رئیس سازمان چای:

بخش اعظم مطالبات چایکاران پرداخت شد

رئیس سازمان چای گفت: نگرانی‌ بابت تولید برگ سبز چای وجود ندارد و چین تابستانه از ۲۰ مردادماه آغاز می‌شود.
تصویر بخش اعظم مطالبات چایکاران پرداخت شد

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه ۸۳ درصد مطالبات چایکاران معادل ۴۶۶ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شده است، افزود: دولت ۱۰۰ درصد سهم خود و کارخانجات چای ۷۵ درصد مطالبات چای‌کاران را پرداخت کرده‌اند که میانگین پرداختی‌ها حدود ۸۳ درصد می‌شود.

حبیب جهانساز اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۹۵ هزار و ۸۷۱ تن برگ سبز چای از چای‌کاران استان‌های گیلان و مازندران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی، میزان تولید چای خشک از برگ سبز چای تولید شده داخل کشور را تا کنون ۲۱ هزار و ۵۷۱ تن عنوان کرد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به مصرف سالانه ۱۰۰ هزار تن چای خشک در کشور گفت: ۳۰ هزار تن از چای خشک مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

وی درباره تولید چای سبز نیز اظهار داشت: سالانه یک هزار تن از ۳۰ هزار تن چای خشک تولید شده به صورت چای سبز عرضه و بخش عمده آن صادر می‌شود.

جهانساز در مورد تولید چای سفید گفت: در حال حاضر چای سفید در ایران تولید نمی‌شود، زیرا تولید آن شرایط خاصی نیاز دارد و به لحاظ قیمتی گران در می‌آید.

وی با اشاره به ارقام جدید چای اذعان داشت: دو رقم جدید چای از سوی بخش تحقیقات معرفی شده و به دنبال تأمین منابع هستیم که در قالب یارانه نهال بتوانیم این ارقام جدید را وارد باغات چای کنیم.

رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: ارقام جدید چای از نظر عملکرد تولید، برتری بیشتری دارند.

وی پیش بینی کرد که امسال ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه‌ای به چای‌کاران و کارخانجات چای پرداخت شود.

جهانساز افزود: سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار چای‌کاران و کارخانجات چای قرار گرفت که از این مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از محل صندوق تخصصی چای و ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌های کشاورزی و اقداماتی همچون هرس، اصلاح، کسب کردن و احیای باغات رها شده چای پرداخت شد.

وی با بیان این که به دلیل بارندگی‌های خوب در اردیبهشت و مردادماه در مناطق شمالی، نگرانی‌ها بابت تولید برگ سبز چای برطرف شده است، گفت: چین تابستانه برگ سبز چای از ۲۰ مردادماه آغاز می‌شود.

منبع: ایلنا

330843