مدیر تعاون روستایی استان خبر داد؛

49 میلیارد ریال از طلب چایکاران گیلان در وجه سازمان چای کشور واریز شد

مدیر تعاون روستایی گیلان ارزش برگ سبز چای خریداری شده در سالجاری طی دو چین را نزدیک به ۷۶ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این مبلغ حدود ۵۷ میلیارد ریال در تعهد دو کارخانه چایسازی است که ۴۹ میلیارد ریال آن در وجه سازمان چای کشور برای پرداخت به چایکاران استان گیلان واریز شده است.
تصویر 49 میلیارد ریال از طلب چایکاران گیلان در وجه سازمان چای کشور واریز شد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، عباس جعفرپور روز یکشنبه اظهار داشت: در دو چینش اول و دوم، ۲ کارخانه چایسازی در اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی گیلان شامل کارخانه سپیدرود تحت اجاره اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور و کارخانه عدالت متعلق به شرکت تعاونی روستایی رحیم آباد رودسر خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران استان را انجام دادند.

وی با بیان اینکه طی دو چین در مجموع یکهزار و ۲۸۳ تن برگ سبز چای درجه یک و دو از چایکاران استان گیلان خریداری شده است، اضافه کرد: این میزان خرید تضمینی توسط دو کارخانه یاد شده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک ۲۴ درصد افزایش یافته است.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان با اشاره به اجرای طرح تشویقی در خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: برای ارتقای کیفیت تولید کارخانجات فوق مبلغ ۱۰ تا ۱۲ هزار ریال «بالاتر از نرخ مصوب» به ازای هر کیلوگرم برگ سبز چای به عنوان تشویقی پرداخت می‌شود و تاکنون نیز از این محل ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به کشاورزان چایکار پرداخت شد که این مبلغ پرداختی در مقایسه با پارسال ۲۲ درصد بیشتر بود.

جعفرپور ارزش این میزان برگ سبز چای خریداری شده را نزدیک به ۷۶ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از کل ارزش برگ سبز خریداری شده حدود ۵۷ میلیارد ریال در تعهد دو کارخانه چایسازی است که ۴۹ میلیارد ریال آن در وجه سازمان چای کشور برای پرداخت به چایکاران استان گیلان واریز شده است.

وی اظهار داشت که تاکنون از این میزان برگ سبز چای خریداری شده ۳۰۰ تن چای خشک تولید شده است.

در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد و وسعت باغهای چای این دو استان در حدود ۲۵ هزار هکتار است که در این میان هر ساله سطح زیرکشت متفاوت است.

برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریورماه شروع و تا پایان مهرماه انجام می شود.

طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک از کشاورز ۶۶ هزار و ۹۰۰ ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه‌ دو نیز ۴۷ هزار و ۸۱۰ ریال اعلام شده است که به منظور ارتقای سطح کیفیت و کمیت برگ سبز و با هدف بهبود تولید کارخانجات تحت اختیار تعاونی روستایی استان، همانند سال گذشته مبلغی به عنوان تشویقی به میزان۱۰ هزار تا ۱۲ هزار ریال بالاتر از نرخ مصوب بابت بهای هرکیلوگرم برگ سبز به چایکارانی که محصول با کیفیت تعیین شده را به این دو کارخانه عرضه کنند، تعیین شده که رقم آن برحسب میزان و کیفیت برگ سبز ارائه شده متغیر است.

منبع: ایرنا

328235