایندگان نسبت وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، عبدالملکی را نیرویی جهادی، توانمند و تحصیل‌کرده خواند و تأکید کرد: وی در کمیته امداد با حکم حضرت آقا مسئولیت دارد و تاکنون عملکرد موفقی داشته است. امیدواریم برای وزارت کار و رفاه که دغدغه اصلی مردم اشتغال است، بتواند گام‌های مهمی در تقویت سرمایه‌گذاری و اشتغال بردارد و بهبود رفاه اجتماعی مردم حاصل شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در خصوص اولویت‌های حجت عبدالملکی در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و برنامه‌های وی نیز اظهار داشت: وی در حوزه کار و روابط حوزه بازرسی کار مؤلفه کارگر و کارفرما و دولت را تقویت کند و از روند سرمایه‌گذاری حمایت کند، مشاغل خانگی را تقویت کند، وضع معیشت کارگران و درمان آن‌ها را بهبود ببخشد، تقویت صندوق تأمین اجتماعی، صندوق کشوری، نظارت و شفافیت سازی در حوزه شرکت‌ها و صندوق کشوری، تقویت سازمان بهزیستی، تقویت سازمان فنی و حرفه‌ای جزو برنامه‌های عبدالملکی بود.

وی در اشاره به مزیت جوان بودن وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: وی نیروی جوان است و می‌تواند از نیروهای مجرب، توانمند و خلاق استفاده کند و در حوزه‌های مختلف از گروه‌های اندیشه‌ورز، مجمع مشورتی صاحب‌نظران تشکیل دهد و با برنامه ظاهر شود. برنامه شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد. 4 سال وی باید هرروز با برنامه جلو برود. اگر به این نحو ورود کند و به نیروهای خلاق و کارآفرین و مستعد و نخبه میدان دهد می‌تواند تحولات اساسی در حوزه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد کند.

در کمیته امداد، الگویی در زمینه اشتغال‌زایی انجام شد
نوروزی به عملکرد مثبت حجت عبدالملکی در زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان در کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز اشاره کرد و گفت: در کمیته امداد الگویی در زمینه اشتغال‌زایی انجام شد که امیدواریم عبدالملکی با جلب نظر نمایندگان مجلس و فراکسیون کارگری بتواند در سطح بالاتری مثمرثمر باشد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: عبدالملکی جوان است، دارای فکر و اندیشه و تئوری است و امیدواریم به‌صورت عملی بالاتر از کمیته امداد منشأ خدمات ارزنده‌ای باشد.

امیدوارم عبدالملکی رأی بالایی بیاورد

نوروزی با ابراز امیدواری نسبت اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: امیدوارم عبدالملکی رأی بالایی بیاورد. منتقدینی هم دارند و در کنار موافقین مخالفینی هم دارند. امید این را دارم ان¬شاءالله مجلس اعتماد به نیروی جوان تحصیل‌کرده کند و وی بتواند تیم‌های قوی را در وزارت کار در کنار خود قرار دهد.

رحمت‌الله نوروزی در خصوص شرایط وزیر پیشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مجلس برای جلب اعتماد نمایندگان نیز عنوان کرد: با نمایندگان که ارتباط داشتم قریب به‌اتفاق نظر مثبتی نسبت به عبدالملکی دارند.

مبارزه با فساد و شفاف سازی از برنامه‌های عبدالملکی

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ، فضای کلی مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم را «خوب» توصیف کرد و گفت: مجلس همکاری خوبی با دولت دارد و اگر برخی از وزرای دولت رأی نیاورند نشانه کمک به دولت است تا بتواند کمک‌های بیشتری به دولت و ترمیم کابینه باشد. برنامه‌های وزرا را نمایندگان بررسی کردند و اگر برخی افراد کابینه رأی نیاورند به خاطر کمک به دولت است.

وی اضافه کرد: وزیری که ضعیف باشد در کابینه دچار مشکل می‌شود و باید تلاش کنیم کابینه منسجم و قوی شکل گیرد.

کوچکی نژاد در خصوص رویکرد نمایندگان ازجمله فراکسیون کار و کارگری نسبت به حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: چند جلسه با عبدالملکی برگزار کردیم و برنامه‌های این وزیر پیشنهادی را موردبررسی قرار دادیم. برنامه‌هایی برای حمایت از صندوق‌ها و بازنشستگان تأمین اجتماعی و داشتند. در این زمینه بخش کارگری حمایت خود را از عبدالملکی اعلام کرده است.

وی در خصوص ویژگی‌های عبدالملکی به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: عبدالملکی هم نیروی جوانی است و هم نیروی تخصصی حوزه اقتصادی است و هم فرد کاردان و باتجربه‌ای است. در حوزه اشتغال کار کرده و این‌ها شاخص‌هایی است که وی را تقریباً برجسته کرده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه بزرگی است و باید مجلس و دولت کمک کنند تا وی موفق شود.

این نماینده مجلس به تجربه اشتغال‌زایی عبدالملکی در کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز اشاره کرد و گفت: تجربه وی در بخش اشتغال‌زایی کمیته امداد قطعاً می‌تواند در روابط کار و اشتغال کمک کند که یکی از بحث‌های مهم کشور است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در خصوص برنامه‌های عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وی هم در موضوع شفاف‌سازی و هم مبارزه با فساد در حوزه شستا و شرکت‌های آن، صندوق‌های بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد و همچنین روابط کار و بحث اصلاح قانون کار برنامه‌های خوبی ارائه داده است. همچنین وی در بخش بهزیستی تا بخش تأمین اجتماعی، درمان، بیمه همگانی، بیمه پایه و غیره برنامه‌های خوبی دارد.

کوچکی نژاد با بیان اینکه عبدالملکی برنامه خوبی در راستای مبارزه با فساد و موضوع شفاف‌سازی دارد، فضای کلی مجلس برای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مناسب توصیف و تصریح کرد: به اعتقاد من عبدالملکی رأی خوبی در مجلس می‌آورد و فضا برای وی مناسب است.

اشتغالزایی و رفع بیکاری اولوبت وزیر پیشنهادی

رحمت الله نوروزی در خصوص وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم گفت: برنامه‌های ارائه شده توسط حجت الله عبدالملکی در حوزه اشتغال و رفع معضل بیکاری به عنوان یکی از چالش‌های جدی کشور، جامع و مطلوب بود و اکثر نمایندگان مجلس نگاه مثبتی به این برنامه‌ها دارند.

وی افزود: سوابق عبدالملکی نیز در همین زمینه بوده و با مسائل پیش رو آشنایی خوبی دارد و کار اشتغالزایی در این وزارتخانه از روز اول آغاز می‌شود.

نماینده علی آباد کتول ادامه داد: وزارت تعاون یک وزارتخانه بزرگ و چند وجهی است و وزیر پیشنهادی باید با فعالیت اقتصادی و بنگاه‌ها آشنا باشد که در سوابق دکتر عبدالملکی شاهد فعالیت و مدیریت در این حوزه بوده‌ایم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت کار رای مثبت خواهد داد.

مصاحبه شونده: علی سیاهوشی


هر آنچه راجع به موضوع جنجالی طرح صیانت باد بیدانید، ما برای شما در صفحه ای مجزا جمع آوری کرده ایم.

333289