برگزاری مذاکرات بین الافغانی در تهران/ اطمینان جریان‌های سیاسی افعانستان به ایران

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برگزاری مذاکرات بین الافغانی در تهران نشانه تعدیل نگاه گروه‌های مختلف سیاسی افغانستان و نبود نگرش خصمانه به جمهوری اسلامی ایران است.
تصویر برگزاری مذاکرات بین الافغانی در تهران/ اطمینان جریان‌های سیاسی افعانستان به ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، مدت زمانی کوتاهی از آغاز تنش در افغانستان می‌گذرد؛ طالبان در حال پیشروی در خاک افغانستان است؛ اما سران دولت مرکزی کابل در آمریکا حضور دارند. به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در جهت هماهنگی سریع میان گروه‌های مختلف افغان، امروز مذاکرات بین الافغانی در تهران با حضور ظریف، رهبران و چهره‌های سیاسی این کشور از جمله برخی سران ارشد طالبان آغاز شده است.

خبرنگار پرسون برای بررسی بیشتر این موضوع، گفت‌و‌گویی با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه داشته که به شرح ذیل است.

قنادباشی بیان کرد: در تمام دنیا محل برگزاری مذاکرات بسیار مهم است که مکان مورد قبول طرفین باشد و تأثیر منفی بر روند گفت‌و‌گوهای چندجانبه نداشته باشد.

وی ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف‌های غربی به دلیل عدم اطمینان به این کشورها در هتلی در وین برگزار شد؛ زیرا این شهر مقر سازمان اوپک و بسیاری دیگر از دفاتر سازمان ملل متحد است و این اطمینان وجود داشت که وین تأثیری در مذاکرات ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: برگزاری مذاکرات بین الافغانی در تهران نشانه تعدیل نگاه گروه‌های مختلف سیاسی افغانستان و نبود نگرش خصمانه به جمهوری اسلامی ایران است. البته انتخاب تهران به عنوان محل مذاکره نباید به معنای منفعت طلبی ایران از توافق احتمالی میان این نیروها باشد.

قنادباشی تصریح کرد: عدم برگزاری مذاکرات گروه‌های افغان در کشورهای غربی، ضعف این کشورها به ویژه آمریکا را نشان داد و حاکی از قوی شدن ایران است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: در حال حاضر توطئه کشورهای غربی تشدید شده؛ اسرائیلی‌ها سعی دارند که سیاست‌های ضد ایرانی خود را از طریق برجام تحمیل کنند و مشکلات کشور را افزایش دهند.

322150