پرسون گزارش می دهد؛

ارز دیجیتال و هر آنچه باید درباره آن بدانید

ارزهای دیجیتالی در حقیقت ارزهایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند و هدف‌ آنها کاهش تقلب و جلوگیری از جعل و کلاه‌برداری ارزی است.
تصویر ارز دیجیتال و هر آنچه باید درباره آن بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، در دنیای امروزی ارزهای دیجیتال به علت ویژگی ها و مزیت هایی که نسبت به سایر ارز های موجود در بازار واقعی دارند اهمیت بسیاری پیدا کرده اند بنابراین لازم است که هر شخصی اطلاعات جامعی از این ارز ها داشته باشد پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتالی یا کریپتوکارنسی در حقیقت ارزهایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند و هدف‌ آنها کاهش تقلب و جلوگیری از جعل و کلاه‌برداری ارزی است.

اولین رمز ارز معرفی شده به بازار بیت کوین اشت که به ویژه از سال 2018 و پس از افزایش قیمت ناگهانی که در آن رخ داد توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده به طوری که لقب پادشاه ارز های دیجیتال را به خود گرفته است و پس از آن سایر ارز های دیجیتال نیز وارد بازار شدند.

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، این یعنی بدون بانک مرکزی یا یک مدیر واحد می‌تواند بدون هیچ واسطه‌ای، از یک کاربر به‌ کاربر دیگر در شبکه بلاک‌چین ارسال و دریافت گردد. جالب است بدانید ساتوشی ناکاموتو هنگام طراحی بیت‌کوین فقط بیست و یک میلیون واحد از بیت‌کوین را ساخته است تا می‌شود در طول زمان ارزشش به‌عنوان یک دارایی نایاب افزایش یابد.

مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال در غیرمتمرکز بودن آن است. یعنی هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی، آن را تحت نظارت و کنترل خود ندارد.

در نتیجه، دیگر خبری از دخالت دولت‌ها در مدیریت و پیشبرد پروژه‌های موجود در شبکه بلاک‌چین نیست. شبکه بلاک چین، شبکه‌ای بسیار گسترده است که ارزهای دیجیتالی در بستر آن تبادل می‌شوند.

استفاده از انواع ارز دیجیتال برای تراکنش‌های مالی مختلف از نقاط گوناگون دنیا مقدور میباشد. برای انجام هرگونه تراکنش با ارز دیجیتالی در بستری گسترده نیاز به کلید‌های عمومی و خصوصی وجود دارد.

این کلیدها، امنیت فعالیت با رمزارزهای دیجیتالی را بالا می‌برند. در واقع، عملیات تراکنش با کریپتوکارنسی ها به کمک فرایندهای رمزگذاری مسیر تراکنش انجام می‌شود.

در روش‌های قبلی که نسبت به تراکنش با ارزهای دیجیتال و بلاک چین، سنتی محسوب می‌شوند، مبلغ زیادی به عنوان کارمزد در جابجایی ارزها و معاملات از سوی موسسات مالی واسطه و بانک‌ها دریافت می‌شود. اما انجام فعالیت‌های گوناگون با انواع ارز دیجیتال دیگر چنین مشکلی ندارد. یعنی به ازای مبلغ بسیار اندکی از کارمزد، امکان تراکنش‌های مالی وجود دارد. در ادامه به بررسی دسته بندی مختلف ارز های دیجیتال و کارایی هر یک آنها پرداخته شده است.

اصطلاح ماینینگ ارز دیجیتال

ماینینگ یعنی مسائل پیچیده ریاضی توسط سخت‌افزارهای کامپیوتری حل شود. زمانی که در شبکه رمزارزها مسائل پیچیده‌تری حل می‌کنید مزد بیشتری هم دریافت می کنید. ماینینگ با گذر زمان در حال سخت‌تر شدن است چون معادلات ریاضی روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند؛ در نتیجه شما هم برای درآمد منطقی از ماینینگ نیاز به سخت‌افزارهای جدیدتر و گران‌تری دارید.

پول های دیجیتال

پول های دیجیتال مانند پول های واقعی عمل کرده و قادر به ذخیره و انتقال ارزش، سرمایه گذاری، قابلیت خرید و ... هستند. مزیت این نوع پول ها نسبت به پول های واقعی در عدم نیاز به جا به جایی به دلیل نداشتن ماهیت فیزیکی، راحتی در انجام معاملات به دلیل حذف واسطه ، مصونیت تورمی و کاهش ارزشی، امنیت بسیار بالا و ... می باشد که باعث برتری این نوع ارز ها نسبت به سایر ارز های موجود در دنیای واقعی شده است. ارز های دیجیتال توسط ماینر ها با استفاده از انواع روش های استخراج ارز دیجیتال تولید می شوند.

از جمله ارز های دیجیتالی که در دسته بندی پول های دیجیتالی قرار می گیرند می توان به بیت کوین ( BTC )، لایت کوین ( LTC )، ورت کوین ( VTC ) ، دوژ کوین ( DOGE ) و نانو ( NANO ) اشاره کرد که در بستر شبکه بلاک چین به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنند . مهمترین پول دیجیتالی بیت کوین است که در سال 2008 توسط شخص یا گروهی به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی و در سال 2009 در بازار عرضه شد و از سال 2018 مورد توجه بسیار زیاد افراد قرار گرفته است و بیشترین مقدار سرمایه در بازار ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

همه ارز های نام برده شده رمز پایه بوده و از امنیت بسیار بالایی در مقابل هک شدن برخوردار هستند، غالباً از شبکه انتقال همتا به همتا P2P و یا شبکه بلاک چین استفاده کرده و هویت افراد در این نوع تراکنش ها ناشناس می باشد. از طرف دیگر پول دیجیتالی خود به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. ارز های دیجیتال ثابت ( StableCoin ): این نوع ارز ها دارای پشتوانه هستند، این پشتوانه می تواند هر دارایی را شامل شود ( مانند طلا، ارز های فیزیکی یا هر دارایی مالی که بتوان روی آن قیمت گذاری انجام داد ) همچنین از نوسانات قیمتی در امان بوده که در نتیجه دارای برتری نسبت به ارز های کاغذی موجود در بازار هستند. مهمترین و شناخته شده ترین ارز دیجیتالی ثابت تتر ( USDT ) می باشد.
  2. ارز های دیجیتال امن ( Privacy ): از مهمترین ویژگی های این نوع ارزها ناشناس بودن هویت دو طرف معامله می باشد به این معنا که در هنگام انجام معامله هویت افراد کاملاً نامشخص بوده و هیچ راهی برای پیگیری و شناسایی کاربرانی که معاملات را انجام داده اند وجود ندارد . از جمله ویژگی ها یا در واقع مزیت های ارز های امن این است که مشمول مالیات نمی شوند ، به ویژه برای انجام معاملات با حجم بالای انتقال وجه بسیار به صرفه می باشد.

از مهمترین ارز های دیجیتال امن می توان به مون رو ( XMR )، زی کش ( Zcash )، نو کوین ( Nav Coin )، فور ( PHR ) و زن کش ( ZEN ) اشاره کرد . تمام این ارز ها بر پایه بلاک چین قرار گرفته اند و هر کدام کارایی و ویژگی خاص خود را در بازار ارز دیجیتال دارند.

ارز های دیجیتال پلتفرمی

دسته دوم ارز های دیجیتالی پلتفرم ها هستند که یک نوع قرارداد هوشمند بوده و مثل پول های دیجیتال بر پایه شبکه بلاک چین می باشند. این ارز های دیجیتالی رمز پایه ای نرم افزار هایی هستند که توانایی انجام فعالیت های مختلف را در بستر شبکه بلاک چین به کاربران می دهند . پلتفرم ها مزیت های زیادی دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حذف واسطه ها از معاملات
  • کاهش هزینه انجام معاملات به واسطه حذف واسطه ها
  • امنیت بالای معاملات به دلیل استفاده از کد های دیجیتالی بسیار پیچیده ای که در این قرارداد های هوشمند استفاده می شود.
  • فراهم کردن امکان ایجاد اپ های غیر متمرکز (DApps) مانند (ICO) ها با استفاده از این پلتفرم ها.

اولین و مهمترین پلتفرم ایجاد شده در بازار ارز های دیجیتال اتریوم است که در ادامه به تعریف این پلتفرم و ویژگی های آن می پردازیم:

اترویوم (ETH): نسل دوم ارزهای دیجیتال را رمز ارز اتریوم تشکیل داده که بعد از بیت کوین به بازار معرفی و با استقبال بالایی نیز مواجه شد. اتریوم یک نوع ارز دیجیتالی رمز پایه است که در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کند و به کاربران این اجازه را می دهد تا تمامی قرارداد ها را به صورت دیجیتالی و در قالب قرارداد های هوشمند به کمک شبکه بلاک چین انجام دهند.

بر این اساس می توان گفت اتریوم قبل از اینکه یک ارز دیجیتال باشد یک نرم افزار قابل برنامه ریزی غیر متمرکز است که در بستر شبکه بلاک چین فعالیت کرده و امکان انجام قرارداد های هوشمند را به کاربران می دهد، این قرارداد ها علاوه بر انتقال پول توانایی انتقال سایر دارایی های مالی را نیز به صورت غیر متمرکز و بدون نیاز به واسطه می دهد.

پلتفرم های کاربردی و مهم دیگری نیز موجود می باشند که همگی بعد از اتریوم وارد بازار شدند و امکانات متفاوتی را به کاربران ارائه می دهند که از جمله آنها می توان به نئو (NEO)، کاردانو (ADA) ، ای او آس (EOS) و ... نام برد.

ارزهای دیجیتال مالی

ارز های دیجیتال مالی بخش بسیار بزرگی از ارز های دیجیتالی را تشکیل می دهند و به صورت پلتفرم و یا ارز های مختلف وجود دارند. هدف از ایجاد این نوع ارز ها انجام انواع فعالیت های مالی به صورت دیجیتالی با حذف واسطه ها و کمترین هزینه ممکن می باشد. ارز های دیجیتالی مالی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها خدمات خاصی را به کاربران خود ارائه می دهند و با ارائه این امکانات سبب تسهیل در انجام فعالیت های مالی کاربران می شوند، این ارز ها به 6 دسته مهم دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  1. ارز های دیجیتالی پرداخت: ارز های دیجیتالی پرداخت در واقع پلتفرم هایی هستند که هدف از ایجاد آنها انجام معاملات و تراکنش ها به صورت آنلاین و غیر متمرکز می باشد، با انجام پرداخت ها به وسیله این پلتفرم ها از طریق کیف پول های آنها تمامی واسطه های موجود در بین دو طرف انجام معاملات از بین رفته و هزینه انجام آنها به حداقل خواهد رسید. مهمترین پلتفرم های پرداخت عبارتند از: اومیسگو (OMG)، ریپل (XRP) ، استلار لومنز (XLM) و ریکوئست نتورک (REQ) که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و در پرداخت های مختلفی استفاده می شوند.
  2. ارز های دیجیتالی صرافی ها: ارز های دیجیتالی صرافی رایج ترین ابزار برای خرید و فروش ارز های دیجیتالی محسوب می شوند و در واقع پلتفرم هایی هستند که به صورت آنلاین در بستر بلاک چین فعالیت کرده و وظیفه خرید و فروش رمز ارز های مختلف را بر عهده دارند. این نوع پلتفرم ها در 3 دسته ارز های دیجیتالی صرافی های متمرکز، غیر متمرکز و هم کنش پذیر تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند.
  3. ارز های دیجیتالی سرمایه گذاری: این نوع ارز ها نیز در بستر بلاک چین و به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنند و هدف از ایجاد آنها تسهیل و کاهش هزینه در انجام معاملات سرمایه گذاری از طریق حذف واسطه ها و همچنین بالا بردن امنیت ارز های دیجیتال و این نوع معاملات است که مهمترین آنها پالی مث (POLY) ، ایکونومی (ICN)، کریپتو ۲۰ (C20) می باشند.
  4. ارز های دیجیتال قرض و وام: اعطای وام بدون واسطه و به صورت غیر متمرکز در بستر بلاک چین را ممکن می سازند که مهمترین آنها عبارتند از: ات لند (LEND)، ریپیو کردیت نتورک (RCN)
  5. ارز های دیجیتال جذب سرمایه: پلتفرم هایی هستند که جذب سرمایه و پول را با استفاده از شبکه بلاک چین به صورت غیر متمرکز ممکن می سازند، مهمترین این نوع ارز ها کیک آی سی او (KICK) می باشد.
  6. ارز های دیجیتالی بیمه: امکان بیمه کردن به وسیله قرارداد های هوشمند به صورت غیر حضوری در شبکه بلاک چین را فراهم می کنند، مهمترین ارز دیجیتالی بیمه بایت بال (GBYTE) است که قرارداد های هوشمند بیمه در بستر بلاک چین را ارائه می دهد.

چگونه از ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنیم؟

برای پول درآوردن از ارزهای دیجیتال راه‌های مختلفی وجود دارد که ما فقط موارد کاربردی‌تر را بیان می‌کنیم:

هولد کردن یا نگه‌داری بلندمدت: هولد کردن یعنی رمزارزهای ارزشمند مثل بیت‌کوین، اتریوم یا رمزارزهای دیگر را با قیمت خوبی بخرید، در جای امنی مثل کیف پول شخصی نگهداری کنید و در زمان مناسب با قیمتی بالاتر بفروشید. در این شرایط اگر بتوانید رمزارزهارا در قیمت مناسبی بخرید، به‌صورت بلندمدت می‌توانید سود نسبتاً قابل توجهی به دست آورید.

معامله‌گری یا ترید: یعنی با انجام معاملات پی‌درپی و سودهای کوچک بتوانید سرمایه خود را چندبرابر کنید. این کار نیاز به دانش، حوصله و مهارت در تحلیل گری دارد. البته شما می‌توانید بدون یادگیری تحلیل تکنیکال هم از تجربه دیگر تحلیل گران بزرگ بازار استفاده نمایید.

ایردراپ، ICO و IEO: بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال قبل از ورود به بازار برای جذب سرمایه پروژه، اقدام به‌پیش فروش یا عرضه اولیه ارز دیجیتال می‌کنند. شما می‌توانید بهترین عرضه اولیه‌های ارز دیجیتال را شناسایی کنید و با ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری در آن‌ها سود خوبی کسب کنید.

لازم به ذکر است که برای تصمیم گیری در مورد نوع ارز دیجیتال انتخابی برای انجام معاملات نیاز به شناخت کامل درباره هر یک از این ارز ها و همچنین داشتن تسلط کافی بر روی انواع تحلیل ارز دیجیتال به منظور پیش بینی روند بازار آن ها و جلوگیری از انتخاب اشتباه و تحمیل زیان می باشد.

332278