پاتروشییف:

آمریکا برای شکست به دنبال مقصر است

دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به ارزیابی اشتباه و اقدامات مخرب آمریکا و ناتو در افغانستان، تأکید کرد: روسیه با کمک کشورهای منطقه تلاش سیاسی خود برای حل مشکلات در افغانستان را می‌کند، ولی قصد اعزام نیرو به این کشور ندارد.

تصویر آمریکا برای شکست به دنبال مقصر است

به گزارش سایت خبری پرسون، نیکولای پاتروشییف دبیر شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، ابراز عقیده کرد که ارزیابی نادرست آمریکایی‌ها و متحدانشان در ناتو از اوضاع در افغانستان، نتیجه اعتماد بیش از اندازه به سرویس‌های اطلاعاتی آنهاست.

پاتروشییف در تفسیر تسخیر سریع افغانستان بدست نیروهای جنبش طالبان (که فعالیت آن بعنوان یک سازمان تروریستی در روسیه ممنوع است) گفت: «اعتماد بیش از اندازه رهبران نظامی و سیاسی آمریکا و متحدانشان در ناتو به اینکه آنها بطور کامل بر اوضاع افغانستان کنترل دارند، منجر به عدم آگاهی از واقعیات و ارزیابی اشتباه آنها گردید.»

ارزیابی اشتباه سرویس‌های اطلاعاتی غربی از اوضاع افغانستان، سوریه، عراق و لیبی

به گفته وی، بخشی از این مشکل نتیجه ناتوانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی، انگلیسی و دیگر کشورهای عضو ناتو بود که احتمالاً بطور هدفمند اطلاعات بدست آمده را بدرستی مورد تجزیه و تحلیل‌ قرار نمی‌دادند. واقعیت این است که آنها اشتباهات مشابهی در سایر مناطق جهان، از جمله در سوریه، عراق و لیبی هم انجام می‌دهند.

دبیر شورای امنیت روسیه ادامه داد: «البته یک دلیل مهمتر نیز وجود دارد و آن اینکه آنگلوساکسون‌ها بر این عقیده هستند که تصمیمات آنها بر اساس اطلاعات درست صورت می‌گیرد و دلیل شکست‌ها و پیامدهای اقدامات خود را به گردن دیگران می‌اندازند. و اکنون هم دولت اشرف غنی (رئیس جمهوری فراری افغانستان) و همچنین عدم آموزش کافی ارتش این کشور را مقصر در تمامی اتفاقات رخ داده در افغانستان معرفی می‌کنند.»

نیکولای پاتروشییف یادآور شد: «مقامات کابل که با نمایندگان غربی همکاری داشتند، اساساً سرنوشت کشورشان را به دست آنها می‌دادند و اکنون هم شاهد هستیم که نظامیان آمریکایی و اروپایی در حال خارج کردن نظامیان و شهروندان افغانستان از کشور خودشان هستند. باید از مدافعان حقوق بشر اروپایی بپرسیم که چگونه تمامی این اقدامات مطابق با ارزش‌های غربی است؟»

آمریکا برای مردم افغانستان کشوری ویران شده باقی گذاشته است

وی افزود: «ایالات متحده با وجود صرف هزینه‌های گزاف برای استقرار و نگهداری نظامیان خود، هیچ زیرساختار اجتماعی و موسسات مدنی در افغانستان ایجاد نکرده و برای مردم عادی افغان تنها کشوری ویران شده که توسعه آن ده‌ها سال قبل متوقف شده، باقی گذاشته است.»

این مقام بلندپایه روس تأکید کرد که در زمان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، تعداد حملات تروریستی فقط افزایش یافت و میزان تولید مواد مخدر در این کشور حداقل 40 برابر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: «اکنون آمریکایی‌ها سکوت می‌کنند که آنها بخش اعظمی از وظایف خود، به جز از بین بردن سازمان دهنده حملات 11 سپتامبر سال 2001 ، یعنی مبارزه با تروریسم بین المللی، سرکوب تولید مواد مخدر و آموزش نیروهای نظامی کشور افغانستان را انجام نداده‌اند. واقعیت این است که طی دو دهه مدیریت نظامی و سیاسی آمریکایی‌ها بر افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور نه تنها از بین نرفته، بلکه 40 برابر افزایش یافت و تعداد اقدامات تروریستی در افغانستان بسیار بیشتر از قبل شد.»

هزینه حضور نظامی آمریکا در افغانستان حساب و کتاب نداشت

به گفته وی، حضور نظامی در افغانستان برای برخی شهروندان آمریکایی تنها سود مالی کلانی به همراه داشت، بنابراین برای این افراد هیچ اهمیتی ندارد که بقیه جهان چه قضاوتی درباره آنها می‌کنند و 20 سال عملیات نظامی آمریکا در این کشور برای آنها "یک معدن طلا" بود. تنها برای آموزش نظامیان افغان حدود 90 میلیارد دلار هزینه شد، ولی در خصوص اطلاعات مربوط به اختلاس‌ها در این رابطه سکوت می‌شود. سودهای کلان پیمانکاران خصوصی فعال در افغانستان بی حساب است. مقامات آمریکایی حتی به خود زحمت نمی‌دانند که مقادیر فراوان سلاح و تجهیزات ارسالی به افغانستان را محاسبه کنند.

طبق اطلاعات خود دولت ایالات متحده، آنها بیش از یک تریلیون دلار بطور مستقیم برای عملیات نظامی در افغانستان هزینه کردند و اگر هزینه‌های جانبی و غیرمستقیم آن محاسبه شود، به مراتب بیشتر از اینهاست.

حداقل 40 هزار شهروند افغان در طول 20 سال حضور آمریکایی‌ها کشته شدند

دبیر شورای امنیت روسیه یادآور شد، این در حالی است که طی 20 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، حدود 40 هزار نفر از مردم عادی این کشور کشته شده‌اند. وی ادامه داد: «یک نسل کامل از مردم افغانستان در کشوری بزرگ شدند که حتی نمی‌دانند زندگی بدون ترس و وحشت چگونه است. بر اساس متعادل‌ترین اطلاعات و آمار، حداقل 40 هزار نفر از شهروندان عادی افغان طی 20 سال گذشته کشته شده‌اند، این بدون اکتساب کشته شدن دهها هزار سرباز و نیروی نظامی افغانستان است و این نتیجه دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور است.»

روسیه قصد اعزام نیروی نظامی به افغانستان را نداشته و روی تلاش سیاسی متمرکز خواهد بود

پاتروشییف در پاسخ به سئوال دیگری تأکید کرد: «دلیلی برای اعزام واحدهای نظامی روسی به افغانستان وجود ندارد و دولت فدراسیون روسیه در این جهت گیری آماده کمک سیاسی و دیپلماتیک است و آمادگی دارد با همه نیروهای سیاسی متکی بر حمایت مردم این کشور گفتگو کند تا اوضاع در آنجا سر و سامان گرفته و مشکلات از طریق مسالمات آمیز حل و فصل شوند.

به گفته وی، برای رسیدن به این اهداف، از هم اکنون ترکیب مذاکرات مسکو درباره افغانستان وجود دارد، ضمن اینکه نقش سازمان ملل متحد در تلاش‌های بین المللی برای حل و فصل مشکلات در این کشور کلیدی است.

این مقام روس افزود، مسکو علاقه‌مند است تا افغانستان به کشور صلح جو و متحد و توسعه یافته تبدیل شود و هیچ خطری از جانب آن سایر کشورها را تهدید نکند و طرف روسی در این راستا حاضر است کمک کند و فعالانه در عرصه شورای امنیت سازمان ملل با همه کشورهای همسایه افغانستان، از جمله چین، ایران، هند و پاکستان در تماس بوده و رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد. در عین حال از توان بالقوه سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای نیز استفاده می‌کند و همکاری فعالی نیز با جمهوری‌های منطقه آسیای مرکزی دارد تا امنیت مرزهای این کشورها با افغانستان تأمین شود.

امکان تکرار سناریوی مشابه افغانستان در اوکراین

دبیر شورای امنیت روسیه در بخشی از این مصاحبه نیز به حامیان انتخاب آمریکا در اوکراین در خصوص امکان وقوع سناریوی مشابه آنچه در افغانستان رخ داده در این کشور هشدار داد. به گفته وی، در خصوص اقدامات آمریکا در افغانستان، مقامات واشنگتن وفاداری برخی اعضای ناتو و دیگر کشورها از اقدامات آنها را بررسی کردند که در میان آنها، نقش گرجستان از همه بیشتر بود.

نیکول پاتروشییف ادامه داد: «این در شرایطی است که مقامات کی‌یف علاقه بسیار زیادی به تحت حمایت آمریکا قرار داشتن و عضویت در ناتو دارند و اصلاً به عواقب منفی احتمالی چنین خط مشی و تبدیل شدن به متحد واشنگتن فکر نمی‌کنند. آیا رژیم طرفدار آمریکا در کابل که ظرف یک روز سرنگون شد، متحد اصلی واشنگتن در خارج از چارچوب ناتو نبود؟ وضعیت مشابهی می‌تواند در انتظار سایر کشورهایی که آمریکا را بعنوان متحد انتخاب می‌کنند، باشد. برای مقامات کاخ سفید فقط یک لحظه کافی است که دیگر طرفداران خود در کی‌یف را به خاطر نیاورند.»

این مقام بلندپایه روس یادآور شد که اقدامات ایالات متحده در عمل بر خلاف ادعاهای این کشور درباره تلاش برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی و ممانعت از قاچاق مواد مخدر و آموزش نیروهای مسلح افغانستان بود و سرنوشت این کشور می‌تواند درس عبرتی برای سایر کسانی باشد که به کمک یکجانبه واشنگتن برای حل و فصل مشکلات در کشورشان دل بسته‌اند.

332925