کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام در گفتگو با پرسون؛

آمریکا در افغانستان شکست خورد/ نیاز این کشور به پلیس و سیستم انتظامی داخلی و دفاعی قوی

قنادباشی گفت: آمریکا در افغانستان شکست خورد. رسانه های آمریکایی نیز که تاقبل، موفقیت آمریکا را گوشزد می کردند؛ اکنون از شکست این کشور پرده بر می دارند. تولید موادمخدر با حضور آمریکا به چندین برابر رسید.
تصویر آمریکا در افغانستان شکست خورد/  نیاز این کشور به پلیس و سیستم انتظامی داخلی و دفاعی قوی

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام در تبیین تحولات افغانستان در گفتگو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، بیان داشت: افغانستان از یک مشکل بسیار بزرگ آنهم اشغال آمریکا که بدون اجازه وارد افغانستان شدند و ناامنی را ایجاد کرده بودند، نجات یافت.

وی ادامه داد: ملت افغانستان بارها متذکر شدند که ایران را به دلیل دارا بودن امنیت آن دوست داریم؛ در حالیکه در افغانستان زن و فرزند ما را با خود می برند.

وی با اشاره به صحبت های یکی از فرماندهان آمریکایی که گفت ما هزینه های جانی، مالی در افغانستان پرداخت می کنیم ولی چیزی بدست نیاوردیم، اظهارداشت: امریکا تصمیم به خروج گرفت. در آمریکا بین حزب جمهوری خواه و دموکرات دعوا صورت گرفته؛ بایدن و ترامپ رسمی و علنی اعتراف می کنند که در افغانستان شکست خوردند. رسانه های آمریکایی نیز که تاقبل، موفقیت آمریکا را گوشزد می کردند؛ اکنون از شکست این کشور پرده بر می دارند. تولید موادمخدر با حضور آمریکا به چندین برابر رسید.

قنادباشی افزود: در پارلمان افغانستان مریم سما نماینده مجلس افغانستان، بارها علیه ایران گفت که نیروهای پلیس ایران، افغان ها را مورد هجوم و کتک قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه اولین مساله ای که هر کشور به آن نیاز دارد، استقلال، حاکمیت مستقل، مرزهای مطمئن است، اشاره کرد: این مولفه ها را اشرف غنی نتوانست در افغانستان ایجاد کند. طالبان حکومت را در دست گرفتند.

این کارشناس در رابطه با اینکه افغانستان ساختار اداری و نظامی دارد ولی از نظر حاکمیت صفر است، توضیح داد: قبل از کرزای یک قانون اساسی نوشته شد و قبل آن تحت عنوان پادشاهی بود؛ اکنون طالبان درصدد است که این نام را تغییر دهد. بر اساس آرا مردم شورا تشکیل دهند و بر پایه حکومت گام بردارند.

وی تاکید کرد: افغانستان بر اساس تجاربی که از اشغال شوروی، آمریکا و نیز مردم آن به دلیل اینکه سالها مهاجرت کردند فرهنگشان بالا رفته و اطلاعاتی از سطح حکومت کسب کردند و حتی در جبهه سوریه در کنار ایرانیان می جنگیدند.

قنادباشی بیان داشت: افغانستان نیازمند یک پلیس و سیستم انتظامی داخلی و دفاعی قوی می باشد.

وی گفت: آمریکایی ها، دولت هایی را برایشان کار می کنند را اگر روزی منافع نداشته باشند تنها می گذارند. امریکا با سیستم قلدرمابانه رفتار می کند، یکی از درآمدهای بزرگ این کشور فروش اسلحه است.

قناد باشی تاکید کرد: افغانستان دارای معادن گاز و سنگ های قیمتی است و موقعیت استراتژیک بالایی دارد.

ساراپیرانه

332873