دانشمند در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ایرانی‌های مهاجر صرفا وسع خرید خانه در ترکیه را دارند

یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: ایرانی‌ها به دلیل شرایط نامطلوب کشور تمایل به خرید خانه در ترکیه دارند؛ سرمایه اندکی را صرف این موضوع می‌کنند و بحث فرار سرمایه از ایران مطرح نیست. 
تصویر ایرانی‌های مهاجر صرفا وسع خرید خانه در ترکیه را دارند

مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی در خصوص افزایش خرید خانه در ترکیه توسط ایرانی‌ها به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: سرمایه دارها و مفسدان اقتصادی می‌دانند که پول‌های خود را به کدام کشور منتقل کنند و به ترکیه نمی‌روند؛ ایرانی‌ها از بد حادثه در ترکیه و یا در دبی یک آپارتمان کوچک خریده و اقامت این کشورها را دریافت می‌کنند. اگر در شرایط زندگی در ایران مهیا باشد، این افراد به ترکیه مهاجرت نمی‌کنند.

دانشمند تصریح کرد: این افراد از طبقه متوسط ایران هستند؛ خانه 2 تا 3 میلیاردی خود را که عدد کوچکی است را می‌فروشند و در ترکیه یک آپارتمان با هدف گرفتن اقامت خریداری می‌کنند؛ تا زمانی که در داخل کشور احساس امنیت وجود نداشته باشد، مهاجرت آنها روندی طبیعی و این تمام ماجرا است.

وی افزود: بحث خروج ارز و فرار سرمایه در این موضوع مطرح نیست؛ زیرا این سرمایه‌ها اندک هستند. برای مثال اگر 10 هزار نفر هر کدام 10 هزار دلار صرف این کار کنند در نهایت رقم اندکی می‌شود و قابل مقایسه با مفاسد اقتصادی که چندین میلیارد پول انتقال می‌دهند، نیست. مفسدان اقتصادی سرمایه کشور را به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا می‌برند. در حالی که خریداران خانه در ترکیه تحت تأثیر تبلیغات برای دریافت پاسپورت این کشور می‌باشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: خرید خانه در ترکیه معلول است و باید علت را پیدا و با آن برخورد کرد. اگر آرامش و اطمینان به آینده در داخل کشور برقرار شود، این افراد خانه خود را در ایران نمی‌فروشند تا در کشورهای دیگر آواره شوند.

دانشمند در پایان گفت: باید علت را جست‌و‌جو و سپس تحلیل کرد که چرا مردم خانه خود را می‌فروشند و به ترکیه و یا دبی می‌روند. اگر علت برطرف شود؛ معلول خود به خود از بین می‌رود.

331180