مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان:

۲۶ درصد منازل روستایی زنجان بدون سند است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: ۲۶ درصد از خانه‌های مسکونی روستایی زنجان سند ندارد.
تصویر ۲۶ درصد منازل روستایی زنجان بدون سند است

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، رضا خواجه‌ای شامگاه دیروز (۱۸ مردادماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: صدور سند برای واحدهای مسکونی روستایی، باعث افزایش مشارکت و فعالیت در روستاها می‌شود که خود توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت که خوشبختانه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان به خوبی توانسته در این زمینه موفق عمل کند.

وی افزود: در زمینه صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی روستایی و شهری در چهار ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان بیش از ۲ برابر رشد داشته است. در چهار ماهه اول سال گذشته ۵۱۳ فقره سند مالکیت برای واحدهای مسکونی روستایی و شهری صادر شده، به طوری که این میزان در مدت مشابه سال‌جاری به تعداد ۱۰۶۰ فقره افزایش یافته است.

این مسئول با بیان اینکه برخورداری از مزایای مالکیت تثبیت شده به خصوص برای اقشار روستاییان از ملزومات یک توسعه موزون است، زیرا منابع به صورت منطقی و عدالت‌گونه میان مردم آن جامعه تقسیم می‌شود، ادامه داد: توسعه روستا، پایدارترین سیاست و راهبرد در توسعه هر کشور به شمار می‌رود و این سیاست ارتباط تنگاتنگ با نظام فکری و نگرشی دارد و برای نهادینه‌ کردن این سیاست، ابزار و روش‌های مختلفی وجود دارد که سنددار کردن واحد مسکونی به موازات سایر سیاست‌های توسعه‌ای مناطق روستایی از جمله این روش‌ها است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: تاکنون ۶۸ هزار و ۷۰۷ فقره سند برای واحدهای مسکونی روستایی به میزان ۷۴.۱ درصد در استان صادر شده که این میانگین در سطح کشور ۶۳.۳ درصد است که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه، ثبت دارایی محرومان در نظام‌های ثبتی و به ویژه روستاییان که عمدتاً جزو اقشار کم‌درآمد حساب می‌شوند، می‌تواند باعث افزایش مشارکت آن‌ها در فعالیت‌ها و گام‌های موثرشان در توسعه شود، خاطرنشان کرد: مدیریت کارآمد منابع زمین، کمک به مقاوم‌سازی مساکن، تقویت هویت اجتماعی، استفاده از تسهیلات بانکی، کمک به رونق اقتصادی روستا، برابری اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و فراهم کردن زمینه مهاجرت معکوس به روستاها، برخی اهداف عمده ثبت و صدور اسناد و املاک روستایی به شمار می‌آید.

منبع: ایسنا

330688