با خوردن این مواد غذایی خستگی خود را از بین ببرید

مواد غذایی که در طول روز مصرف میکنید را با دقت انتخاب کنید تا دچار خستگی و کمبود انرژی نشوید.
تصویر با خوردن این مواد غذایی خستگی خود را از بین ببرید

به گزارش سایت خبری پرسون، خستگی و نداشتن انرژی در روز باعث عقب افتادن بسیاری از کارهای روزانه میشود، برای جلوگیری از خستگی میتوانید در دامه با ما همراه باشید.

نوع و میزان غذایی که مصرف می کنید نقش قابل توجهی در سطح انرژی شما در طول روز دارد. غذاهای چرب و پرکالری شما را بیشتر خسته می کنند، زیرا برای هضم به انرژی بیشتری نیاز دارند. برای داشتن هوشیاری کامل در طول روز، سعی کنید غذاهای مناسبی برای خوردن انتخاب کنید.

خوراکی ها و مواد غذایی انرژی زا

1-آجیل

بادام هندی، بادام زمینی و فندق دانه هایی سرشار از منیزیم هستند و نقش کلیدی در تبدیل قند به انرژی بازی می کنند. آنها همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارند که قند خون را در سطح متعادلی نگه می دارد و پروتئین درون آنها از گرسنگی جلوگیری می کند. به همین دلیل سعی کنید همیشه یک کیسه مخلوط از انواع مغزهای آجیل را با خود داشته باشید تا بتوانید انرژی خود را در طول روز حفظ کنید.

2-پروتئین‌های حیوانی

گوشت، ماهی و تخم مرغ منابع خوب پروتئین هستند. غذاهای مختلف حاوی ترکیبات مختلفی از سایر موادمغذی انرژی‌زا هستند.

تمام غذاهای این دسته حاوی پروتئین هستند. مواد مغذی دیگری که می‌توانید از طریق گوشت دریافت کنید، در ادامه آورده شده است:

گوشت گاو (گوشت قرمز): کوکیو ۱۰، آهن، کارنیتین، ویتامین B، منیزیم، کراتین (در قطعه‌های بدون چربی)؛

گوشت مرغ (گوشت سفید): کوکیو ۱۰، کارنیتین، ویتامین B، منیزیم؛

مواد غذایی موجود در گوشت ماهی و غذاهای دریایی:

لوزی‌ماهی یا هالیبوت: منیزیم، پتاسیم؛

شاه‌ماهی: کوکیو ۱۰، کراتین؛

ماهی خال‌خالی یا ماکرل: کوکیو ۱۰؛

ماهی سالمون: منیزیم، کراتین؛

ماهی ساردین: کوکیو ۱۰؛

ماهی سلفیش: ویتامین B؛

ماهی قزل آلا: کوکیو ۱۰؛

ماهی تن: کراتین

3-عسل

عسل ماده غذایی است که خاصیت آنتی باکتریال بالایی دارد و شما را از شر خستگی ناشی از ناخوشی های روزمره خلاص می کند. عسل سرشار از ویتامین های گروه ب مانند B6،B3 و B9 است که برای سرحال شدن و تقسیم سلولی فوق العاده اند و موجب احیای سلول های بدن شده و نقش موثری در رفع خستگی دارد. یک قاشق سر پُر عسل برابری می کند با یک بطری نوشیدنی انرژی زا. عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند به سوخت مورد نیاز عضلات و ماهیچه های شما را تامین کند. شما می توانید برای داشتن جسم و ذهنی شاداب و پُر انرژی یک قاشق عسل را به ماست یا چای عصرانه خود اضافه کنید.

4-شکلات تلخ

تکه ای کوچک از شکلات تلخ نیز به باانرژی بودن کمک می کند زیرا کافئین موجود در شکلات با داشتن ترکیبی تحریک کننده به نام تئوبرومین، باعث پرانرژی شدن مصرف کننده در طول روز می شود. کاکائوموجود در شکلات سرشار از منیزیم است که در واکنش های فیزیولوژیکی بدن و روح و روانمان تأثیر دارد. آنتی اکسیدان موجود در کاکائو در مقابله با خستگی نقش موثری دارد.

5-میوه تازه

شکر طبیعی موجود در میوه‌ها سبب افزایش انرژی شما می‌شود. به سبب اینکه میوجات دارای فیبر هستند، موجب می‌شود تا قندخون در حالت متعادل باقی بماند. می‌توانید یک اسموتی خوشمزه برای صبحانه که شامل تمشک آبی برای افزایش تمرکز، توت فرنگی سرشار از ویتامین سی، برای تبدیل شدن چربی به انرژی، و ماست به سبب داشتن منیزیم، برای تنظیم آزادسازی انرژی مفید تهیه و میل کنید. همچنین می‌توانید یک آناناس خوشمزه را میل کنید و از آیودین موجود در آن برای کنترل سوخت و ساز بدن کمک بگیرید. چنانچه طرفدار اسموتی نیستید، یک سیب و یا یک موز میل کنید.

6-غلات

غلات منبعی از کربوهیدرات برای تأمین انرژی فوری و حاوی بعضی مواد مغذی برای تأمین انرژی پایدار هستند. در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

برنج قهوه ای: آهن، منیزیم، پتاسیم، پروتئین؛

جو دوسر: آهن، منیزیم، پتاسیم، پروتئین؛

گندم کامل: آهن، منیزیم، پتاسیم، پروتئین؛

برنج سفید: آهن، منیزیم، پتاسیم، پروتئین.

بسیاری از غلاتِ صبحانه حاوی این مواد هستند و با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی شده‌اند. به ‌همین‌ دلیل منبع خوبی از مواد انرژی‌زا برای مبارزه با خستگی و بی‌حالی روزانه به شمار می‌روند.

7-نوشیدن اب

دریافت آب کافی نیز از بروز خستگی پیشگیری می کند. مطالعات نشان داده اند کم آبی (حتی در حد متوسط) می تواند به کاهش متابولیسم بدن منجر و موجب شود تا انرژی کمی در طول روز داشته باشید. راه حل این مشکل بسیار ساده است؛ نوشیدن کافی آب و دیگر نوشیدنی های غیرشیرین در طول روز.

8-جایگزین‌‌های شیر

جایگزین‌های محبوب برای شیر، به‌طور طبیعی یا از طریق غنی‌سازی، بعضی مواد مغذی تولیدکننده انرژی را دارند.

بااین‌حال، این نوشیدنی‌ها ممکن است شباهت کمتری به مواد اولیه خود داشته باشند. این مسئله به‌دلیل از دست‌دادن مواد طی فرایند آماده‌سازی یا به‌خاطر اضافه‌کردن آب یا سایر مواد اولیه است. در ادامه به چند مورد از مواد جایگزین شیر اشاره شده است:

شیر بادام: میزان زیادی پتاسیم و مقدار کمتری آهن، منیزیم و پروتئین؛

شیر برنج: مقدار کمی ویتامین B و پروتئین؛

شیر سویا: مقدار متوسطی ریبوفلاوین (ویتامین B)، منیزیم و پروتئین؛ میزان زیادی پتاسیم.

9-قهوه

قهوه حاوی کافئین و یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های بزرگسالان است. کافئین باعث ایجاد احساس انرژی و هشیاری می‌شود. اما واقعیت این است که مصرف زیاد و بیش از اندازه کافئین باعث بروز عصبانیت، استرس، تولید کورتیزول و خستگی مزمن می‌شود.

اگر زیاد قهوه می‌خورید و متوجه شده‌اید در بیدار شدن مشکل دارید و بی‌حال شده‌اید بهتر است به سراغ قهوه بدون کافئین بروید یا از چای‌های گیاهی استفاده کنید.

331236