در هفته گذشته؛

کرونا هر دو دقیقه و 48 ثانیه جان یک ایرانی را گرفت

آمارهای کرونایی در هفته گذشته بالا و بالاتر رفت.
تصویر کرونا  هر دو دقیقه و 48 ثانیه جان یک  ایرانی را گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، هفت روز اخیر بدون شک سیاه‌ترین هفته پاندمی کروناویروس در ایران بود؛ اعداد هر روز بالا و بالاتر رفتند و در میان اعداد و نمودارها هزاران زندگی به نقطه پایان رسیدند.

از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ مرداد، در اوج‌گیری موج پنجم بیماری کرونا در کشور متاسفانه همه رکوردهای این بیماری در کشور شکسته شدند؛ تعداد مبتلایان به نزدیک ۳۰۰هزار نفر رسید، بیش از ۳۰هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و متاسفانه ۳۵۸۷ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

امیرعلی سوادکوهی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در توصیف این شرایط گفته بود: «وضعیت فاجعه است و حتی خیلی بدتر از چیزی است که در این ارقام دیده می‌شود، خود مسئولین هم گفته بودند که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بیشتر از این اعداد است. بیمارستان‌ها دیگر ظرفیتی ندارند. وسط اورژانس برخی از بیمارستان‌های خصوصی بیمار خوابیده است، شرایط تا این حد بحرانی است. مریض‌هایی با میزان اکسیژن ۵۰درصد در بخش بستری شده‌اند و آنجا فقط صبر می‌کنند تا مریض فوت کند، چون هیچ درمانی برای ارائه دادن به مریضی با این حجم از درگیری در بخش وجود ندارد.»

هر دقیقه ۲۶ نفر به کرونا مبتلا شدند

آمار روزانه اعلام شده توسط وزارت بهداشت بخشی از این «فاجعه» را نشان می‌دهند، در یک هفته اخیر در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۲۰ مرداد رکورد تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در کشور شکسته شد و متاسفانه به طور میانگین هر روز ۳۷۵۰۱ نفر در کشور با این بیماری درگیر شدند.

این یعنی در این یک هفته هر دقیقه ۲۶ نفر به کرونا ویروس مبتلا شدند.

در مجموع از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ مرداد ۲۶۲۵۰۸ نفر در کشور به مبتلایان کروناویروس اضافه و برای سومین هفته پی‌درپی رکورد تعداد مبتلایان هفتگی کرونا در ایران شکسته شد.

همچنین نسبت به هفته پیش تعداد مبتلایان ۱۳.۴۸درصد افزایش پیدا کرد، هفته پیش هم تعداد مبتلایان ۱۴.۲۱ درصد بیشتر شده بود، موضوعی که نشان می‌دهد موج پنجم کروناویروس در کشور هنوز به اوج خود نرسیده است.

چند روز پیش ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت پیش بینی کرده بود که "تا یک ماه آینده تعداد موارد ابتلای به کرونا در کشور افزایش خواهد یافت و تا یک ماه و نیم دیگر، موارد مرگ و میر صعودی خواهد بود."

هر دو دقیقه و ۴۸ ثانیه یک زندگی به پایان رسید

موج پنجم بیماری در کشور هنوز به اوج خود نرسیده اما همین حالا هم کرونا بیشتر از همیشه در ایران جان افراد را گرفته است. در حالی که تا هفته پیش حداکثر ۴۸۶ نفر روزانه توسط کرونا در ایران فوت کرده بودند، پنج روز پایانی هفته اخیر تعداد جان‌باختگان روزانه کووید-۱۹ به بالای ۵۰۰ نفر رسید و متاسفانه به طور میانگین هر روز ۵۱۲ نفر به جان‌باختگان بیماری اضافه شد.

این یعنی هر دو دقیقه و ۴۸ ثانیه یک زندگی در ایران بخاطر ابتلا به کووید-۱۹ فوت می‌کنند.

بر این اساس از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ مرداد ۳۵۸۷ زندگی بخاطر شیوع شدید ویروس کرونا در کشور به پایان رسیدند.

این یعنی در مقایسه با هفته پیش تعداد جان‌باختگان بیماری ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و متاسفانه ایران با سیاه‌ترین هفته کرونایی در کشور درگیر شد.

در این میان محل مقابله با بیماری کروناویروس یعنی بیمارستان‌ها هم با بحران روبرو شدند و یکی از علت‌های آن افزایش ترسناک تعداد بستری‌های کووید-۱۹ در کشور است به طوری که تعداد بستری‌ها نسبت به هفته پیش برای اولین بار به بالای ۵هزار نفر رسید.

به طور میانگین در این مدت هر روز ۴۵۱۵ نفر در کشور در اثر ابتلا به کرونا بستری شدند.

سوادکوهی در این رابطه توضیح داد: «همین حالا سیستم درمانی کشور فروریخته است، مسئولان هم به این موضوع آگاه هستند اما حرفی برای گفتن ندارند. وقتی مریض را در محوطه بیمارستان درمان کنید یعنی سیستم درمانی فروریخته است.»

در هفت روز، ۳۱۶۰۸ نفر بخاطر کووید-۱۹ بستری شدند و متاسفانه باز هم برای دومین هفته پی‌درپی رکورد تعداد بستری‌های کرونا در کشور شکسته شد.

نسبت به هفته پیش تعداد بستری‌های بیماری در کشور ۱۷.۵ درصد بیشتر شد.

وضعیت قرمز

براساس آمار اعلام شده در روز شنبه ۱۶ مرداد، ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار گرفتند. این در حالی است که هفته قبلی ، ۲۸۵ شهرستان قرمز، ۱۱۰ شهرستان نارنجی و ۵۳ شهرستان زرد بودند.

در این مدت علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، این شهرها قرمز شدند؛ مراغه، مرند، ملکان، هریس (آذربایجان شرقی)، بوکان، پلدشت، سلماس، میاندوآب، نقده (آذربایجان غربی)، بوئین و میاندشت، تیران و کرون، نطنز (اصفهان)، ایوان (ایلام)، دیر (بوشهر)، بن، سامان، کوهرنگ، لردگان (چهارمحال و بختیاری)، بشرویه (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد، تربت حیدریه، جغتای، خلیل آباد، خواف، فریمان، فیروزه، کلات، گناباد، نیشابور (خراسان رضوی)، فاروج، گرمه (خراسان شمالی)، آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغ ملک، دزفول، رامشیر، کارون، مسجد سلیمان (خوزستان)، خدابنده، طارم (زنجان)، بمپور، سیب و سوران (سیستان و بلوچستان)، اقلید، بوانات، خرم بید، خفر، رستم، سروستان، کوه‌چنار (فارس)، سقز، قروه (کردستان)، رابر (کرمان)، اسلام آباد غرب، جوانرود، سرپل ذهاب (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویر احمد)، املش (گیلان)، میاندورود (مازندران)، خنداب، فراهان (مرکزی)، ابوموسی، هرمز (هرمزگان)، فامنین (همدان)

منبع:خبرآنلاین

331569