اصفهان، پایتخت نان‌های سنتی کشور

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان از اختصاص عنوان پایتخت نان‌های سنتی به اصفهان به دلیل تنوع، کیفیت و شرایط بهداشتی انواع نان در این استان خبر داد.
تصویر اصفهان، پایتخت نان‌های سنتی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، محسن ضیایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: ادارات غله زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولت هستند و حدود ۲۰ روز است که به زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی درآمده است.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان ادامه داد: کار این مجموعه تأمین، نگهداری و توزیع کالاهای استراتژیک اساسی است.

وی در ادامه بیان‌ داشت: کالاهای استراتژیک شامل گندم، شکر، برنج و روغن است و کار اصلی بر گندم و آرد و نان است؛ صفر تا ۱۰۰ تأمین این موارد در اختیار دولت است که گندم را کیلویی ۵ هزار تومان از کشاورز می‌خرد و نان را به مردم ۶۶۵ و ۹۰۰ تومان می‌فروشد و‌ حدود ۵۰ هزار میلیارد بر گندم و آرد و نان یارانه می‌دهد.

ضیایی خاطرنشان کرد: گندم مورد نیاز استان اصفهان در طول سال ۶۰۰ هزار تن است که حدود ۲۰۰ هزار تن آن در خود استان و مابقی از دیگر استان‌ها و کشورها تأمین می‌شود.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: حدود ۶۰۰ هزار تن تا ۸۰۰ هزار تن فضای نگهداری گندم ایجاد کرده‌ایم و علاوه بر تأمین گندم استانی می‌توانیم معین چند استان دیگر هم باشیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حدود ۴۸۰۰ واحد نانوایی در استان فعال است و همگی در سامانه ثبت شده‌اند و سهمیه‌های ‌مشخص دارند و به دنبال هستیم که مکان دقیق آن‌ها در نقشه‌ها نیز مشخص شود.

ضیایی عنوان کرد: در بحث‌ صنف و صنعت که شامل تولید نشاسته، بیسکوییت، رشته و ... است حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تن مصرف استان است و در این مورد اصفهان حرفی برای گفتن دارد.

کارخانه‌های تولید آرد اصفهان جزو کارخانه‌های برتر کشور است

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان یادآور شد: در بحث‌ تولید آرد ۲۰ واحد کارخانه تولیدی داریم که بنا بر تأیید دستگاه‌های ناظر جزو کارخانه‌های برتر کشور هستند یعنی مجهز به علم روز هستند و آرد خوبیدارند و ظرفیت آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید آرد است و میانگین با ۶۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: استان اصفهان عنوان «پایتخت نان‌های سنتی کشور» را به دلیل تنوع و کیفیت و شرایط بهداشتی به خود اختصاص داده است، یکی از پارامترهای بهداشت جهانی که اصفهان را به عنوان پایلوت قلب سالم معرفی کرد همین مورد بود.

کم‌ترین دورریز نان کشور مربوط به اصفهان است

ضیایی گفت: استان اصفهان در بحث‌ آرد و نان سرآمد است زیرا بیش‌ترین سرانه آموزش نانوایان را در اصفهان داریم و مورد بعدی فرهنگ درست و بالای مردم اصفهان است و کم‌ترین دورریز نان مربوط به اصفهان است که در این مورد برآورد دورریز نان استان کم‌تر از ۵ درصد است.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان بیان داشت: شاید حدود ۱۰ درصد این موارد مربوط به عملکرد اداره غله است و ۹۰ درصد آن مربوط به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ۲ کارخانه بزرگ تصفیه شکر، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد شکر خام‌ دولتی که وارداتی است را دریافت می‌کنیم و تصفیه می‌کنیم و به حدود ۱۰ استان ارسال می‌کنیم؛ در بحث شکر استان اصفهان علاوه بر تأمین شکر خود شکر ۱۰ استان مثل مرکزی، قم، کرمان، کردستان و... را تأمین می‌کند.

ضیایی همچنین عنوان کرد: کالای اساسی بعدی برنج است و متولی تحویل برنج‌های وارداتی هستیم و بعضاً برای برخی استان‌ها ذخیره می‌کنیم؛ عمده کار دولت در این‌ مورد‌ ‌این‌ است که در مواقع لازم ورود پیدا می‌کند.

۱۵ هزار تن برنج برای کمک‌های مؤمنانه عرضه شده است

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان تأکید کرد: از ابتدای امسال حدود ۳۰ هزار تن برنج وارد استان شده است و حدود ۱۵ هزار تن آن را برای کمک‌های مؤمنانه و دیگر موارد با قیمت دولتی عرضه کردیم.

وی توضیح داد: اگر دولت به بخش کالاهای اساسی ورود پیدا نکند در صورتی که در تنگنا قرار بگیریم بخش خصوصی نیز از عرضه آن امتناع می‌کند و دچار احتکار می‌شویم.

ضیایی ابراز کرد: کالای اساسی چهارم که زیرمجموعه بازرگانی دولتی بوده روغن است و در استان‌هایی که ظرفیت ذخیره‌سازی وجود دارد همه ساله قراردادی می‌بندیم و روغن خام را به استان می‌آوریم و ذخیره‌سازی می‌کنیم؛ تأمین روغن خام برای مواقع ضروری از وظایفی است که به ما و شرکت مادر محول شده است.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: حدود ۵۰ درصد وظیفه اصلی شرکت شامل بخش آرد و نان است و ۵۰ درصد دیگر مربوط به ۳ کالای اساسی دیگر است.

وی یادآور شد: تا‌ اواخر مرداد ۱۳۹۸ شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه‌ای بودیم و ۳ استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری در یک منطقه بودیم و پس از آن شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۰ تبدیل به اداره کل غله و‌ خدمات بازرگانی شد.

میانگین مصرف آرد استان اصفهان ۶.۷ کیلوگرم برای هر نفر است

ضیایی مطرح کرد: میانگین مصرف آرد استان اصفهان ۶.۷ کیلوگرم است و بیش‌ترین مصرف مربوط به شهرستان‌های غربی است؛ در هر شهرستان کارگروه‌هایی وجود دارد که مکلف هستند هر هفته جلسه‌ای تشکیل دهند.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان در خصوص خرید گندم اعلام کرد: ۲ نوع خرید گندم داریم که یکی مستقیماً از خود کشاورز داخل استان است و دیگری خارج از استان است.

وی گفت: کشور ما کشور عادی نیست و روزانه دچار تحریم‌های مختلف می‌شود به همین دلیل علی‌رغم هزینه‌هایی که وجود دارد نیاز و به صرفه است در گندم خودکفا باشیم.

ضیایی در خصوص صادرات کالاهای اساسی اذعان کرد: در زمینه کالاهای اساسی معمولاً صادراتی جز مشتقات آن نداریم و مصرف گندم کشور حدود ۱۱ الی ۱۲ میلیون تن در سال است.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان در پایان بیان کرد: ۲ نرخه بودن قیمت نان از اصفهان آغاز شد و در کل کار خوبی است؛ از اواسط سال گذشته این طرح در اصفهان پیاده شد و تا الآن ۲۵ واحد آزادپزی در اصفهان مجوز گرفته‌اند و هدف آن ایجاد رقابت بود و ۴هزار و ۸۰۰ واحد سهمیه دولتی دارند.

منبع:فارس

330566